*آمارها کلیدی بازار

۱٫ روند شاخص کل نزولی – روند شاخص هم وزن نزولی (بر اساس خروجی یک سیستم معاملاتی)

۲٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۲۸۰ – ۲۰٫۴۶۵ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۲۵۰ تومان.

۳٫ در بورس کالا، آروماتیک سنگین نوری ۱۲۷٫۷میلیون ريال، استایرن منومر ۲۵۰میلیون ريال، اسید استیک شفن ۲۰۲میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۳۳۲میلیون ريال، تیرآهن ۱۳۷میلیون ريال، میلگرد ۱۳۱میلیون ريال، گندله ۳۵٫۵ میلیون ريال، کریستال ملامین ۳۷۵میلیون ريال.

۴٫ روز چهارشنبه ۳۶۰نماد دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۵٫۸همت بود. ۴۳۹ نماد معادل ۷۱درصد بازار منفی بود.

۵٫ ارزش معاملات روز یکشنبه ۲٫۶همت بود. ۲۳۶میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ۴۹میلیارد تومان ورود پول به صندوق های درآمد ثابت ثبت کردید.

۶٫ حقیقی ها در بازار چهارشنبه سیمانی و تایر خریدند و حقوقی ها بانکی. حقیقی ها وبملت، سبجنو، رمپنا، درازک، پکرمان، فاسمین خریدند. حقوقی ها فوکا، وپاسار، وبیمه، برکت، تنوین.

۷٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه پخش، فمراد، دلر، خلنت، هجرت، خنصیر، وتوکا، فجر، غدشت، گزارش جدید به کدال رسید.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری از زیرمجموعه های غیر بورسی فولاد مبارکه مجمع خود را برگزار کرد. این شرکت ۸۶۰میلیارد تومان سود ساخته که ۳۱۲درصد بهتر از سال ۹۸ است. ورق گالوانیزه خودرویی از حدود ۴۶ هزار تن در سال ۹۸ به بیش از ۱۰۵ هزار تن در سال ۹۹ افزایش یافته است.

۲٫ شرکت کفش ملی و زیرمجموعه مالی این شرکت با همکاری بانک ملی، شبکه تامین مالی برای زنجیره تولید خود ایجاد کرده که مبلغ آن ۱۰۰ میلیارد تومان است و گفته می شود باعث کاهش هزینه مالی در این گروه می گردد.

۳٫ امیر صباغ می گوید ” بازار کامودیتی در خصوص تحولات سرکوب قیمت چین … به این نتیجه رسیده که تمرکز دولت بروی فولاد خواهد بود و لذا فنر قیمت سایر کامودیتیها مثل مس و روی و آلومینیوم آزاد شده است.در کنار موضوع فوق، احتمال اعتصاب در بزرگترین معدن مس دنیا در شیلی به نام اسکوندیدا Escondida با تولید ۱٫۱۹ میلیون تن در سال گذشته نیز محرک بازار است”

۴٫ مدیرعامل شرکت پتروشیمی صدف خلیج فارس می گوید “امیدواریم با ادامه روند کنونی فعالیت‌های پروژه و حمایت‌های شرکت پترول و هلدینگ خلیج فارس، طرح تکمیل و در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.”

۵٫ علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران می گوید ” از این به بعد عرضه اولیه‌ها با تضمین عرضه می‌شوند؛ یعنی یک اوراق تبعی سهامدار عمده و یا عرضه‌ کننده منتشر می‌کند. بر اساس آن اگر سهامداران این عرضه اولیه، تا آخر سال، سهامدار این سهم بمانند حداقل ۲۵ درصد تضمین شده سود دریافت می‌کنند.”

۶٫ وزارت صمت با عرضه اختصاصی ورق گرم توسط شرکت فولاد مبارکه برای تولیدکنندگان بزرگ ورق سرد موافقت کرده است و از خردادماه شاهد عرضه اختصاصی ورق گرم خواهیم بود.

۷٫ در مجمع کزغال گفته شد ” طرح توسعه اسپیرال شرکت در شهریور ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. این طرح تولید کنسانتره شرکت ۶۷ هزار تن افزایش می دهد. شرکت در سال جاری طرح توسعه دیگری را آغاز خواهد کرد که سبب خواهد شد که تولید کنسانتره به میزان ۲۰۸هزار تن افزایش یابد. این طرح در ۱۵ ماه آتی به بهره برداری خواهد رسید. قیمت پایه محصول ۲۶٫۵ درصد نرخ شمش فخوز در بورس کالا است که با توجه به جدول پاداش کیفی تا ۳۳ درصد هم امکان افزایش دارد. به سهامداران این اطمینان را می دهیم که در سال ۱۴۰۰ حاشیه سود شرکت کمتر از سال ۹۹ نخواهد بود. در سال جاری برنامه تولید ۱٫۳۰۰ هزار تن زغال خام تولیدی توسط شرکت را داریم. همچنین برنامه ریزی شده است که ۲۵۰ هزار زغال خام نیز خریداری کنیم.”

۸٫ بنا به آخرین گزارش نشریه آرگوس به دلیل تقاضای بالای آمریکا و اروپا در کنار تقاضای فصلی هند، در فصل سوم میلادی شاهد افزایش قیمت اوره خواهیم بود.

۹٫ قراضه ترکیه با ۵دلار کاهش به ۵۰۳دلار رسید. شمش داخلی چین صعودی شد و به ۷۶۵دلار بازگشت. شمش CIS هر تن ۶۴۰دلار معامله شد.

۱۰٫ با عبور قیمت حمل یک کانتینر ۴۰ فوتی از چین به اروپا از قیمت ۱۰ هزار دلار و ادامه روند افزایشی حمل دریایی فله و کانتینری علاوه بر نگرانی جهانی از تاثیر بالای قیمت های جدید حمل دریایی بر بازار جهانی و ایجاد تورم در اقتصاد کشورها، سردرگمی تجار و صادرکنندگان را در رزرو بار و امکان تهیه قراردادهای حمل بر اساس پیش بینی را بوجود آورده است.

۱۱٫ كمبود عرضه ورق در اروپا بهاي اين محصول فولادي را ٦٠ يورو نسبت به هفته ي قبل افزايش داد.

۱۲٫ اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) با قیمت اعمال ١١،۶٨٨ و تاریخ سررسید ٨خرداد منتشر خواهد شد.

۱۳٫ جمهوری کنگو چهارمین تولیدکننده مس دنیا، امروز صادرات کنسانتره مس و کبالت را با هدف ایجاد ارزش افزوده بالاتر در این کشور ممنوع کرده و فعالان بازار جهانی مس را شگفت زده نمود.

*اقتصادی

۱٫ برنامه بودجه بایدن رسما رونمایی شد. ” بایدن ۶.۰۱ تریلیون دلار برای مخارج پیشنهاد می‌کند. فرضیه بودجه براین است که نرخ های بهره طی چند سال آتی افزایش می یابند. این برنامه همچنین شامل افزایش نرخ مالیات شرکتی از ۲۱٪ به ۲۸٪ می باشد. بودجه بایدن پیش بینی کسری بودجه ده ساله ۱۴.۵۳۱ تریلیون دلاری دارد. بر اساس این بودجه پیش بینی می شود رشد تولید ناخالص داخلی امسال ۵.۲٪ است و سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی ۴.۳ خواهد بود.همچنین پیش بینی می شود هزینه مصرف کننده در سال جاری و سال آینده ۲.۱٪ باشد. پیش بینی می شود متوسط نرخ بیکاری در سال جاری ۵.۵٪ و سال آینده ۴.۱٪ باشد و برای سال ۲۰۲۳ پیش بینی ۳.۸٪ برای آن وجود دارد.

۲٫ شاخص خرجکرد تورمی PCE ایالات متحده در ارزیابی ماه آوریل که انتظارات برای آن عدد ۰.۶٪ بود به عدد ۰.۷٪🔺 رسید.

۳٫ شاخص هزینه واردات آلمان در ارزیابی ماه آوریل که انتظارت برای آن عدد ۱.۱٪ بود به عدد ۱.۴٪🔺 رسید.

۴٫ شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۲۱ ماه می که انتظارات برای آن عدد ۴۲۵K بود بهتر از انتظارات به عدد ۴۰۶K🔻 رسید.

۵٫ هالدین از بانک مرکزی انگلیس می گوید ” بانک مرکزی باید آماده کاهش سیاست‌های محرک باشد”

۶٫ موسسه Goldman Sachs عادی سازی سیاست‌های پولی توسط بانک مرکزی آمریکا را پیش‌بینی می‌کند. (کاهش خریدها) طبق پیش‌بینی این موسسه بانک مرکزی در فصل اول سال ۲۰۲۲ کاهش خرید اوراق را آغاز می‌کند و در سال ۲۰۲۴ نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

۷٫ موسسه JP Morgan پیش‌بینی می‌کند بانک مرکزی آمریکا در فصل دوم سال ۲۰۲۲ کاهش خرید اوراق را آغاز کند و نرخ بهره را در فصل سوم سال ۲۰۲۳ افزایش دهد.

۸٫ بانک مرکزی آمریکا احتمالا در جلسه FOMC که در ۲۱ و ۲۲ ماه سپتامبر (۳۰ و ۳۱ شهریور) برگزار می‌شود، سیگنال کاهش خرید اوراق را خواهد داد و در آوریل سال ۲۰۲۲ کاهش خرید اوراق را آغاز خواهد کرد. چرخه افزایش نرخ بهره از فصل سوم سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود.

۹٫ جمهوری‌خواهان سنا از برنامه پیشنهادی متقابل خود برای طرح زیر ساخت ها به ارزش ۹۲۸ میلیارد دلار رونمایی کردند. رهبر اقلیت سنای ایالات متحده مک کانل می گوید جمهوری‌خواهان آماده هستند تا هزینه بیشتری برای طرح زیر ساختی انجام شود.

۱۰٫ جعفر قادری، نماینده مجلس می گوید “در راستای اقدامات مجلس در مسیر هدایت نقدینگی‌ها به سمت بازارهای مولد از جمله بورس، کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شد. بر اساس این طرح، نگهداری دارایی‌های غیر مولد همچون طلا، خودرو، مسکن و ارز مشمول مالیات خواهد شد.

۱۱٫ منابع آگاه در اوپک پیش بینی کردند اوپک پلاس با وجود احتمال افزایش عرضه ایران، با توجه به روند احیای تقاضا در نشست سه شنبه آینده احتمالا به سیاست فعلی تسهیل تدریجی محدودیت عرضه پایبند می ماند.

۱۲٫ در اردیبهشت ماه متوسط قیمت آپارتمان در تهران ۲۸۸میلیون ريال بود که ۱٫۸درصد کاهش ماهانه داشت همچنین ۳۹۰۰واحد در تهران معامله صورت گرفت که ۸۸درصد بیشتر از فروردین و ۶۵درصد کمتر از اردیبهشت سال قبل است.

۱۳٫ مدیرعامل شستا می گوید ” زیرمجموعه های شرکت سرمایه گذاری تامین از روز یک شنبه ۹ خرداد محصولات سیمانی خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند.”

۱۴٫ معاون سازمان برنامه و بودجه می گوید “دولت از محل تنخواه بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومان دریافت کرده است. طبق قانون بودجه هرساله دولت برای انجام برخی کارهای ضروری مجاز است تا ۳ درصد بودجه عمومی را قرض کند.”

۱۵٫ افزایش میزان ورشکستگی در اروپا، باعث ریزش شاخص‌های بورسی این منطقه شد.

۱۶٫ ذخایر ارزی خارجی روسیه به رکورد ۶۰۰ میلیارد دلار رسید.

۱۷٫ پلنر می گوید ” طلا چشم به اعلام آمار اقتصادی ایالات متحده دوخته بود و امروز با اعلام تورم ۳/۱ درصد در ماه آوریل (انتظار ۲/۹ درصد)، طلا باز هم قوت گرفت و به سوی تارگت ۱۹۵۰ دلار به حرکت درآمد.”

۱۸٫ امیر صباغ می گوید ” بازارهای سرمایه دنیا در حال صعود و خوشحال از بودجه ۶ تریلیون دلاری پیشنهادی #بایدن برای سال مالی آتی هستند”

*سیاسی

۱٫ نمایندگان مجلس سنای آمریکا در حضور مایک پامپئو، از طرحی که خواستار حفظ تحریم‌ها علیه ایران است رونمایی کردند. «قانون حفظ تحریم‌های ایران»، دولت آمریکا را ملزم می‌کند تحریم‌های مربوط به صنعت نفت و مالی ایران تا زمانی که این کشور به «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» ادامه می‌دهد رفع نشوند. (نیاز به تصویب کنگره و سنا دارد)

۲٫ مناظره‌های انتخاباتی دوشنبه ۱۷ خرداد، جمعه ۲۱ خرداد و سه شنبه ۲۵ خرداد برگزار می شود.

۳٫ جهانگیری می گوید ” شبی که نظر شورای نگهبان اعلام شد، در منزل ما جشن بود.” (احتمالا برای مردم ایران خوشحال بودند)

۴٫ رییس انجمن نفت ژاپن اعلام کرد شرکت های ژاپنی ۳ ماه پس از لغو تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه صنایع نفت و گاز ایران، واردات نفت از ایران را از سرخواهند گرفت.

۵٫ وزیر خزانه داری ایالات متحده جانت یلن می گوید ” اگر ایران به توافقنامه هسته ای بازگردد به دقت تحریم ها را بررسی می کنیم.”

موفق باشید. ۸ خرداد

ولید هلالات

#بورس  #بازار   #دلار

شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *