*آمارها کلیدی بازار

۱٫  ارزش معاملات روز یکشنبه ۶٫۲ همت بود. ۲۴۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۳۲۰ میلیارد تومان هم خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۲٫ حقیقی ها در بازار شنبه فلزی، نفتی، چند رشته ای خریدند. حقوقی ها بانکی و غذایی خریدند. فولاد، شپنا، تاپیکو، وغدیر، ذوب مورد اقبال حقیقی ها بود. وپاسار، سمگا، تنوین، وپارس، غزر توسط حقوقی ها خریداری شد.

۳٫ روز خاص بورس کالا! در بورس کالا، آهن اسفنجی ۸۳٫۷میلیون ريال، اسلاک واکس ۱۲۸-۱۷۰ میلیون ريال، الکیل بنزن سنگین ۱۸۹میلیون ريال، پارافین واکس ۱۴۵-۱۸۵ میلیون ريال، سنگ آهن دانه بندی ۱۵٫۸میلیون ريال، سیمان تیپ ۲ فله ۳٫۰۹میلیون ريال، سیمان تیپ پاکتی ۴٫۷۹ – ۵٫۷۱میلیون ريال، شمش روی ۵۸۵میلیون ريال، کنسانتره سنگ آهن ۲۴٫۶میلیون ريال، گندله سنگ آهن ۳۵٫۲ میلیون ريال، مس کاتد ۲۰۴۱ – ۲۱۰۱ میلیون ريال.

۴٫ روز یکشنبه ۳۲۸نماد (۳۱۹قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۵٫۳همت (قبلی ۵٫۳) بود. ۴۸۴ نماد (قبلی ۳۸۲) معادل ۷۷درصد بازار منفی بود.

۵٫شاخص کل پیش سیگنال تغییر روند از نزولی به صعودی – روند شاخص هم وزن نزولی

۶٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۲۴۹ – ۲۰٫۴۳۳ تومان. اسکناس تهران ۲۴٫۱۵۰ تومان.

۷٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه دتولید، کحافظ، ملت، غگرجی، قرن، فجر، وسکاب … گزارش جدید به کدال نشست.

بخش دوم و سوم شامل خبرهای صنایع، شرکت ها، اقتصادی و سیاسی یک ساعت دیگر منتشر می شود.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ روز گذشته سیمان در بورس کالا معامله شد. سیمان پاکتی توانست در هر پاکت ۲۳٫۵۰۰ – ۲۵٫۰۰۰ تومان معامله شود. این رویداد باعث می شود بخشی از سود دلال ها در جیب سهامداران بماند. در این میان شرکتی همچون سشرق که در زیرمجموعه خود سیمان سفید دارد گزارش دارد. زیرمجموعه ها در ۶ماهه به اندازه خود شرکت سود ساخته بودند. این مساله نشان می دهد که اندکی آزاد شدن در نرخ گذاری تا چه اندازه بر سود اثر داشته است.

۲٫ طبق ابلاغیه که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت معین شده، مهلت واریز ۲۰۰ میلون دلار سه شنبه این هفته یعنی مورخ ۱۱ خرداد به پایان خواهد رسید و تاکنون فقط معادل ریالی مبلغ ۵۰ میلیون دلار به ارزش ۱۰۳۴ میلیارد تومان، از جانب بانک مرکزی به حساب صندوق تثبیت واریز شده است. بانک مرکزی باید قانون را اجرا کند.

۳٫ مصطفی امید قائمی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف می گوید ” در کشورهای توسعه‌یافته به دلیل اینکه شفافیت اقتصادی بسیار بالاست شاهد رونق بازار سرمایه در شرایط عادی هستیم اما برای اینکه شاهد رونق بازار سرمایه در ایران باشیم باید شفافیت مالیاتی را بالا ببریم که یکی از ابزارهای آن اخذ مالیات بر عایدی سرمایه است.”

۴٫ قیمت شکر مصوب از اول خرداد از ۶۶٫۵۰۰ به ۱۱۵٫۰۰۰ ریال افزایش یافت.

۵٫ دلار پتروشیمی ها در بورس کالا در این هفته ۲۰۳٫۹۰۲ ريال تعیین شد.

۶٫ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام از تولید ۵۰ میلیون دز واکسن کوو ایران برکت تا پایان شهریور خبرداد.

۷٫ نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو، تخصیص ارز به این صنعت را زیر سوال برده و می گوید “اگر روند تخصیص ارز مثل قبل باقی بماند تا یکی دو ماه آینده به ۵۰۰ قلم کمبود دارو خواهیم رسید.”

۸٫ مدیرعامل قند قزوین می گوید ” فصل بهره‌برداری و تولید و فروش شکر در کارخانه‌های قندی رسیده و قطعاً اثر افزایش نرخ شکر در گزارش‌های ماه‌های آینده نمایان خواهد داشت. حجم تولید چغندرقند امسال بیش از سال قبل بوده و این افزایش حجم تولید در شرکت‌های قندی هم اثر مثبتی بر درآمد شرکت‌ها خواهد داشت.”

۹٫ مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از لغو ممنوعیت خرید اشخاص حقوقی و کدهای سبد در نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه طلا خبر داد.

۱۰٫ متوسط قیمت‌ گاز در چهار هاب بزرگ دنیا در هفته اخیر ۱۹٫۹ سنت به ازای هر مترمکعب بوده است.

۱۱٫ صنعت و معدن می گوید “بنا بر داده‌های ICIS اوره (فوب ایران) در هفته اخیر با قیمت ۲۹۳ دلار معامله شده و رشد ۲۰ دلاری نسبت به هفته قبل داشته است.”

۱۲٫ قیمت pvc چین ۶۵ دلار در هفته منتهی ۲۵ می نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کرد و به ۱۳۵۰ دلار رسید.

۱۳٫ واردات آلومینیوم چین در آوریل ۳۶٫۱ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته و نسبت به سال گذشته ۱۶۵٫۲ درصد جهش داشته است. ایالات متحده و اروپا در هفدهم ماه می سال جاری اعلام کردند که مذاکرات خود را به منظور رسیدگی به دستیابی ظرفیت بیش از حد فولاد و آلومینیوم را آغاز کرده اند.

۱۴٫ شرکت برق منطقه‌ای تهران از تعدادی از شرکت‌ها خواسته است تا در هفته جاری ۶۲ درصد میزان متوسط برقی مصرفی خود در حالت عادی، برق مصرف کنند وگرنه در اولویت قطع برق قرار می‌گیرند.

۱۵٫ پلنر در مقاله ای نوشت “تحت تدابیر دولت چین، قیمت اکثر کامودیتی هفته گذشته را با تداوم افت آغاز نمودند اما در ادامه هفته به تدریج قیمتها افزایش پیدا کردند و بهای بیلت تا امروز نزدیک به ۲۰۰ یوان نسبت به ابتدای هفته افزایش داشته است. دلیل این رشد، نزدیک شدن کارخانجات فولادی چین به نقطه سر به سر و ورود برخی به محدوده ضرر دهی به دلیل قیمتهای مواد اولیه از جمله سنگ آهن بود. موجودی انبارهای بیلت تانگشان هم نسبت به هفته قبل ۳۱۲۰۰ تن کاهش یافت و به ۴۰۵۳۰۰ تن رسید. در بحث تقاضا نیز میتوان گفت که فصل باران های موسمی و هوای گرم از راه رسیده و بارش ها در جنوب و شرق چین شدت گرفته که عامل کاهش تقاضا برای محصولات ساختمانی می‌باشد.”

۱۶٫ استایرن منومر CFR چین با ۵۹ دلار افت هفتگی به ۱۲۱۵ دلار در تن رسید.نقدینگی در اواخر هفته افزایش یافت، زیرا معامله‌گران سعی داشتند کالاهای ژوئن و جولای را قبل از پایان یافتن ماه می به فروش برسانند.

۱۷٫ عرضه ولکار به روز چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۳/۱۹ موکول شد.

*اقتصادی

۱٫ مینو محرز از وزارت بهداشت خواست تا مجوز اورژانسی مصرف کوبرکت را صادر کند.

۲٫ از مرداد ماه به بعد هر خانه ای که ۴ ماه خالی باشد مشمول قانون مالیات بر خانه خالی می‌شود. این مالیات بسیار سنگین است یعنی چیزی حدود نصف اجاره ماهانه می‌شود و عدد خیلی بالا و موثری است.

۳٫ قیمت سوخت در آمریکا به بالاترین حد از سال ۲۰۱۴ رسید. تقاضای بنزین آمریکا با پایان محدودیت‎های بزرگترین اقتصاد دنیا و بازگشت راننده‌ها به جاده‌ها پس از یک سال محدودیت و قرنطینه، تقریباً به سطح پیش از بحران کرونا رسیده است.

۴٫ میزان نفت خام وارد شده از روسیه به آمریکا در ماه مارس به ۲۳ میلیون بشکه رسیده است که حدود ۲ برابر میزان وارد شده در ماه گذشته است.

۵٫ تولید صنعتی روسیه در ماه آوریل ۷.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد.

۶٫ عربستان سعودی ممنوعیت ورود مسافران ۱۱ کشور را که از سه ماه پیش برای جلوگیری از گسترش انواع جدیده ویروس کووید۱۹ اعمال شده بود ، لغو کرد .

۷٫ امیر صباغ نوشت “بازار سهام دنیا در بهترین دوران تاریخی خود به سر میبرد. ارزش بازار سهام دنیا در هفته گذشته با جهش ۲٫۲ تریلیون دلاری به ۱۱۵ تریلیون دلار رسید که رکورد تاریخی بوده و معادل ۱۳۱% GDP دنیا است.”

*سیاسی

۱٫ اولین مناظره انتخاباتی دوشنبه ۱۷ خردادماه در ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.

۲٫ همتی می گوید “ما بعضی وقت‌ها برای پرداخت حقوق مشکل داشتیم، یارانه از کجا پرداخت می شود؟ قدرت خرید مردم باید اصلاح شود. باید اعتباری به مردم بدهیم که بتوانند کالا بخرند. مالیات بر دارایی مطرح شده است. خود دولت تورم ایجاد می کند بعد از تورم مالیات هم می خواهد. می‌شود بورس را احیا کرد اما نه در دو یا سه روز. قیمت گذاری دستوری، ارز دولتی و خصوصی سازی اشتباه باعث فساد است. “

۳٫ قاضی زاده هاشمی می گوید “قاى همتى پس از مدت‌ها سکوت در برابر زیان هزاران میلیاردی مردم، حل فورى سه روزه برخی مشکلات حاد بورس را زیر سوال می‌برد. جناب همتی به خاطر عملکرد فشل تیم اقتصادی دولت، بورس به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده؛ کوره سوزانی که هیزم آتش آن شما بودید.”

۴٫ نماینده روسیه در مذاکرات می گوید “دور کنونی نشست برجامی وین، احتمالا دور پایانی است. فعلا برنامه ای برای دور ششم مذکرات در کار نیست.”

۵٫ بایدن می گوید ” چند هفته دیگر در ژنو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار می کنم.”

۶٫ نفتالی بنت، رهبر حزب یامینا اسرائیل، از توافق پایان دادن به ریاست ۱۲ ساله نتانیاهو در دولت حمایت می‌کند.

موفق باشید / ۱۰ خرداد

ولید هلالات

صف فروش / صف فروش / صف فروش / صف فروش / صف فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *