*آمارها کلیدی بازار

۱٫  ارزش معاملات روز دوشنبه ۴٫۲ همت بود. ۵۶۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۶۷ میلیارد تومان ورود پول به صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۲٫ شاخص کل پیش سیگنال تغییر روند از نزولی به صعودی – روند شاخص هم وزن نزولی

۳٫ در بورس کالا، پلی پروپیلن ۳۳۵ میلیون ريال، PVC شغدیر ۳۰۰ میلیون ريال، روغن پایه ۲۰۱میلیون ريال، سیمان تیپ۲ فله ۳٫۰۹۵ میلیون ريال، مس کاتد ۲۰۴۱میلیون ريال، ورق رنگی مبارکه ۳۱۹میلیون ريال!! ورق گرم HR مبارکه ۲۱۲میلیون ريال، ورق سرد ۲۴۳میلیون ريال.

۴٫ روز دوشنبه ۳۶۷ نماد (۳۲۸ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۵٫۳همت (قبلی ۵٫۳) بود. ۵۵۴ نماد (قبلی ۴۸۴) معادل ۸۸ درصد بازار منفی بود.

۵٫دلار حواله سنا ۲۰٫۲۶۱ – ۲۰٫۴۴۵ تومان. اسکناس تهران ۲۴٫۱۵۰ تومان.

۶٫ حقیقی ها در بازار دوشنبه دارویی، کانی فلزی و قندی خریدند. حقوقی ها بانکی، فلزی، غذایی را حمایت کردند. حق تقدم دتوزیع، وصندوق، شپنا، اپال، فجر، آریان و قشرین توسط حقیقی ها خریداری شد. حقوقی ها وتجارت، غصینو، وبملت، فملی، شبندر، سمگا، خودرو خریدند.

۷٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه تکنار، وتوشه، سپیدار، دسانکو، کالا، کماسه، کرازی، وتوسکا، کمینا، پردیس، والبر، وبوعلی، غدشت … گزارش جدید به کدال نشست.

بخش دوم و سوم شامل خبرهای صنایع، شرکت ها، اقتصادی و سیاسی یک ساعت دیگر منتشر می شود.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ حواشی ایجاد شده برای قیمت گذاری دستوری در اوره داخلی باعث شده تا گروه های مختلفی از بازار نسبت به این اقدام اعتراض کنند. شرکت ها موظف هستند بخشی از اوره خود را به قیمت مصوب به دولت بدهند در حالی که اوره سازها مانند سایر پتروشیمی ها، گاز را با نرخ دلار آزاد دریافت می کنند.

۲٫ کحافظ در خصوص افزایش نرخ محصولات خود شفاف سازی کرد.

۳٫ مجمع خراسان با حواشی زیادی همراه شد که علت آن ارزان فروشی اوره به دولت بود. دولت در حالی اوره را یک/سوم قیمت جهانی از اوره سازها تحویل میگیرد که گاز این شرکت ها را با دلار آزاد با آن ها حساب می کند. مدیرعامل شرکت گفت “از مطرح شدن این حرف ها خوشحالم و امیدوارم صدا به جاهایی برسد که تا به حال نرسیده است. ولی ما تکلیف داریم به کشاورزی تحویل دهیم.”

۴٫ در مجمع خراسان مطرح شد ” به دلیل خشکسالی در افغانستان خریدشان کم شده است. برای مقاصد صادراتی دیگر برنامه ریزی جدی کردیم. کاهش فروش به افغانستان را با افزایش فروش به عراق جبران کردیم. امسال هم به ترکیه حجم قابل توجهی فروختیم.”

۵٫ خمهر بابت بخشی از محصولات خود افزایش نرخ دریافت کرد.

۶٫ غویتا در خصوص برنامه های جدید و انعقاد قرارداد آن شفاف سازی کرده است. این دو قرارداد هندلینگ آرد و هندلینگ شکر هستند.

۷٫ واحد جامد سازی گوگرد تولیدی شرکت پالایش نفت اصفهان با هدف جامد سازی، انبارش و بسته بندی گوگرد با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز به بهره برداری رسید.

۸٫ علت تعویق عرضه اولیه ولکار، به روز رسانی سیستم ها در تعطیلات ۴ روزه پیش رو اعلام شده است. ولکار ۱۹ خرداد عرضه می شود.

۹٫ جدیدترین آمار منتشر شده در خصوص تولید داخلی لوازم خانگی نشان می دهد که در فروردین سال جاری نسبت به فروردین سال ۹۹ رشد با اهمیتی صورت گرفته به شکلی که تولید یخچال تقریبا دوبرابر شده است.

۱۰٫ میزان مصرف محصولات فولادی در کشور در فروردین ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد افزایش یافت.

۱۱٫ صنعت و معدن می گوید “میانگین قیمت ۵ ساله‌ی لوبکات فوب خلیج فارس در حدود ۳۶۹ دلار بوده و قیمت گزارش شده‌ی این محصول در هفته اخیر ۴۰۶ دلار بوده است. میانگین قیمت ۵ ساله‌ی آیزورریسایکل فوب خلیج فارس در حدود ۴۹۴ دلار بوده و قیمت گزارش شده‌ی این محصول در هفته اخیر ۵۴۵ دلار بوده است.”

۱۲٫ در ۵ سال اخیر میانگین قیمت اسید استیک ۴۴۳ دلار بوده و قیمت هفته اخیر ۱٫۰۱۸ دلار بوده است.

۱۳٫ مدیرعامل فکور صنعت در خصوص عدم استقبال از سنگ آهن در بورس کالا می گوید “امروز فولادی‌ها تصور می‌کنند که با عدم خریدها قادر به کنترل قیمت واقعی هستند، زیرا وزارت صمت به راحتی مجوز صادرات به کنسانتره نمی‌دهد.”

۱۴٫ سنگ آهن با ۹٫۲دلار رشد به مجددا به یک قدمی ۲۰۰ دلار رسید. شمش داخلی چین به ۸۰۰دلار نزدیک شد.

۱۵٫ موجودی انبار فلزات اصلی در بورس شانگهای طی روزهای آخر هفته، با کاهش قابل توجهی روبرو شده است.

۱۶٫ معادن مس جهان طی ماه های ژانویه و فوریه ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۳ میلیون و ۳۴۹ هزار تن ماده معدنی تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳ میلیون و ۲۳۶ هزار تن بود که حاکی از افزایش ۳٫۵ درصدی تولید است. از این میزان، یک میلیون و ۷۷۱ هزار و ۷۰۰ تن مربوط به قاره «آمریکا»، ۷۰۱ هزار و ۹۰۰ تن «آسیا»، ۳۹۹ هزار و ۹۰۰ تن «آفریقا»، ۳۱۶ هزار و ۴۰۰ تن «اروپا» و ۱۵۹ هزار تن مربوط به «اقیانوسیه» بوده است.

۱۷٫ نرخ هاي پيشنهادي توليدكنندگان برزيل برای اسلب ١،٠٠٠ دلار/ تن FOB امريكا براي محموله هاي آگوست ثبت شده است.

۱۸٫ بر اساس آنچه شرکت‌ها در خردادماه فروخته‌اند تایر استاندارد خانواده پژو ۲۴درصد از کل و تایر پرایدی ۲۲درصد از کل سبدها را به خود اختصاص داده‌اند. در این ماه فقط کویرتایر است که برای خودروهای ون-تاکسی تایر اختصاص داده و تقاضا برای این بخش به شدت بالا است.

۱۹٫ امیر صباغ می گوید “با وجود رشد قیمت زغالسنگ به محدوده ۲۸۴$ در تن در بنادر چین که فاصله چندانی تا رکورد تاریخی ۳۰۵$ ندارد. سهم زغالسنگ از قیمت فولاد در محدوده ۳۵٫۳% بوده که پایین تر از میانگین ۳۷% پنجساله بوده و همچنان جای رشد دارد”

*اقتصادی

۱٫ تزریق داوطلبانه کو-برکت از هفته آینده آغاز می شود.

۲٫ بانک مرکزی هند در جدیدترین موضع گیری خود اعلام کرده است که استفاده از خدمات بانکی برای حساب‌های بانکی که با ارزهای دیجیتال سر و کار دارند، ممنوع نیست.

۳٫ طبق آمارهای بانک مرکزی در دهه ۹۰ سالانه ۱۱ میلیارد دلار به صورت رسمی خروج سرمایه داشته‌ایم.

۴٫ هزینه حمل کانتینر از چین به اروپا به بیش از ۱۰ هزار یورو رسید. کمبود کانتینر، افزایش قیمت اجاره کشتی و مسائلی ازین دست بر قیمت کالاها به شدت اثر گذاشته است.

۵٫ دولت چین از امروز اجازه ۳ فرزند به ازای هر خانواده را میدهد تا با بحران جمعیت این کشور و افزایش سن آن، مقابله نماید.

۶٫ شاخص PMI بخش تولیدی چین (کایکسین) ۵۲ اعلام شد. پیش‌بینی برای این شاخص ۵۲٫۱ و عدد قبلی ۵۱٫۹ بودند.
۷٫ هزینه مصرف کننده آلمان در ارزیابی مقدماتی ماه می که انتظارات برای شاخص عدد ۰.۳٪ بود به عدد ۰.۵٪🔺 رسید.

۸٫ امروز جلسه اوپک پلاس برگزار می شود. کمیته فنی اوپک پیش بینی رشد تقاضای ۶ میلیون بشکه ای در روز را حفظ می کند. این کمیته همچنین پیش بینی می کند ذخایر نفت خام در فصل چهارم بیش از ۲ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. (علت رشد نفت به بالای ۷۰دلار)

۹٫ چین برای اولین بار از ماه ژانویه مجبور به اعمال قرنطینه شد. بخشی از گوانگ‌دونگ کشور چین قرنطینه شده است.

۱۰٫ روسیه پروازها به شهرهایی از انگلیس که شرایط ویروس کرونا در آن بهتر شده است، مجددا آغاز کرد.

۱۱٫ بانک خلق چین نسبت نیاز به ذخایر فارکس را از ۵ درصد به ۷ درصد افزایش می‌دهد. ️گفته می‌شود این تغییر از ۱۵ ژوئن اعمال خواهد شد. در اثر این بیانیه یوان کاهش شدید داشت. ️ با این وجود بعید است که روند تقویت یوان متوقف شود. بانک خلق چین با این کار تنها کمی ترمزها را کشید تا روند شتاب فزاینده‌ای نگیرد. زمانی که یک مقام سابق بانک خلق چین اعلام کرد که این کشور نباید اجازه تقویت یوان را بدهد، در ابتدا ارزش یوان کاهش و سپس افزایش پیدا کرد.

۱۲٫ خبرنگار الجزیره مدعی شده است که “حمله پهپادی باعث شد تا روند مذاکرات آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در عراق نیز متوقف شود.”

*سیاسی

۱٫ عراقچی می گوید “مذاکرات پیچیدگی های بسیار دارد و تازه به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیده است. مطمئن نیستم که در این دور، مذاکرات به پایان برسد و هنوز زود است که بگوییم که در چه روزی به این نقطه می‎رسیم.”

۲٫ شبکه العربیه به نقل از ”منابع دیپلماتیک” اعلام کرد که دور پنجم مذاکرات وین به احتمال زیاد دور آخر نخواهد بود.

۳٫ روز دوشنبه نشست سه جانبه ایران، روسیه و چین برای بررسی و تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت گفتگوها و هماهنگی مواضع با حضور روسای هر سه هیات در محل گراندهتل وین برگزار شد.

۴٫ نامه ایران به آژانس می گوید “ایران این‌بار تصمیم گرفته تفاهم فنی مشترک را تمدید نکند، اما با هدف تمهید فرصت بیشتر برای ایجاد پیشرفت و به نتیجه رساندن گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس، ثبت و نگهداری داده‌ها را برای یک ماه دیگر ادامه می‌دهد.”

۵٫ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می گوید “میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۶ برابر سقف تعیین‌شده در برجام است.”

۶٫ سخنگوی جبهه پایداری از حمایت این تشکل منتسب به جناح راست از سیدابراهیم رییسی خبر داده است.

۷٫ طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) توان غنی‌سازی ایران، پس از رخداد انفجار در زیرساخت توزیع برق تاسیسات نطنز در ماه آوریل، کاهش محسوس داشته و حدودا نصف توان قبل از رخداد ارزیابی شده است.

موفق باشید / ۱۱ خرداد

ولید هلالات

#شاخص_کل      #سهام       #بورس

خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *