*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل پیش سیگنال تغییر روند از نزولی به صعودی – روند شاخص هم وزن نزولی

۲٫ حقیقی ها در بازار سه شنبه دارویی، کانی خریدند. حقوقی ها از بانک و پالایشی حمایت کردند. فولاد، فجر، فپنتا ، اپال، دفارا، کاما توسط حقیقی ها خریداری شدند. حقوقی ها دماوند، وبملت، شبندر خریدند.

۳٫ روز سه شنبه ۳۲۳ نماد (۳۶۷ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۵ همت (قبلی ۵٫۳) بود. ۵۱۵ نماد (قبلی ۵۵۴) معادل ۸۳ درصد بازار منفی بود.

۴٫ در بورس کالا، استایرن بوتادین رابر ۳۵۷میلیون ريال، ABS هر تن ۵۱۵ میلیون ريال، شمش فخوز ۱۲۹٫۸میلیون ريال، ورق گرم فوکا ۱۸۱٫۵میلیون ريال.

۵٫ ارزش معاملات روز سه شنبه ۳ همت بود. ۳۳۳ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۱۱۲ میلیارد تومان ورود پول به صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۱۹۱ – ۲۰٫۳۷۵ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۸۲۰ تومان.

۷٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه خاهن، فولاژ … گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها

سنگ آهن دانه بندی شده طی روز جاری در بورس کالا عرضه می شود.

رئیس سازمان بورس می گوید “با توجه به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مقرر بود ۲۰۰ میلیون دلار به شکل ریالی از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه بازار اختصاص یابد که یک قسمت از آن معادل ۵۰ میلیون دلار واریز شد و دنبال این هستیم مابقی منابع هم دریافت و واریز شود.”

حرهشا در خصوص آخرین وضعیت مالیاتی خود و رای نهایی یک شفاف سازی روی کدال گذاشت.

مدیرعامل زنگان می گوید “عمده مسئله ای که زنگان در این مدت با آن درگیر بود بحث محیط زیستی و اخطاریه ها است که با فرآیند هایی که صورت گرفت رفع شد و توانستیم برای اخذ مجوز پروانه بهره برداری اقدام کنیم.”

مدیرعامل زگلدشت با توضیح طرح های توسعه شرکت گفت ” در نظر داریم از ۷۲۶۲ راس دام به بیش از ۲۰ هزار راس برسیم. معمول بر این است که بعد از عید با بالا رفتن هزینه ها در اردیبهشت یک افزایش نرخ خواهیم داشت. به دلیل انتخابات از تیر ماه افزایش تعرفه اجرا خواهد شد. امسال با بحران کمبود بارش ها مواجهیم و مقدار علوفه کم شده است.”

طبق آخرین گزارشی که « کاپیتال اکونومیکز» منتشر کرد قیمت هر تن سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۴۰ دلار خواهد رسید و در انتهای سال ۲۰۲۲ نیز شاهد قیمت سنگ آهن ۱۲۰ دلاری خواهیم بود. از منظر این تحقیق بازار با مازاد سنگ آهن در جهان روبرو خواهد شد و همین عامل موجب افت شدید قیمت این محصول اولیه تولید فولاد خواهد شد.

کساوه در خصوص افزایش نرخ دریافتی از اول خرداد ماه شفاف سازی کرد. این شرکت مقدار تولید محصولات جدید پرسلانی لعاب پولیش را در سبد خود افزایش داده است.

رتاپ ۴۵هزار دستگاه کارتخوان از تاپکیش خریداری می کند.

تنوین در مجمع ۱۰درصد سود را تقسیم کرد تا باقی سود را جهت افزایش سرمایه از سهام جایزه مصرف کند.

بکهنوج می گوید “نرخ فروش هر کیلو وات ساعت آمادگی همانند سنوات قبل ۱۸۵ ریال تعیین شده و سقف نرخ فروش هر کیلووات ساعت انرژی از ۶۰۰ ریال به ۶۴۲ ریال افزایش یافت این تغییر بنابر اطلاعیه فوق الذکر از تاریخ ۱۱/۰۳/۱۴۰۰ به مرحله اجرا گذارده می‌شود.” (جزئیات کامل در گزارش کدال)

پتروتحلیل می گوید”در بازار پی وی سی ایران، به گفته فعالان این حوزه، همچنان پتروشیمی غدیر به دلیل کمبود خوراک با ۵۰ درصد ظرفیت به تولید ادامه می دهد و گفته می شود حجم بیشتر تولید آن به پالت برای ذخیره سازی اختصاص یافته است”

یک تحلیلگر مسائل پتروشیمی در ایران می گوید “بسیاری از گروه‌های شیمیایی در حالی با افت نرخ در بازار آزاد در هفته جاری به نسبت قیمت‌های هفته پیش مواجه شدند که انتظار داشتیم بازار بیش از نرخ‌های پایه تحت تاثیر رشد بهای دلار با افزایش در گروه‌های مختلف مواجه گردد. بازار ارز از ابتدای هفته با خبر برکناری همتی دوباره اوج گرفت و تا نزدیکی کانال ۲۵ هزارتومانی هم پیش رفت. هر چند جو روانی حاکم بر بازار است و تعدیل نرخ قابل پیش‌بینی است، اما بازار همچنان متاثر از روند دلار نیست و تابع نرخ پایه قیمت‌ها عمل می‌کند.”

شاخص PMI صنعت فولاد چين در ماه مي زير سطح آستانه، ٤٦.١٪؜، باقي ماند نسبت به ماه آوريل افزايش ٠.٧٪؜ را ثبت نمود.

تحلیلگر پلنر می گوید “کمیته نظارت بر بازار کشور چین امروز پس از دور جدید افزایش قیمت کامودیتی ها تهدید کرد که دولت مرکزی در حال اتخاذ تصمیمات بازدارنده برای جلوگیری از افزایش قیمت کامودیتی ها می‌باشد. در گام بعدی، این کمیته تصمیمات گرفته شده را به صورت کامل به اجرا در خواهد آورد. در این بیانیه، اشاره ای به جزییات این تصمیمات نشده است. لازم به ذکر است در معاملات امروز بازار فیوچرز چین، بهای سنگ آهن بیش از ۷ درصد افزایش یافت و قیمت در بازار فیزیکی نیز مجددا از ۲۰۰ دلار/تن سی اف آر عبور کرد.”

کیوان جعفری طهرانی در خصوص اطلاعات ارائه شده توسط موسسه اعتبارسنجی فیچ لندن نوشت “این موسسه اعلام کرد فرضیات خود پیرامون قیمت مس را به دلیل شرایط قیمتی بسیار قوی قیمتی از ابتدای سال تاکنون (YTD) افزایش داده است و به عقیده آن قیمت مس از سوی موجودی کم، بهبود اقتصادی، بسته های محرک مالی و انتظارات برای افزایش تقاضای میان مدت با توجه به بحث انتقال انرژی حمایت می شود. این موسسه همچنین انتظار دارد برخی اصلاحات قیمتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به دلیل کاهش تقاضا، کاهش موارد اختلالات احتمالی در تامین و افزایش تولید معادن رخ دهد. بطور کلی بازار در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ تا حد زیادی متعادل می شود.”

موسسه فیچ می گوید “تقاضای آلومینیوم از سوی بهبود اقتصادی و محدودیت های عرضه در چین حمایت می شود و موسسه فیچ انتظار دارد چین به دلیل تلاش های خود در زمینه کربن زایی، به عنوان یک واردکننده خالص آلومینیوم باقی بماند. از اینرو علاوه بر پیش بینی افزایش قیمت در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ برای آلومینیوم این موسسه فرضیات قیمت خود را نیز برای سال ۲۰۲۳ کمی افزایش داده است.”

موجودی روی کم است و همین امر از قیمت ها در کوتاه مدت حمایت می کند که در فرضیات جدید موسسه اعتبارسنجی فیچ نیز منعکس شده است. با این وجود انتظار این موسسه این است که عرضه معدنی در بلند مدت با تقاضا مطابقت داشته باشد.

تحلیلگر استیل-مینت می گوید “به نظر می‌رسد سیاست های کنترلی چین نتوانسته رشد قیمت فولاد در این کشور را متوقف کند ولی باعث نگرانی تولید کنندگان دیگر نقاط جهان شده است.”

**اقتصادی

وزیر نفت می گوید “نشست امروز اوپک پلاس، متاثر از بازگشت قریب الوقوع ایران به بازار بود. تصمیم گرفته شد که تولید، افزایش نداشته باشد. ایران همچنان از محدودیت‌ تولید که اوپک وضع کرده بود، معاف است.”

عضو هیئت مدیره فدرال رزرو برینارد می گوید فدرال رزرو به دقت نرخ های تورم را رصد خواهد کرد. مشاغل ۸ الی ۱۰ میلیون پایین تر از سطوحی است که پیش از پاندمی در آنجا قرارداشت. اگر تورم به طور اساسی و پایدار بالای ۲٪ حرکت کند، فدرال رزرو ابزار هایی جهت هدایت آن دارد.

شاخص بخش تولیدیMarkit PMI ایالات متحده در ارزیابی نهایی ماه می که انتظارات برای شاخص مطابق با عدد قبلی ۶۱.۵ بود به عدد ۶۲.۱🔺 رسید.

شاخص بخش تولیدیISM PMI در ارزیابی ماه می که انتظارات برای شاخص عدد ۶۰.۸ بود به عدد ۶۱.۲🔺 رسید.

در حالیکه سرمایه گذاران در حال ارزیابی تأثیر گزارش خوب شاخص بخش تولیدی ISM PMI بر سیاست های پولی فدرال رزرو هستند شاخص های اصلی سهام ایالات متحده بخشی از سودهای امروز را پس داده اند.

رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس نیل کاشکاری می گوید “اگر کارگران به اقتصاد برنگردند این می تواند به این معنا باشد که اقتصاد احتمالاً بیش از حد داغ می شود.”

رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس جیمز بولارد می گوید “به نظر می رسد در حال نزدیک شدن به مقطعی هستیم که می توان در ارتباط با تغییر پارامتر های سیاست پولی صحبت کرد.”

شاخص هزینه مصرف کننده ناحیه یورو در ارزیابی مقدماتی سالانه ماه می که انتظارات بازار برای آن عدد ۱.۹٪ بود به عدد ۲٪🔺 رسید.

وزیر انرژی سعودی عبدالعزیز می گوید تقاضای نفت ایالات متحده و چین در حال بهبود است.ذخایر نفت در حال بازگشت نزولی به میانگین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ می باشد.

گروه اوپک پلاس موافقت کرده است که به برنامه خود برای افزایش تدریجی تولید نفت خام در ماه ژوئن و ژوئیه پایبند باشد ، زیرا بازگشت عرضه ایران به بازار هنوز مسئله اتحاد کشورهای تولید کننده نفت نیست.

*سیاسی

طبق آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران هنوز توضیحی درخصوص ذرات اورانیوم یافت شده در چند سایت اعلام نشده ارائه نداده است. فرانسه می گوید “ایران درخصوص منشا ذرات اورانیوم اعلام نشده پاسخی نداده است”

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین می گوید “مذاکرات به مرحله حساسی رسیده و نگارش متن از دو روز پیش آغاز شده است.”

روسیه می گوید “موضوعاتی همچنان وجود دارد که نیازمند تصمیم گیری‌های سیاسی از سوی پایتخت کشورهای ذینفع آمریکا و ایران است.”

رئیسی می گوید “نمی‌پسندم که دست دولت در جیب مردم باشد و کسری بودجه‌اش را از بورس جبران کند”

اولین فیلم مستند عبدالناصر همتی از شبکه یک سیما پخش نشد که دلیل آن مبهم است.

موفق باشید / ۱۲ خرداد

ولید هلالات

#شاخص_کل      #سهام       #بورس

شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *