*آمارها کلیدی بازار

نرخ سود بین بانکی به ۱۸٫۴درصد کاهش یافت!

۱٫ شاخص کل روند متعادل یا صعودی – روند شاخص هم وزن نزولی

۲٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۲۸۴ – ۲۰٫۴۶۸ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۹۲۰ تومان.

۳٫ در بورس کالا، الکیل بنزن سنگین ۱۹۲میلیون ريال، اوره ۵۷-۶۳ میلیون ريال، PVC شپترو ۳۰۷میلیون ريال، سیمان پاکتی ۴۷۹۴هزار ريال.

۴٫ روز دوشنبه ۲۵۴ نماد (۲۷۲ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۴٫۲ همت (قبلی ۴٫۴) بود. ۳۶۱ نماد (قبلی ۳۷۳) معادل ۶۰ درصد بازار منفی بود.

۵٫ ارزش معاملات روز دوشنبه ۴٫۲ همت بود. ۱۰۷ میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۱۴۸ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶٫ حقیقی ها در بازار دوشنبه غذایی، شیمیایی، خودرویی خریدند. حقوقی ها از فلزات اساسی و بیمه حمایت کردند. غکوروش، شپدیس، کاما، خودرو، ذوب، خساپا، حکشتی توسط حقیقی ها خریداری شد.

۷٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه شزنگ، فلوله، شپارس، دتوزیع، قرن، ثتران، وتوسکا، دقاضی… گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها
۱٫ روز دوشنبه بهنوش دچار حریق شد که هیچ کدام از پرسنل آسیب ندید. آتش‌سوزی در قسمت جنوبی کارخانه بهنوش و در فضایی باز روی داد و مربوط به انبار پالت‌های چوبی بود. آتش‌سوزی در خط تولید روی نداد و هیچ خللی در قسمت تولید ایجاد نشد.

۲٫ احتمالا گزارش نهایی تأیید واکسن ایرانی ۲۰ خرداد صادر می‌شود. اگر گزارش نهایی مبنی بر تایید واکسن داخلی بود حتما از روزهای بعد از آن واکسیناسیون به صورت عمومی شروع می‌شود.

۳٫ پاکشو، قرن و شپاکسا بابت محصولات خود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش نرخ دریافت کردند.

۴٫ غشوکو با دریافت رای دادگاه ۵۷میلیارد ريال سود شناسایی کرد. جزئیات رای در کدال موجود است.

۵٫ ولبهمن ۱۴۰میلیارد تومان اوراق جهت خرید نقدی خودرو و فروش آن منتشر می کند.

۶٫ سهگمت دچار حریق گردید اما آسیب با اهمیتی ندید. توقف تولید خط قدیمی در حدود یک ماه و تداوم فعالیت خط جدید، توسط شرکت گزارش شده که جزئیات بیشتر در کدال موجود است.

۷٫ سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور می گوید “اکنون افزایش قیمت برای لاستیک خارج از قاعده نیست. با توجه به اینکه هزینه بسیاری از عوامل مانند دستمزد، بیمه، هزینه آب و برق افزایش داشته است، در قیمت نهایی یک کالا تاثیر گذار خواهد بود و در نتیجه در آینده قیمت لاستیک نیز افزایش خواهد یافت.”

۸٫ انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر ایران، طبق مصوبات وزارت صمت و کارگروه تنظیم بازار، ضوابط جدید قیمت گذاری شکر را به شرکتهای قندی کشور ابلاغ کرد. بر این اساس شرکتهای قندی مجاز خواهند بود بین ۱۷ تا ۲۰ درصد بالاتر از بهای تمام شده محصول، شکر را عرضه کنند. (این قانون به معنای چسبنده شدن قیمت شکر وارداتی به قیمت جهانی است و طبعا قیمت داخلی نمی تواند با قیمت جهانی فاصله زیادی بگیرد. شاید بتوان این مساله را مقدمه آزادسازی نرخ شکر دانست اما قطعا نه به طور کامل)

۹٫ لوتوس و تماوند اعلام کردند ” تعهدپذیره نویسی به صورت سندیکایی اوراق اختیار تبعی سهام شرکت سنگ آهن گهرزمین(کگهر) عرضه شده توسط شرکت سرمایه گذاری غدیر به روش تامین مالی تا سقف ۲۰,۰۰۰ میلیارد ریال را اعلام کرد که سهم لوتوس از تعهد مزبور تا سقف ۸,۰۰۰ میلیارد ریال و تماوند ۲٫۰۰۰ میلیارد ريال است.

۱۰٫ قیمت شمش فولاد در بورس کالا به ۱۳۲ میلیون ريال رسید. تقاضا روی میلگرد نیز قوی است.

۱۱٫ در مجمع اخابر گفته شد ” تجدید ارزیابی برای اخبار در حال حاضر ممکن نیست زیرا در تجدید ارزیابی باید گروه دارایی تجدید ارزیابی شود و صرفا نمی‌توان بخشی از دارایی ها را ارزیابی کرد، اقداماتی در این راستا انجام شده اما املاک تاثیر اساسی بر تجدید ارزیابی دارند. املاک شرکت مشکل سند دارند. در این صورت یا باید املاک را حذف کنیم که نمی‌توانیم یا باید اسناد را نهایی کنیم. بنابراین با توجه به مشکل موجود امکان تجدید ارزیابی وجود ندارد.”

۱۲٫ غگرجی در گزارشی خبر از دریافت افزایش نرخ داد.

۱۳٫ صنعت و معدن می گوید “آخرین نرخ LAB منتشر شده مجله آیسیس فوب خلیج فارس در یک افزایش ۱۰ درصدی ۱٫۸۲۰ دلار گزارش شده است. متوسط نرخ LAB در سال ۹۹ برابر ۱٫۱۲۰ دلار بوده است.نرخ فعلی ۸۸ درصد از کف قیمتی خرداد ۹۹ بالاتر است.”

۱۴٫ قیمت ABS بدون تغییر در ۲۴۰۵ دلار در هر تن باقی ماند.

۱۵٫ اتیلن در آسیا در هفته گذشته تقریبا با ثبات بود و با ۵ دلار کاهش به ۹۶۵ رسید.

۱۶٫ قیمت pvc آسیا در هفته منتهی به ۲ ژوئن ۲۰ تا ۵۰ دلار به علت تعطیلی های متعدد در آسیا کاهش یافت.

۱۷٫ به دلیل نگرانی بازار از شرایط نامساعد جوی در ماه ژوئن و حجم کم واردات در ماه گذشته، معاملات آتی سنگ آهن در صبح دوشنبه (۷ June) کاهش یافت. اطلاعات رسمی گمرک چین نشان دهنده افت واردات سنگ آهن در طول ماه May است. در همین حال Mysteel پس از در نظر گرفتن شروع فصل باران های موسمی در شرق و جنوب چین که تقاضای فولاد را کاهش می دهد، انتظار کاهش قیمت میلگرد برای دوره ۷ تا ۱۱ ژوئن را دارد.

۱۸٫ پلنر نوشت “برخلاف چين كه كاهش تقاضا افت بهاي مقاطع تخت را موجب شده در امريكا گسترش فعاليت بخش خودرو افزايش تقاضا براي ورق ادامه ي رشد بهاي HRC و CRC را تضمين كرده است.”

*اقتصادی
۱٫ براساس گزارش بانک مرکزی از نماگرهای اقتصادی در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹، در بخش متغیرهای پولی؛ نرخ رشد نقدینگی در پاییز سال ۹۹ به ۲۶٫۶ درصد رسیده است.همچنین نرخ رشد پول ۴۴٫۴ درصد، شبه پول ۲۲٫۹ درصد و همچنین نرخ رشد سپرده های بخش غیردولتی به ۲۷٫۲ درصد رسیده است.

۲٫ فرهاد رهبر مشاور اقتصادی رییسی می گوید “با نرخ بهره فعلی آیا فعالیت تولیدی پیدا می شود که نرخ سود تسهیلات را پوشش دهد؟ آیا برنامه ایی برای کاهش نرخ سود بانکی نباید داشته باشیم؟”

۳٫ فرهاد رهبر می گوید “ما باید سه اصلاح جدی در اقتصاد کشور ایجاد کنیم: ۱. اصلاح ساختار بودجه کشور ۲. اصلاح سیستم بانکی کشور ۳. ایجاد امنیت برای فعالان اقتصادی”

۴٫ معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۱۶ درصدی قیمت خانه در فروردین و اردیبهشت‌ماه در برخی مناطق تهران خبر داد.

۵٫ همتی می گوید ” مالیات تولیدکننده باید کاهش پیدا کند.”

۶٫ یک تحلیلگر بازار جهانی نوشت “پس از گزارش روز جمعه بازار کار ایالات متحده که منجر به بهبود سنتیمنت و حرکات صعودی شاخص های سهام شد، در شروع هفته جدید و‌ اوایل نشست معاملاتی اروپا جو احتیاطی را در بازار مشاهده می کنیم. شاخص دلار پس از دومین ماه متوالی که گزارش بازار کار ایالات متحده پایین تر از انتظارات منتشر می شود رشد های اخیر خود را از دست داد، با این حال شاخص هفته جدید را تحت فشار ملایمی آغاز کرده است.”

۷٫ ترامپ می گوید بیت کوین کلاه‌برداری است و باید به شدت بر آن نظارت شود.

۸٫ دبیرکل اوپک می گوید نرخ انطباق اوپک پلاس با برنامه کاهش تولید نفت در ماه آوریل ۱۱۴% بود . بازار نفت همچنان به تصمیمات اوپک پلاس از جمله تصمیم برای افزایش تولیدات نفت از ماه مه واکنش مثبت نشان می‌دهد.

*سیاسی

۱٫ گروسی می گوید “ایران به سوال‌های آژانس درباره ذرات اورانیوم یافت شده پاسخی نداده است. وجود چند ذره اورانیوم با منشاء انسانی در سه محل در ایران که به آژانس اعلام نشده‌اند و وجود ذرات تغییریافته ایزوتوپی در یکی از این محل‌ها به وضوح بر این دلالت دارد که مواد یا تجهیزات هسته‌ای آلوده به مواد هسته‌ای در این محل‌ها وجود داشته است.”

۲٫ وزیر خارجه آمریکا می گوید ” مشخص نیست که آیا ایران مایل و آماده بازگشت به پایبندی است یا نه. در عین حال برنامه هسته ای این کشور در حال پیشروی است. اگر روند فعلی ادامه پیداکند، با انباشت چند هفته‎ای مواد هسته‌ای، ایران می‎تواند بمب اتم بسازد.”

۳٫ وزیر امورخارجه آلمان می گوید ” گفت‌وگوهای وین در مورد احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مرحله پایانی قرار دارد. ما امیدواریم که ایران اکنون به سرعت اراده سیاسی برای انجام این مذاکرات جهت رسیدن به خط پایان را نشان دهد.”

موفق باشید / ۱۸ خرداد

ولید هلالات

#بازار_سرمایه   #بورس   #سهام   #دلار   #بانک

شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *