*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل روند متعادل – شاخص هم وزن روند نزولی

۲٫ ارزش معاملات روز چهارشنبه ۳٫۸ همت بود. ۴۳۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۸۰ میلیارد تومان ورود پول به صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۳٫ روز چهارشنبه ۲۶۴ نماد (۲۵۶ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۳٫۸۸ همت (قبلی ۴٫۲) بود. ۴۹۵ نماد (قبلی ۴۴۷) معادل ۸۲ درصد بازار منفی بود.

۴٫در بورس کالا، استایرن منومر پارس ۲۳۳میلیون ريال، اسید استیک شفن ۲۰۵میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۳۳۵میلیون ريال، PVC شغدیر ۲۸۵میلیون ريال، تیرآهن ۱۴۳میلیون ريال، روغن پایه SN500 شسپا ۲۰۱میلیون ريال، میلگرد ۱۳۹میلیون ريال، سیمان تیپ دو کیسه ای ۴۸۰۰-۵۰۰۰ ريال، شمش فایرا ۵۱۶میلیون ريال، کریستال ملامین ۳۶۴میلیون ريال، ورق گالوانیزه ۲۷۰میلیون ريال.

۵٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۲۰۶ – ۲۰٫۳۹۰ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۶۸۰ تومان.

۶٫ حقیقی ها در بازار چهارشنبه زراعت و ماشین آلات خریدند. حقوقی ها از بانک و فلزات و بیمه حمایت کردند. حقیقی ها خریدار خگستر، هجرت، شاراک، زپارس، شبهرن، کاما، غشهداب، تلیسه، زبینا بودند. حقوقی ها بنو، وبملت، فولاد، خودرو، فملی، وپارس خریدند.

۷٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه فلوله، وایران، غگرجی، پخش، بنیرو، ومهان، برکت، وسکاب، وسپه … گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ نایب رئیس انجمن داروسازان ایران می گوید ” نظر ما این است که دولت آینده بجای ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی که منجر به ایجاد رانت و فساد در سیستم دارویی بوده و بحث‌برانگیز بوده، بهتر است ارز نیمایی دهد و ارز دارو تا جای ممکن تک‌نرخی شود. اگر هم دولت خواست یارانه‌ای به دارو دهد، آن را در اختیار بیمه قرار دهد تا به مردم فشار وارد نشود.”

۲٫ در بورس کالا قیمت پایه و معاملاتی شمش فولاد به قیمت های صادراتی ایران بر اساس دلار نیما بسیار نزدیک شده است. دلار نیما تقریبا ۲۰٫۳۰۰تومان است و شمش ۱۳٫۲میلیون تومانی برابر با قیمت های صادراتی ایران است.

۳٫ وکار با عرضه اولیه ولکار در بازار ۲۷میلیارد تومان سود شناسایی کرد.

۴٫ سرمایه گذاری ایرانیان در سال گذشته ۱۵۱۰ میلیارد تومان سود شناسایی کرده است. این شرکت زیرمجموعه بانک تجارت است.

۵٫ شرکت بورس کالای ایران در اطلاعیه های جداگانه از پذیرش کالای سیمان شرکتهای سیمان تهران، شمال، بهبهان، سیمان شرق، ارومیه، خوزستان، مازندران، سیمان دورود و بجنورد خبر داد.

۶٫ دتماد در خصوص بخشی از محصولات خود افزایش نرخ ۵۰درصدی دریافت کرده که جزئیات آن در کدال شفاف شده است.

۷٫ در خصوص تعیین دستوری قیمت خودرو معاون قضایی دادستان کل کشور تاکید دارد که دولت آینده بایستی با شجاعت به این مسئله ورود کند. اعضای انجمن همگن قطعه‌سازی، خودروسازان کشور و معاون قضائی دادستان کل کشور متفق‌القول معتقدند که اعمال قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو نتیجه‌ای جز ایجاد رانت و گرفتار کردن خودروساز و قطعه‌ساز در باتلاق کسری نقدینگی و زیان‌دهی نداشته است.

۸٫ بورس کالا طی روز جاری برای نخستین بار میزبان عرضه ۱۲۰۰ تن تایر خودرو شرکت لاستیک بارز کردستان و ۳۵۰ تن تایر خودرو گروه صنعتی بارز خواهد بود.

۹٫ مدیر عامل ایران خودرو می گوید “امسال رونمایی از محصولات جدید، تولید انبوه اتوبوس و تولید خودروهای خدماتی را برای حضور قوی تر در بازارهای داخلی و خارجی در دستور کار داریم.”

۱۰٫ شرکت ملی صنایع مس ایران موفق شد رکورد جدیدی را در زمینه فروش و تحویل روزانه اسیدسولفوریک به مشتریان در ۱۲ خردادماه سال جاری با رقم ۳ هزار و ۷۵۲ تن ثبت کند.

۱۱٫ شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر برای اولین بار ۲۰هزار تن اسفنجی در بورس کالا به فروش رساند. این شرکت رشد با اهمیتی در سود سال ۹۹ خود ثبت کرده بود.

۱۲٫ قیمت برق صنایع بر اساس کم باری : ۱،۷۷۸ ریال، میان باری : ۳،۵۵۷ ریال، اوج بار : ۷،۱۱۴ ریال، میانگین تقریبی : ۴،۱۵۰ ریال گزارش شده است.

۱۳٫ میانگین بهای میلگرد در ۳۱ شهر مهم چین ۳۰ یوان افزایش یافت و به ۵۲۱۴ یوان رسید ضمنا قیمت آتی بالاتر از نقدی است. شمش چین به ۸۰۷دلار رسید.

۱۴٫ دبیرکل اوپک در چشم‌اندازی خوش‌بینانه پیش‌بینی کرد ذخیره‌سازی‌های نفت خام همچنان روندی کاهشی خواهد داشت.

۱۵٫ تولید الفین‌ها در جنوب شرق آسیا در پی اجرای برنامه‌های سنگین تعمیرات دوره‌ای و نگهداری مجتمع‌های پتروشیمی در سه ماه سوم ۲۰۲۱ با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو می‌شود.

۱۶٫ برنامه ریز دولت چین می گوید نظارت بر قیمت کالاها و سرپرستی بازار کالا را افزایش می دهند.

*اقتصادی

۱٫ دژپسند با انتقاد از سیاست های بانک مرکزی در خصوص بازار سرمایه گفت ” در اسفندماه بانک مرکزی برای حل مشکل یک مؤسسه، ۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق آن را خریداری کرد تا مشکلش حل شود اما همین بانک مرکزی حاضر نبود کمتر از ۱۱ هزار میلیارد تومان برای حل مشکل بورس ارز صندوق توسعه را خریداری کند‌.”

۲٫ بر اساس گزارش ها، اوپک در ماه می ۲۵٫۴۶میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده که رشد ۳۹۰هزار بشکه در ماه را نشان می دهد. ایران در ماه می با ۴۲هزار بشکه افزایش در تولید نسبت به ماه قبل، ۲٫۴۵۵٫۰۰۰ بشکه نفت در روز تولید کرده است.

۳٫ جی‌پی‌مورگان در خصوص بیت کوین نظر منفی داده و دو دلیل برای آن آورده است. اول اینکه قیمت‌های آتی کمتر از قیمت‌ در بازار نقدی است و دوم کاهش سهم بیت کوین از کل ارزش بازار رمزارزها است.

۴٫ روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد “پیرو اطلاعیه روز چهارشنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰ درخصوص برگزاری حراج اوراق مالی اسلامی دولتی به اطلاع می‌رساند، طی برگزاری سومین مرحله از این حراج، سفارشی از طریق سامانه بازار بین‌بانکی ریالی از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی دریافت و ثبت نشد.‌‌‏ همچنین در هفته منتهی به ۱۹ خردادماه سال ۱۴۰۰، اوراق مالی اسلامی دولتی در بازار بورس فروخته نشد.”

۵٫ در ۲ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۸ درصد و از نظر ارزشی ۱۳ درصد افت صادرات به عراق داشتیم.

۶٫ پالایشگاه های تحت کنترل دولت هند طی روزهای اخیر نرخ های اجرای خود را افزایش داده اند، زیرا مناطقی از این کشور همزمان با سقوط موارد Covid-19،قفل ها را کاهش می دهد.

۷٫ آژانس بین المللی انرژی IEA این هفته، اولین پیش بینی خود از وضعیت بازار نفت در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد که نشان از افزایش تقاضای جهانی نفت به بالاتر از سطح قبل از کرونا داشته (۱۰۰<) و با روند فعلی عرضه، وضعیت بازار شاهد روند فزاینده کسری خواهد بود.

۸٫ دولت چین برنامه های سختگیرانه تری به منظور مقابله با رمز ارزها در پیش گرفته که میتواند شرایط را برای فشار بیشتر بر قیمتها فراهم آورد.

۹٫ شاخص نظرسنجی سنتیمنت مصرف کننده دانشگاه میشیگان در ارزیابی مقدماتی ماه ژوئن که انتظارات برای آن عدد ۸۴ بود به عدد ۸۶.۴🔺 رسید.

۱۰٫ یک تحلیلگر بازار جهانی میگوید ” با اینکه داده های تورمی برای دومین ماه متوالی با جهش همراه هستند اما در بازار اوراق علائمی از نگرانی بابت تورم خطرناک حداقل تا این لحظه وجود ندارد. نشست هفته آینده کمیته بازار آزاد فدرال رزرو می تواند با سرنخ های بیشتری از این منظر و اینکه آنها در ارتباط با تیپرینگ(کاهش خرید دارایی ها) چه تصمیمی خواهند گرفت همراه باشد.”

۱۱٫ رئیس بانک مرکزی اروپا می گوید ” سه نفر از ۲۵ سیاستگذار خواهان کاهش خرید ها هستند.”

۱۲٫ شاخص هزینه مصرف کننده ایالات متحده در ارزیابی ماه می که اجماع کلی انتظارات بازار برای آن عدد ۰.۴٪ بود به عدد ۰.۶٪🔺 رسید.

*سیاسی

۱٫ سخنگوی وزارت خارجه می گوید ” خارج کردن گزینشی اسامی از فهرست تحریم‌شدگان، نه به گفت‌وگوهای برجام مربوط است و نه به عنوان پیامی از حسن نیت دیده می‌شود – خصوصا وقتی با تجدید تروریسم اقتصادی همراه است.”

۲٫ نشست کمیسیون مشترک برجام طی روز جاری از سرگرفته می‌شود.

۳٫ وزیر خارجه چین می گوید “در آستانه پایان مذاکرات وین هستیم. اینکه برای احیای برجام ابتدا تحریم‌های علیه ایران رفع شود، یک اقدام طبیعی است.”

۴٫ نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی درسخنانی پیش‌بینی نتیجه مذاکرات وین را به دلیل حل نشدن برخی موضوعات که برای ایران و آمریکا از اهمیت برخوردار هستند، دشوار توصیف کرد.

۵٫ همتی می گوید ” در هیئت دولت، از چهار ساعتی که وقت داریم، سه ساعت آن خبر و بیهوده است. حقوق اردیبهشت کارکنان دولت از تنخواه بانک مرکزی پرداخت شد.”

۶٫ رئیسی می گوید ” بازار سرمایه دغدغه امروز مردم است و موضوع مهمی است. زیرا مردم اعتماد کرده و به این بازار آمده‌اند برای اینکه بتوانند از این بازار نفعی حاصل کنند. بازار سرمایه یکی از منابع مهم برای تولید و تامین مالی در کشور است و باید به همین سمت حرکت کند.”

موفق باشید / ۲۲ خرداد

ولید هلالات

ارزش معاملات / ارزش معاملات / ارزش معاملات / ارزش معاملات / ارزش معاملات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *