*آمارها کلیدی بازار

** سود بین بانکی ۱۸٫۴۲درصد. هفته قبل ۱۸٫۴۹درصد. ابتدای سال ۱۹٫۸۷درصد.

۱٫ شاخص کل روند متعادل – شاخص هم وزن روند نزولی

۲٫ حقیقی ها در بازار شنبه تک سهم هایی از گروه های مختلف خریدند. حقوقی ها از بانکی، فلزی و پالایشی حمایت کردند. غکورش، کلر، شتران، غگلپا، هجرت، غفارس، سمازن، پتایر توسط حقیقی خریداری شد. حقوقی فولاد و شپنا خرید.

۳٫ در بورس کالا، اوره پریل ۵۷-۶۴ میلیون ريال، پلی پروپیلن ۲۸۹میلیون ريال، PVC شپترو ۲۸۵-۳۰۶ میلیون ريال، شمش فایرا ۵۱۶میلیون ريال، شمش بلوم ۱۳۸میلیون ريال، لوب کات سبک ۸۷میلیون ريال، ورق سرد مبارکه ۲۴۳میلیون ريال، ورق گرم مبارکه ۲۱۲ میلیون ريال.

۴٫ روز شنبه ۲۸۲ نماد (۲۶۴ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۴٫۰۷ همت (قبلی ۳٫۸۸) بود. ۵۰۷ نماد (قبلی ۴۹۵) معادل ۸۴ درصد بازار منفی بود.

۵٫ ارزش معاملات روز شنبه ۳٫۳ همت بود. ۴۶۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۲۰ میلیارد تومان ورود پول به صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶٫ سرانه خرید و فروش حقیقی به ترتیب ۱۱۰ میلیارد ريال در مقابل ۲۰۴ میلیون ریال گزارش شد.

۷٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۳۶۳ – ۲۰٫۵۴۸ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۹۰۰ تومان.

۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه حتاید، خاهن، پدرخش،لکما، تمدن، انرژی، دلر … گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ در خصوص بانک ملت، مقرر شد در ستاد اقتصادی دولت موضوع يکسان سازي نرخ تسعير ارز در دفاتر بانک و مبناي تعيين ماليات توسط سازمان امور مالياتي، بررسی شود. (به نفع بانک است و کاهش مالیات را شاهد خواهیم بود)

۲٫ گروه مالی ملت (زیرمجموعه بانک) در سال گذشته ۲٫۲همت سود به دست آورده است.

۳٫ مولد نيروگاهي تجارت فارس زیر مجموعه بانک تجارت ۱۱۲میلیارد تومان سود ساخته است.

۴٫ عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان می گوید “نامه جدید به معنای فروش مستقیم و حضور در بازار خرده فروشی است. بر این اساس مصرف کننده نهایی به جای خرید از عاملیت مجاز مستقیم از کارخانه خرید می کند. خرده فروشی کارخانه ها قانونی است و هدف ما رفع التهاب از بازار آزاد است. از آنجایی که سامانه سیمان یاب مختص به تعدادی از کارخانه های سیمانی است که متصل به یک هلدینگ هستند، ما در نظر داریم سازمانی برای فروش مستقیم طراحی کنیم. خریداران می توانند حداقل ۵ تن و حداکثر ۲۵ تن سیمان پاکتی خرید کنند در سیمان فله هر میزان که در خواست شود عرضه خواهد شد. قیمت درب کارخانه ۳۰۸ تومان برای هر کیلو اعلام شده است که ۱۲ درصد برای خرده فروشی و مالیات ارزش افزوده به آن اضافه می شود.سیمان پاکتی نیز علاوه بر این موارد مبلغ ۱۲۰ تومان هزینه بسته بندی دارد.”

۵٫ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید “طرح حذف قیمت گذاری دستوری، صنایع و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس مانند صنایع فولاد سازی، پتروشیمی، خودرو سازی و سیمان را شامل می‌شود. به زعم اقتصاددانان اگر مشکل قیمت‌ گذاری دستوری حل نشود به‌زودی اقتصاد ایران صرف‌نظر از ابرچالش‌هایی که با آن مواجه است، با بحران‌های جدی‌تری ازجمله ورشکستگی صنایع بزرگ هم مواجه خواهد شد. هدف اصلی این است که فاصله قیمت بین تولید و مصرف منطقی شود.

۶٫ غصینو بابت محصولات خود افزایش نرخ دریافت کرد که دامنه این تغییر نرخ بسیار گسترده بوده است.

۷٫ بانک آینده یک شفاف سازی در خصوص واگذاری دارایی ها، افزایش سرمایه ترکیبی و زمان بندی آن داده است. این بانک همچنین مقدمات گشایش شعب جدید را نیز آماده کرده است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

۸٫ تغییر طبقه بندی شرکت کشتیرانی آریا از تابلو پایه زرد به تابلو پایه نارنجی به دلیل عدم ارائه به موقع گزارش.

۹٫ مدیرعامل وبانک می گوید “عرضه سیمان در بورس کالا سرآغازی بر پایان قیمت گذاری دستوری این کالای استراتژیک در بازار داخلی و در آینده در بازارهای صادراتی و بین المللی خواهد بود.”

۱۰٫ رئیس انجمن انبوه سازان می گوید “۱۲۰۰ گروه شغلی با رونق ساختمان، نشاط پیدا خواهد کرد و معتقدم اگر دولت بعدی، مشکلات حوزه مسکن را برطرف کند، بخشی از مشکلات اقتصادی ما خود به خود مرتفع خواهد شد.”

۱۱٫ سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می گوید “فرمول مجلس برای کاهش قیمت خودرو عرضه در بورس است. قرار است وزارت صمت نظر تجمیعی شورای رقابت و خودروسازان را به کمیسیون ارائه کند.”

۱۲٫ صنعت و معدن می گوید “قیمت PET جهانی پس از صعود به حوالی ۱۱۰۰دلار، چند هفته است که روند نزولی گرفته و حدود ۱۰۰ دلار کاهش قیمتی داشته است.”

۱۳٫ قیمت نفتا فوب خلیج فارس با ۲۷ دلار افزاش نسبت به هفته قبل در ۶۱۴ دلار قرار گرفت. متوسط قیمت ۵ سال اخیر این محصول ۵۲۵دلار بوده است.

۱۴٫ صنعت و معدن می گوید “بنا بر داده‌های ICIS قیمت پلی پروپیلن رافیا CPT ترکیه از مبدا ایران در هفته گذشته به روند اصلاح از سقف اسفند ماه ادامه داد و با ریزش ۱۸۵ دلاری به ۱،۲۹۰ دلار رسید. میانگین ۵ ساله قیمت پلی پروپیلن رافیا CPT ترکیه از مبدا ایران ۱،۱۲۱دلار بوده است.”

۱۵٫ بنا بر داده‌های ICIS پروپیلن سی اف آر چین در هفته اخیر ۲۰ دلار کاهش یافت و به قیمت ۱۰۷۵ دلار رسید. میانگین ۵ ساله قیمت پروپیلن چین ۹۳۰ دلار بوده است.

۱۶٫ صنعت و معدن می گوید “مطابق با داده های آیسیس، قیمت روغن پایه صادراتی از مبدا ایران در ماه گذشته به ۱،۱۱۰ دلار رسید که در دو سال گذشته بی سابقه بوده و در هفته اخیر با ۷۰ دلار کاهش نسبت به سقف قیمتی خود ۱،۰۴۰ دلار معامله شده است.”

۱۷٫ مدیرعامل کچاد می گوید “در حال ورود به اکتشاف در معادن عمیق هستیم و قطعاً در این راه به بهره گیری از فناوری‌ها و نوآوری‌های روز نیاز داریم.”

۱۸٫ نشست مشترک مدیران سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و ذوب آهن اصفهان برگزار شد. در این جلسه ظرفیت های موجود برای همکاری در زمینه های تامین مواد اولیه، تولید و بازرگانی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

۱۹٫ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایرمی گوید “قیمت پایه اعلامی به بورس از سوی تولیدکنندگان و با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده محصولات خواهد بود و این قیمت مبنای معاملات قرار می‌گیرد و با تغییر قیمت‌ها در بورس نیز این قیمت متغیر خواهد بود.”

۲۰٫ بازار جهانی متانول از نظر حجم پیش بینی می شود که ۵.۵ درصد از نظر ارزش تا سال ۲۰۲۵ رشد داشته باشد و از ۲۰.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۲۶.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰۵ برسد. عامل اصلی و پیشتاز رشد بازار متانول، تقاضای فراینده صنعت خودرو سازی می باشد.

۲۱٫ داده‌های شرکت تحقیقات بازار Longzhong نشان داد که موجودی متانول در شرق و جنوب چین با رشد ۶٫۶۳ درصدی به ۶۷۲۲۰۰ میلیون تن رسیده است و قیمت ها تضعیف شد.

*اقتصادی

۱٫ وزیر اقتصاد می گوید “۲۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کردیم که از این رقم ۲۰۳ هزار میلیارد تومان فروخته شد. اگر فروش اوراق انجام نمی‌‌شد به تورم فعلی کشور ۳۶ درصد هم اضافه می‌شد.”

۲٫ گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که افزایش قیمت نفت همچنان ادامه می‌یابد و قیمت نفت برنت تابستان امسال به ۸۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد زیرا واکسیناسیون ویروس کرونا سبب افزایش فعالیت اقتصادی و تقاضای کالا می‌شود. براساس برآوردها، تقاضای جهانی نفت در ماه میلادی گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به روزانه ۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسید و در ماه اوت به ۹۹ میلیون بشکه در روز برسد.

۳٫ سران کشور‌های عضو گروه ۷ در نشستی که در منطقه کورنوال انگلیس برگزار شد، با درخواست‌ها برای اختصاص میلیارد‌ها پوند به منظور پایان دادن به کمبود واکسن کرونا در کشور‌های فقیر مخالفت کردند.

۴٫ صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران اکنون به دلیل محدودیت لجستیکی ناشی از کمبود سوپر تانکرهای VLCC ، دوباره در حال کاهش است.

۵٫ امیر صباغ می گوید ” هزینه حمل دریایی در نقاط مختلف دنیا طی هفته گذشته به روند صعودی خود ادامه داد و رکوردهای جدید تاریخی به ثبت رسید. محرک نرخها، ازدحام در بنادر شرق آسیا بخصوص جنوب چین بدلیل محدودیتهای کرونا اعلام شده است. هزینه حمل در حال حاضر حدود ۵ برابر متوسط نرخ عادی است.”

۶٫ بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان قصد به تعویق انداختن یکماهه برنامه حذف محدودیت‌های کرونا را دارد.

۷٫ بانک آمریکا می گوید “ما همچنان معتقدیم که بعید است طرح میان حزبی برای زیرساخت‌ها تصویب شود و به نظر ما یک طرح هزینه‌کرد قابل توجه به ارزش۲ تریلیون دلار (طرح مورد نظر دموکرات‌ها) در نهایت تصویب خواهد شد.”

۸٫ آژانس بین المللی انرژی میگوید سال آینده تقاضا برای نفت به سقف قبل از همه‌گیری ویروس کرونا خواهد رسید.

۹٫ بانک فدرال آلمان پیش‌بینی می‌کند تورم در آلمان در سال ۲۰۲۱ به ۲٫۶% برسد. پیش‌بینی قبلی ۱٫۸% بود.

۱۰٫ یک تحلیلگر می گوید انتظار داریم در کنفرانس Jackson Hole بانک مرکزی آمریکا در مورد مزایای کاهش برنامه QE صحبت کند. این صحبت‌ها در جلسه FOMC ماه سپتامبر (یعنی ۴ هفته بعد از کنفرانس) شدت خواهند گرفت. در این جلسه انتظار داریم بانک مرکزی سیگنال‌هایی به بازار ارسال کند که بازار را برای بیانیه رسمی کاهش سیاست‌های QE آماده کند.

*سیاسی

۱٫ نماینده روسیه در مذاکرات می گوید “ما برای مرتب کردن متن فعلی و برداشتن پرانتزهای دور موضوعات ثانویه، به چند هفته دیگر زمان نیاز داریم. ما باید روی اینکه توافق چگونه اجرا شود، تمرکز کنیم.”

۲٫ جلیلی می گوید “به طور قاطع می گویم امضای کنوانسیون ها از جمله «اف ای تی اف» هیچ نفعی برای کشور ندارد.”

۳٫ همتی می گوید “وزیر اقتصاد و برخی رقبا بی اخلاقی کردند. من نیز واقعیت‌هایی راجع به بورس را می‌گویم. مدت ها قبل از ریزش، نامه خصوصی به رییس جمهور و رهبر نوشتم و هشدار دادم مردم را دعوت نکنید.”

موفق باشید / ۲۳ خرداد

ولید هلالات

#اخبار #اقتصاد  #سیاست

سود بین بانکی / سود بین بانکی / سود بین بانکی / سود بین بانکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *