*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل روند متعادل – شاخص هم وزن روند نزولی

۲٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۸۳۱-۲۱٫۰۲۰ تومان. اسکناس تهران ۱۲۰٫۲۴ تومان.

۳٫ در بورس کالا ، پلی پروپیلن ۲۶۰ – ۳۲۳ میلیون ريال، PVC شغدیر ۲۹۰ میلیون ريال، PVC شپترو ۳۱۹ میلیون ريال، روغن پایه ۱۷۸-۱۹۶ میلیون ريال، روغن موتور ۲۱۰ میلیون ريال، سیمان تیپ ۵ سخوز ۴۸۷۸ هزار ريال، سیمان تیپ۲ کیسه ای ساوه ۵۱۵۳ هزار ريال، سیمان تیپ۲ فله سمازن ۳۴۴۹ هزار ريال، سیمان سفید شرکت ساوه ۸۶۳۶ – ۸۷۶۰ هزار ريال، شمش فایرا ۵۲۵ میلیون ريال، شمش روی ۵۷۹میلیون ريال، ورق گرم HR مبارکه ۲۰۵ میلیون ريال.

۴٫ روز دوشنبه ۲۲۱ نماد (۲۴۶ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۳٫۳ همت (قبلی ۳٫۵) بود. ۳۸۵ نماد (قبلی ۴۷۵) معادل ۶۱ درصد بازار منفی بود.

۵٫ ارزش معاملات روز دوشنبه ۴٫۵ همت بود. ۱۶۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۹۱ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز دوشنبه به ترتیب ۱۲۶ میلیون ريال در مقابل ۱۷۳ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۱۲ به ۲۲۱ )

۷٫ حقیقی ها در بازار روز دوشنبه خودرو و دارویی خریدند. حقوقی ها بانکی و پالایشی خریدند. نوری، فتوسا، فملی، وتجارت، خودرو، برکت، اخابر، خساپا، اتکای، وساپا، غکورش مورد توجه حقیقی بود . حقوقی شپنا، وپاسار، میدکو، وبملت، فولاد، فارس، وملل خرید.

۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه قپیرا، غچین، ورنا، وجامی، وایران، رکیش، شبصیر، بکاب، وتوسکا … گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ شرکت پخش البرز یک ملک در ارومیه را به ارزش ۵۲ میلیارد تومان به مزایده گذاشته و متقاضیان تا ۷ تیرماه فرصت دارند که در این مزایده شرکت کنند.

۲٫ دیران بابت بخشی از محصولات خود (محصولات دارویی اعم از کپسول مولتی ویتامین مینرال و قرص دایمیتیکون و قرص ویتامین سی جویدنی) افزایش نرخ دریافت کرده است.

۳٫ شپارس می گوید بابت بخشی از محصولات خود افزایش نرخ ۲۵درصد دریافت کرده و از اول تیرماه آن را اجرا می کند.

۴٫ خاهن، وساپا، ولبهمن، کلوند، فخاس، غشهد، دسینا ۳۱ خرداد ماه گزارشی جهت دعوت سهامداران به مجمع منتشر کردند.

۵٫ وپاسار در ۱۲ماهه به ۱۹۲۹ ريال سود در شرکت اصلی و ۲۲۲۶ ريال سود در تلفیق رسید. وبصادر نیز ۳۴۴ ريال سود ساخت که با توجه به گزارش های خوب تجارت و ملت، این انتظار به وجود آمده بود.

۶٫ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران از تعیین قیمت ۶۴۰۰ تومان برای هر کیلوگرم شیرخام با چربی ۳.۲ درصد درب گاوداری خبر داد.

۷٫ مشاور انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی از احتمال افزایش بیش از ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی در سال جاری خبر داد و گفت که تولیدکنندگان برای تعیین قیمت دقیق ماکارونی در سال جاری، منتظر اعلام نرخ گندم صنف و صنعت هستند.

۸٫ در مجمع شبهرن در خصوص برنامه های صادراتی گفته شد ” این شرکت به کشورهای سوریه، پاکستان، افغانستان و کنیا محصول صادر می کند. سال گذشته از ۷۷ میلیون دلار به ۸۱ میلیون دلار رسیده ایم و در سال ۱۴۰۰ به صد میلیون دلار خواهیم رسید. به دنبال مصوبه افزایش قیمت هستیم. گزارش افزایش سرمایه را تهیه کرده و در مجمع مربوطه در این خصوص تصمیم گیری می‌شود.” مدیرعامل شرکت گفت ” قیمت روغن پایه در یکی دو ماه اینده روند کاهشی خواهد داشت. شرکت در حال افزایش ظرفیت تولید است.”

۹٫ عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه طرح تحول صنعت و بازار خودروی کشور به صحن علنی ارسال شده است، گفت “در این طرح بند مربوط به عرضه خودرو در بورس نیز دیده شده است.” عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد مخالفت وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس گفت ” باید دید نظر نمایندگان مجلس در صحن چیست.”

۱۰٫ نمادهای معاملاتی ثالوند، ثپردیس و ثتران از روز چهارشنبه بازارگردانی می شوند.

۱۱٫ هفته گذشته چین برنامه های جدیدی برای عرضه فلزات صنعتی از ذخایر داخلی خود اعلام نمود و بدین وسیله قصد دارد قیمت کامودیتی ها را کنترل نماید. برخی از تحلیلگران معتقدند شاید این حرکت در یک دهه اخیر توسط بزرگترین مصرف کننده فلزات دنیا بی سابقه بوده باشد. سازمان ملی ذخایر غذایی و استراتژیک چین در وب سایت خود اعلام کرد که در آینده نزدیک ذخایر مس ، آلومینیوم و روی را از طریق مزایده عمومی به شرکتهای تولیدی عرضه می کند.

۱۲٫ سنگ آهن ۲۰۷دلار، شمش داخلی چین با مالیات ۷۵۵دلار، شمش CIS هر تن ۶۴۸ دلار.

۱۳٫ تقی گنجی در خصوص درخواست انجمن برای دریافت مجوز صادرات تایر می گوید “صادرات تایرهای کشاورزی به دلیل حجم و سنگینی این نوع تایرها در اولویت قرار گرفت و مقرر شد، پس از صدور مجوز صادرات این تایرها، نوبت به صادرات انواع دیگر تایر برسد. انتظار انجمن، صدور یک باره مجوز صادرات برای تمامی انواع تایر است.

۱۴٫ یک فعال بازار جهانی می گوید ” حجم بالای عرضه اتیلن و پروپیلن باعث افت قابل توجه قیمت این دو ترکیب در هفته منتهی به ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱ شد. انبوه عرضه باعث افت قیمت اتیلن آسیا تا پایین‌ترین حد خود در چهار ماه گذشته شد.”

۱۵٫ امیر صباغ می گوید ” بازار LNG دنیا با رشد تقاضا، دچار کسری عرضه شده و قیمت گاز طبیعی در اروپا صعودی است. این موضوع عامل تمرکز این قاره بروی سایر انرژیها مثل زغالسنگ شده است.”]

*اقتصادی

۱٫ بانک کشاورزی چین که سومین بانک بزرگ جهان از نظر میزان دارایی است، گفته که مشتریان خود را با جدیت بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل شود آن‌ها درگیر هیچ فعالیت غیرقانونی مربوط به معامله، تجارت یا استخراج ارزهای دیجیتال نیستند.

۲٫ رئیس بانک مرکزی روسیه، سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده را خطرناکترین استراتژی سرمایه گذاری خواند.

۳٫ واکسن پاستور طی روز جاری مجوز مصرف اورژانسی می‌گیرد.

۴٫ هفته آینده شاهد رونمایی از واکسن اسپوتنیک‌ ایرانی خواهیم بود.

۵٫ موسسه فیچ از پتانسیل رشد بالای هشت درصدی اقتصاد ایران در صورت احیای برجام خبر داد. این موسسه می گوید ” پیش بینی میکنیم که رشد اقتصادی ایران در سال جاری ۴.۳ درصد و در سال آینده ۸.۲ درصد باشد، با این شرط که دولت بایدن به توافق هسته ای بازگردد.”

۶٫ جدیدترین آماراز وضعیت بازار مسکن شهر تهران حاکی از آن است که نرخهای پیشنهادی در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه ۸ درصد کاهش یافته و افت قیمت در مناطق شمالی، بیشتر بوده است.

۷٫ بورس متولی فروش اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی تعیین شد.

۸٫ رئیس فدرال رزرو نیویورک می گوید ” اقتصاد به اندازه کافی بهبود پیدا نکرده است تا محرک ها را کنار بگذاریم. اقتصاد با سرعتی زیاد در حال بهبودی است و سریعتر از انتظارات بازگشت داشته است به طوریکه چشم انداز میان مدت بسیار مثبت است. پیش بینی می کنم تولید ناخالص داخلی امسال تا ۷٪ رشد داشته باشد. عوامل زیادی که مسئول پایین نگه داشتن نرخ های بهره جهانی در سطوح پایین هستند احتمالاً پس از پاندمی نیز ادامه داشته باشند. در حال حاضر نرخ های بهره پایین یک مشکل نیستند.”

۹٫ رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس می گوید عصر نرخ های بهره و تورم پایین به این زودی به اتمام نمی رسد.

۱۰٫ ئیس فدرال رزرو سنت لوئیس می گوید “کمیته تنها شروع به صحبت پیرامون تیپرینگ کرده است و اجرا کردن آن زمان خواهد برد. به مرور به نقطه ای می رسیم که فدرال رزرو نرخ ها را افزایش می دهد و این اقدام گواه این خواهد بود که بازار کار قدرتمندی داریم.”

۱۱٫ عضو بانک مرکزی اروپا می گوید تمامی تجزیه و تحلیل های بانک مرکزی نشان می دهد رشد تورم موقتی است. وی همچنین خاطر نشان کرد که شواهدی مبنی بر اینکه برنامه اضطراری خرید ها پیش از مارس ۲۰۲۲ به پایان خواهد رسید وجود ندارد.

۱۲٫ اقتصاددان ارشد اروپا موسسه گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند بانک مرکزی اروپا (ECB) امسال کاهش خرید اوراق را آغاز کند.

۱۳٫ پاول می گوید ” بانک مرکزی تا زمانی که بهبودی کامل شود هر آن چه در توان دارد برای حمایت از اقتصاد انجام می‌دهد”

*سیاسی

۱٫ وزیر خارجه عربستان با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد. وزارت خارجه سعودی در بیانیه‌ای گفته بن فرحان در این دیدار اهمیت بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران را یادآور شده است.

۲٫ کاخ سفید می گوید ” ما در حال حاضر با ایران روابط دیپلماتیک نداریم و قصدی هم برای دیدار با آن‎ها در سطح سران نداریم.”

۳٫ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید “توافق هسته‌ای با ایران، امری ضروری است، اما اگر بخواهیم به مسائل موشکی ایران بپردازیم، کافی نبوده و برای رفع سایر اختلافات باید چاره‌ای دیگر اندیشید.”

۴٫ ظریف با رئیسی دیدار کرد. کمیته بررسی و تطبیق متن توافق وین با حضور نمایندگانی از دولت، مجلس و شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد.

۵٫ عراقچی می گوید ” مذاکرات بیش از هر زمان دیگر به یک توافق نزدیک شده است. پس از انتقال دولت، موضع ایران در مذاکرات تغییر نمی‌کند.”

۶٫ امروز سه شنبه، آقای رئیسی ساعت ۱۸ سخنرانی می کند.

۷٫ پولیتیکو به نقل از منابع آگاه می گوید “آمریکا حاضر نیست تمامی تحریم‌های اعمال‌شده توسط ترامپ علیه ایران را برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام رفع کند.”

۸٫ پرس‎تی‎وی می گوید “آمریکا در ازای تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم‎های برجامی خواستار مذاکرات در مورد منطقه‎ شده‎ است.”

۹٫ سفیر جدید انگلیس در تهران معرفی شد.

موفق باشید / ۱ تیر

ولید هلالات

#بازار_سرمایه #بورس #سهام #دلار #بانک

بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *