*آمارها کلیدی بازار

** سود بین بانکی ۱۸٫۴۶درصد. هفته قبل ۱۸٫۵۴درصد. نرخ یک ماه قبل ۱۹٫۲۴درصد.

۱٫  حقیقی ها در بازار روز شنبه شیمیایی، چند رشته ای و دارویی خریدند. حقوقی ها بانکی، انبوه سازی و فلزات اساسی خریدند. شستا، بوعلی، تاپیکو، سیتا، ختور توسط حقیقی ها خریداری شد. حقوقی ها وبملت، فوکا، وساخت، اپال، ونوین خریدند.

۲٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه خمحور، تیپیکو، گکیش، ولصنم … گزارش جدید به کدال نشست.

۳٫ در بورس کالا، الکیل بنزن خطی ۳۸۳ میلیون ريال، اوره ۶۸-۷۵ میلیون ريال، بیلت فایرا ۵۶۱ میلیون ريال، PVC شپترو ۳۱۰ میلیون ريال، تیرآهن بال ۱۴۲۰ – ۱۵۲ میلیون ريال، سیمان تیپ ۵ فله ۳۵۳۴ هزار ريال، سیمان تیپ۲ قله ۳۴۵۰ هزار ريال ، لوب کات ۸۹-۹۱ میلیون ريال، ورق گالوانیزه لوازم خانگی تاراز ۲۶۸ میلیون ريال.

۴٫ روز شنبه ۱۶۸ نماد (۱۸۷ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۲٫۵ همت (قبلی ۲٫۶) بود. ۳۲۰ نماد (قبلی ۳۱۰) معادل ۵۱ درصد بازار منفی بود.

۵٫ ارزش معاملات روز شنبه ۷٫۰۵ همت بود. ۳۳۴ میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۳۴۰ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز شنبه به ترتیب ۱۶۵ میلیون ريال در مقابل ۱۸۲ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۶۶ به ۱۷۳ )

۷٫شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن تبدیل روند نزولی به خنثی

۸٫ دلار حواله سنا ۲۱۰٫۰۸۰-۲۱٫۲۷۲ تومان. اسکناس تهران ۲۴,۳۵۰ تومان.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ در خردادماه سال جاری ۱۰۱ هزار و ۱۶۵ احراز هویت در سجام انجام شده است. استان تهران، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی و البرز در صدر بیشترین ثبت نام شده‌ها در کل کشور قرار دارند.

۲٫ وزیر راه می گوید “۵۵ هزار کامیون بالای ۴۹ سال در کشور داریم. اکنون معدل عمر ناوگان در بخش اتوبوس حدود ۱۱ سال و مینی‌بوس ۲۴ سال است.”

۳٫ در شفاف سازی واتی آمده است که “پیرو دعوی مطروحه علیه شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان (خریدار سهام شرکت پلی اکریل) به منظور وصول مطالبات و ایفای تعهدات به این شرکت، از طریق اجرای احکام مدنی مجتمع قضایی صدر تهران، بخشی از مطالبات با احتساب خسارت تاخیر تأدیه وفق شاخص تورم بانک مرکزی مجموعا به مبلغ ۶۰۷ میلیارد ریال به حیطه وصول درآمده است که منجر به شناسایی مبلغ ۵۱۹ میلیارد ریال درآمد خسارت تأخیر تأدیه در دفاتر گردید.”

۴٫ تنوین خبر از پذیرش تعهد پذیره نویسی اوراق اختیار فروش تبعی شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران طی یک شفاف سازی داده است.

۵٫ فروس در یک افشای اطلاعات خبر از افزایش نرخ ۱۵درصد محصولات خود داد.

۶٫ غکورش در شفاف سازی خود می گوید که ماشین آلات تصفیه روغن را به ارزش ۱۶۵ میلیون روپیه وارد کرده است. پیش بینی می گردد نصب و راه اندازی ماشین آلات مذکور تا پایان آذر ماه ۱۴۰۰ به اتمام برسد و نسبت به بهره برداری آن اقدام گردد.که این امر موجب افزایش تولید ماهانه ۱۲٫۰۰۰ تن (سالانه ۱۴۴٫۰۰۰ تن) روغن خواهد گردید. ظرفیت تولید مالکیتی شرکت ماهیانه ۲۵ هزار تن تصفیه روغن می باشد که با راه اندازی ماشین آلات جدید به ماهیانه ۳۷ هزار تن افزایش خواهد یافت. با بهره برداری ماشین آلات مذکور تولیدکارمزدی در سایر شرکت ها حذف می شود.

۷٫ توریل خبر از افزایش نرخ حق دسترسی و تامین نیروی کشش از تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ در حدود ۳۰ درصد به صورت میانگین داده است. (حق دسترسی هزینه شرکت است و با افزایش هزینه طبعا شرکت باید افزایش نرخ هم بگیرد.)

۸٫ مدیرعامل شستا می گوید “ما یک افزایش سرمایه ۱۲۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را در دستور کار داریم که رکورد افزایش سرمایه را خواهد شکست.”

۹٫ پارسیس تحلیل می گوید “بدین ترتیب NAV هر سهم پترول ۱۵,۳۱۹ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۶۱ درصد می باشد.”

۱۰٫ صنعت و معدن در مطلبی می گوید ” نرخ کرایه حمل ۳۰ هزار تن اوره دریای سیاه به برزیل به قیمت ۵۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. قیمت اوره در FOB هندوستان در حدود ۴۷۰ دلار بود که به دلیل علاقه معامله گران با افزایش قیمت روبرو شد و به قیمت ۴۸۰ دلار رسید.”

۱۱٫ صنعت و معدن می گوید “عرضه روی در ۴ ماهه اول ۲۰۲۱، حدود ۳۱هزار تن از تقاضا پیشی گرفت. تولید معادن روی با توجه به اینکه معادن در برخی کشورها مانند چین و پرو در ظرفیت کامل تولید می کنند، حدود ۱۱٫۳ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.”

۱۲٫ چین تصمیم گرفته برای کنترل قیمت، بخشی از ذخائر استراتژیک مواد معدنی خود را در بازار عرضه کند. چین ۲۰،۰۰۰ تن مس، ۳۰،۰۰۰ تن روی و ۵۰،۰۰۰ تن آلومینیوم را ۶-۵ جولای حراج عمومی خواهد کرد.

۱۳٫ شرکت فولاد مبارکه در ناحیه ریخته‌گری مداوم و فولادسازی تونشته در بهار امسال تولید ۲ میلیون و ۳۳ هزار تن تختال را به ثبت کند.

۱۴٫ شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر (غیر بورسی-زیرمجموعه) موفق به ثبت افزایش ۷/۵ درصدی در تولید نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ شد.

۱۵٫ سنگ آهن ۶۲درصد چین به مرز ۲۱۹دلار هر تن رسیده که علت آن تصمیمات دولت های دیگر در خصوص عوارض و مالیات بر صادرات است. پیش‌بینی Fitch کاهش مصرف سنگ آهن در نیمه دوم سال است اما روند قیمت ها هنوز هم افزایشی است.

۱۶٫ ویکی-شیمی می گوید “داده‌های موجود در بازار پتروشیمی حکایت از این دارد که در هفته منتهی به ۲۵ ژوئن، اکثر ترکیبات همسو با افزایش بهای نفت تغییر جهت دادند و به مسیر صعودی بازگشتند.”

۱۷٫ رئیس کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی البرز می گوید “طی دو سال اخیر برخی از روی ناآگاهی و عده‌ای هم در راستای فرصت‌طلبی همواره به دنبال رانت ارزی در حوزه دارو بوده‌اند و از تصمیم دولت برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به حوزه دارو دفاع کردند.”

*اقتصادی

۱٫ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید “پیش‌بینی می‌شود در بودجه ۱۴۰۰ چیزی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. به عبارتی یک سوم بودجه عمومی کشور کسری بودجه ماست.”

۲٫ مجوز اضطراری واکسن پاستور هم این هفته صادر می‌شود.

۳٫ گزارش فصلی اقتصاد ایران در زمستان ١۳۹۹ منتشر شد که بر این اساس رشد اقتصادی بدون نفت ۳.۳ درصد، نرخ تورم ۳۶.۴ درصد و حجم نقدینگی سه میلیون و ۴۷۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان سال ١٣٩٨، ٤٠.٦ درصد رشد داشته است.

۴٫ تحلیلگران انتظار افزایش حدود ۵۱۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک پلاس را از ماه اوت دارند.

۵٫ اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که از سوی طرح اسپیس‌ایکس ایلان ماسک هدایت می‌شود تا ماه سپتامبر (شهریور-مهر) می تواند پوشش جهانی پایدار داشته باشد اما پس از آن نیاز به تاییدیه‌های نظارتی خواهد داشت.

*سیاسی

۱٫ سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید “معتقدیم توافق امکانپذیر است، مشروط بر آن‌که آمریکا تصمیم بگیرد میراث شکست خورده ترامپ را کنار بگذارد. فعال‌ترین طرف در وین بوده‌ایم و اغلب پیش‌نویس‌ها را ما پیشنهاد داده‌ایم.”

۲٫ نخست‌وزیر عراق با اعلام اینکه سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، از او برای سفر به این کشور دعوت کرده است، گفت پس از تشکیل دولت جدید ایران، به تهران سفر خواهد کرد.

۳٫ مجلس این هفته طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را در دستور کار دارد.

۴٫ وزیر خارجه آمریکا می گوید ” امکان تعیین تاریخ برای خروج از مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود ندارد اما نزدیک شده است. پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران چالشی است که امکان کنترل آن وجود ندارد.”

۵٫ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۵ تیر از ایران خواست تا در مورد تمدید تفاهم‌نامه نظارت فورا پاسخ دهد، اما ایران می‌گوید تعهدی برای ارائه پاسخ ندارد.

موفق باشید / ۶ تیر

ولید هلالات

#بازار_سرمایه #بورس #سهام #دلار #بانک

سود بین بانکی / سود بین بانکی / سود بین بانکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *