*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند متعادل
۲٫ دلار حواله سنا ۲۱٫۴۰۴– ۲۱٫۵۹۸ تومان. اسکناس تهران ۲۴٫۹۸۰ تومان.
۳٫ در بورس کالا، آهن اسفنجی ۸۷٫۸ میلیون ريال، استایرن بوتادین رابر ۳۵۳-۳۸۳ میلیون ريال، ABS شبصیر ۵۳۱ میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۳۹۰ میلیون ريال، پلی پروپیلن ۲۹۵-۳۳۹ میلیون ريال، PVC شغدیر ۲۹۲ میلیون ريال، شمش ۱۲۸-۱۳۲ میلیون ريال.
۴٫ روز سه شنبه ۱۶۵ نماد (۱۷۰ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۲٫۳ همت (قبلی ۲٫۵) بود. ۳۵۳ نماد (قبلی ۴۱۳) معادل ۵۶ درصد بازار منفی بود.
۵٫ ارزش معاملات روز سه شنبه ۶٫۲ همت بود. ۴۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۱۳۳ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.
۶٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز سه شنبه به ترتیب ۱۵۰ میلیون ريال در مقابل ۱۷۰ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۵۸ به ۱۶۸ )
۷٫ حقیقی ها در بازار روز سه شنبه از گروه فلزی، معدنی و شیمیایی سهم خریدند. حقوقی ها بانک و سیمان خریدند. اتکای، فملی، میدکو، ومعادن، وامید، جم پیلن، آریا توسط حقیقی ها خرید شد. حقوقی ها برکت، تجارت، شتران، وبملت، شپدیس و وآیند خریدند
۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه سپیدار، گوهران، رکیش، تکشا، بمپنا، فاراک، وپخش، فمراد، شسپا… گزارش جدید به کدال نشست.
*صنایع و شرکت ها
۱٫ هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس انتشار تعداد ۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس را با نرخ ۲۲% سالانه تصویب نمود.
۲٫ شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان در خصوص موافقت با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، تعداد قابل عرضه تا سقف ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ سهم اعمال ضریب قیمت ۱٫۲۲ دوره معاملاتی، تا سقف دوازده ماه
۳٫ مزايده نوبت اول زمين ۹۴۵۶۰ متري شرکت آينده سازان بهشت پارس ۱۴ تیر ماه برگزار می شود.
۴٫ در نظر دارد تا ۱۷۸ رقبه از املاک مازاد برنیاز خود را به مزایده بگذارد که لیست املاک و جزئیات این مزایده در کدال افشا شده است.
۵٫ وصندوق از انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت نفت پاسارگاد به ارزش ۵۰۰۰میلیاردريال جهت تامین مالی طرح های سرمایه گذاری خبر داد.
۶٫ ثامید در اطلاعیه گفت که تمامی واحدهای به مزایده گذاشته شده به فروش رسیده است. لیست پروژه های فروخته شده و اثر ريالی آن در کدال افشا شده است.
۷٫ شرکت توسعه فراگیر، زیرمجموعه فخوز به ۴۵۰ میلیارد تومان سود در ۱۲ ماهه رسیده است.
۸٫ صرافی خاورمیانه متعلق به وخاور ۲۰۲ میلیارد تومان سود در سال ۹۹ ساخته است.
۹٫ یک زیرمجموعه افق به نام سامان پويش تامين ۴۴ میلیارد تومان سود در سال گذشته ساخته است.
۱۰٫ معاون وزیر صمت می گوید “طرحی که ایدرو به نیابت از وزارت صمت به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پیشنهاد داد، فرصت طرح پیدا نکرد و همچنان در ستاد مانده است. ما در تلاش هستیم تا قبل از پایان دولت این طرح به نتیجه برسد. اگر طرح خودرویی ایدرو در ستاد به تصویب برسد به سران قوا ارسال می‌شود.”
۱۱٫ شیمی بافت (زیرمجموعه وپترو) به ۲۵۴ میلیارد تومان سود رسیده است.
۱۲٫ مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به افزایش دو برابری تولید خودروی تجاری نیمه‌سنگین و سنگین در سال جاری نسبت به سال قبل،گفت “از ابتدای امسال تا روز هفتم‌تیرماه هزار و ۱۳۲ دستگاه خودروی سنگین و تجاری با افزایش چهار برابری محصولات داخلی تولید شد، این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۶۱۱ دستگاه بوده است؛ برنامه پیش بینی شده برای تولید سال ۱۴۰۰، حدود چهار برابر عملکرد سال گذشته خواهد بود.”
۱۳٫ مدیرعامل ومعادن از کنور بازدید کرد. در این سفر از معادن باباعلی و گلالی با ظرفیت استخراج سالیانه ۹۰۰ هزار تن، کارخانه کنسانتره با ظرفیت تولید سالیانه ۶۰۰ هزار تن ، کارخانه گندله سازی با ظرفیت تولید سالیانه ۵۵۰ هزار تن و محل احداث کارخانه کنسانتره گلالی مورد ارزیابی و بازدید قرار گرفت.
۱۴٫ مجوز فروش لاستیک های یزدتایر،گلدستون و بارز در بورس کالا صادر شد.
۱۵٫ گنجی از تصمیم‌گیری برای آزاد شدن صادرات تایرهای ایرانی و ورود دوباره به بازارهای جهانی خبر داد و گفت ۲۰درصد تولیدات تایر در تمام گروه محصول‌ها صادر خواهد شد.
۱۶٫ تجارت نفت در خصوص اوره نوشت “بازار اوره منتظر مناقصه هندی ها بود. گفته می شود ممکن است شاهد قیمت های بالاتر از ۵۰۰ دلار CFR برای تندر هندی ها باشیم. تعرفه دولت چین بر صادرات اوره ی چینی ها احتمالا بازار را در ماه جولای با کمبود عرضه مواجه کند.”
۱۷٫ قیمتهای گاز طبیعی در اروپا به روند صعودی خود ادامه میدهد و در اوج ۱۳ ساله قرار دارد.
۱۸٫ پارسیس تحلیل می گوید NAV هر سهم ومعادن ۱۶,۶۹۵ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۵۸ درصد می باشد.
*اقتصادی
۱٫ گفته می شود کمیته JTC اوپک پلاس چشم انداز رشد تقاضای جهانی نفت برای سال ۲۰۲۱ را در ۶ میلیون بشکه در روز نگه داشته است. به نقل از برخی منابع این نشست بدون توصیه سیاستی به پایان رسیده است. همچنین گفته می شود برخی از اعضا در حال انجام لابی جهت افزایش تولیدات اوپک پلاس از ماه آگوست می باشند.
۲٫ پیش بینی های اوپک به کمبود عرضه نفت در اوت و ماههای بعد امسال همزمان با بازگشایی اقتصادها اشاره دارد و نشان می دهد این گروه و متحدانش در نشست هفته جاری فضا برای افزایش تولید دارند.
۳٫ دبیر کل اوپک بارکیندو می گوید واریانت های کووید ریسکی برای بازار نفت محسوب می شود. ذخایر نفتیOECD در حال حاضر پایین تر از متوسط سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ قرار دارد. انتظار می رود مصرف نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ پنج میلیون بشکه در روز بالاتر از نیمه اول سال باشد.
۴٫ شاخص اطمینان مصرف کننده ایالات متحده در ارزیابی ماه ژوئن که انتظارت بازار برای آن ۱۱۸.۹ بود به عدد ۱۲۷.۳🔺 رسید.
۵٫ مقام‌های وزارت بهداشت روسیه می‌گویند واکسن اسپوتنیک از اثربخشی ۹۰ درصدی مقابل سویه جدید کرونا برخوردار است.
۶٫ سه شنبه ۸ تیر ماه و در سامانه نیما ۱۲۴ میلیون دلار و با میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۱۷,۸۴۱ ریال معامله شد.
۷٫ جدیدترین پیش بینی اوپک در مورد تقاضا برای نفت خام نشان می‌دهد، اگر سطح تولید تغییر نکند، عرضه اوپک ۱٫۵ میلیون بشکه در روز در ماه آگوست کمتر از تقاضای مورد انتظار خواهد بود. این کمبود در سه ماهه چهارم به ۲٫۲ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
*سیاسی
۱٫ همتی خبر داد که طی روز جاری تمامی نامزدها با رئیسی دیدار می کنند. همتی در بخشی از مطلب خود به کسری بودجه سنگین سال ۱۴۰۰ اشاره کرده است.
۲٫ وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی تازه درباره وضعیت مذاکرات در وین به منظور احیای برجام، گفت هنوز برخی اختلافات اساسی باقی است.
۳٫ وزیران خارجه آمریکا و عربستان در دیداری درباره تقویت هماهنگی بین دو کشور برای توقف آنچه حمایت ایران از جنبش انصارالله یمن دانسته شده است بحث و تبادل نظر کردند.
۴٫ فرانسه می گوید “گفت‌وگوهای احیای برجام در مورد هسته‌ای به پیشرفت قابل توجهی رسیده و باید تصمیمات شجاعانه و قوی گرفته شود. مذاکرات باید به سرعت از سر گرفته شود.
موفق باشید / ۹ تیر
ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *