*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند متعادل
۲٫ دلار حواله سنا ۲۱٫۷۲۹ – ۲۱٫۹۲۶ تومان. اسکناس تهران ۲۵٫۱۵۰ تومان.
۳٫ در بورس کالا، استایرن منومر پارس ۲۱۹-۲۳۲ میلیون ريال، اسید استیک ۲۰۷ میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۳۹۰ میلیون ريال، سبد میلگرد ۱۳۷-۱۴۱ میلیون ريال، سیمان تیپ ۵ فله ۳۷۱۱ هزار ريال، سیمان تیپ۲ فله ۳۶۲۲ هزار ريال، کریستال ملامین ۳۶۹ میلیون ريال،
۴٫ روز چهارشنبه ۱۴۹ نماد (۱۶۵ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۲٫۳ همت (قبلی ۲٫۳) بود. ۳۵۵ نماد (قبلی ۳۵۳) معادل ۵۴ درصد بازار منفی بود.
۵٫ ارزش معاملات روز چهارشنبه ۶٫۳ همت بود. ۱۵۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۳۶ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.
۶٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز سه شنبه به ترتیب ۱۵۴ میلیون ريال در مقابل ۱۶۱ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۵۰ به ۱۷۰ )
۷٫ حقیقی ها در بازار روز چهارشنبه از گروه پتروشیمی، چند رشته ای و کانی فلزی سهم خریدند. حقوقی ها بانک و فلزات را حمایت کردند. نوری، شستا، پارس، بمپنا، سمگا، غپاک، واحیا، تاپیکو مورد توجه حقیقی ها بود. حقوقی ها وپاسار، وتجارت، غکورش، وملل، فولاد، غصینو، میدکو و برکت را حمایت کردند.
۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه شسپا، بکام، بشهاب، فسازان، بنیرو، فولاد، فرابورس، وتوکا… گزارش جدید به کدال نشست.
*صنایع و شرکت ها
۱٫ مدیرعامل سایپا می گوید “تولید انبوه خودروهای آریا و اطلس در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد. میزان تحویل خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته و تا پایان خردادماه، ۱۰۰ هزار خودرو تحویل مشتریان داده شده است. تولید نیز ۱۵درصد رشد کرده است.”
۲٫ جمع شرکت های سیمانی پذیرش شده در بورس کالا از ابتدای سال جاری تاکنون به عدد ۳۰ رسید که در آماری بی سابقه در یک ماه گذشته ۹۷۳ هزار و ۸۰ تن سیمان در بورس کالا معامله شده است. طی روز جاری نیز ۵۰۰هزار تن سیمان عرضه می شود.
۳٫ کنسانتره روی، تولید شرکت کالسیمین در بورس کالا پذیرش شد.
۴٫ کنسانتره سنگ آهن، تولید شرکت سنگ آهن گهر زمین در بورس کالا پذیرش شد.
۵٫ اوره شرکت اوره لردگان در بورس کالا پذیرش شد.
۶٫ دهقان دهنوی از راه‌اندازی سامانه بومی معاملات طی روزهای آتی خبر داد.
۷٫ سازمان خصوصی سازی بلوکهای بانک ملت، بانک صادرات، بانک تجارت، ایران ترانسفو و دامپروری پارس را جهت عرضه عمومی، آگهی کرد.
۸٫ در مجمع کاما گفته شد ” اقدامات اولیه برای عرضه اولیه شرکت کانی کربن طبس انجام شده و ارزشگذاری نیز صورت گرفته است. این شرکت ظرفیت ۱۹۰ هزار تن زغالسنگ دانه بندی شده و ۱۰۰ هزار تن کنسانتره دارد که چشم انداز ۴۰۰ هزار تن زغالسنگ دانه بندی است. افزایش سرمایه ۸۴ درصدی مورد تایید حسابرس است و به سازمان ارسال شده است. در خصوص بحث تجدید ارزیابی، در بخش معدن چون اولین شرکتی هستیم که معادن را ارزیابی می‌کند و استانداردی برای آن در ایران نیست به ابهام رسیدیم. کمیته فنی سازمان حسابرسی ۲۰ روز قبل بیانیه داد. فکر می‌کنم هفته آینده گزارش به بورس مجدد ارسال شود.”
۹٫ پارسیس تحلیل می گوید ” NAV هر سهم واتی ۲۱,۲۰۵ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۴۷ درصد می باشد.”
۱۰٫ پارسیس تحلیل می گوید ” NAV هر سهم ونیکی ۱۸,۱۷۵ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۵۰ درصد می باشد.”
۱۱٫ در مجمع پیزد گفته شد ” با اجرای فاز ۲ طرح توسعه تولیدات از ۹ هزار حلقه به ۱۲ هزار حلقه در روز می‌رسد که این طرح در حال تکمیل است و در حال حاضر شرکت روزانه در حدود ۱۰ هزار حلقه تایر تولید می‌کند. همچنین شرکت برنامه دارد با اجرای طرح ۳ توسعه تولیدش را از ۱۲ به ۱۵هزار حلقه در روز افزایش دهد. برای نیمه اول سال تولیدکنندگان مجوز افزایش نرخ ۱۵ درصدی دریافت کردند.”
۱۲٫ امیر صباغ ضمن انتقاد از فرموله بودن قیمت زغالسنگ بر اساس شمش فخوز نوشت ” قیمت جهانی زغالسنگ زیر فشار رشد تقاضا بوده و روندی صعودی و پرشتاب دارد. قیمتها در بنادر چین به ۳۰۸$ در هر تن رسیده و در بنادر استرالیا نیز با جهش ۸٫۷% از مرز ۲۰۰$ عبور کرده است. قیمتهای زغالسنگ استرالیا بدلیل تحریم چین، زیرفشار بوده و فاصله زیادی با قیمتهای بنادر چین دارد”
۱۳٫ امیر صباغ می گوید ” اختلاف دلار نیمایی و آزاد در اوج ۲ ساله قرار داشته و به رقم ۳۲۲۵ تومان معادل ۱۴٫۷% رسیده که نشان از ریسک بالا ناشی از تنشهای بین المللی (خروج یا ذخیره سازی ارز) و گرایش نیما به صعود دارد”
۱۴٫ مدیرعامل فملی می گوید ” ملی مس طی ۴ سال آینده در زمره ۱۰ شرکت برتر تولید مس دنیا قرار میگیرد. در پایان امسال ۳ طرح کنسانتره مس افتتاح میشود که ۳۰% به تولید کنسانتره مس کشور اضافه میکند.”
۱۵٫ آمار وزارت کشاورزی آمریکا برای ماه ژوئن منتشر شده و نشان از سطح زیرکشت ۹۲٫۶۹۲ میلیون هکتاری ذرت داشته که کمتر از انتظار بازار (۹۳٫۷۸۷) بوده و محرک قیمت است سویا نیز با ۸۷٫۵۵۵ میلیون هکتار زمین زیرکشت در ماه ژوئن و انتظار ۸۸٫۹۵۵ همراه است.
۱۶٫ در سال ۹۹ کویر تایر با ساخت ۱۳ دستگاه پرس پخت تایر، ماشین آلات تایرسازی تک مرحله ای و اپکس ۲سره و ۳سره و ۲دستگاه استیل لاستیک، تبدیل۱۴دستگاه تایرسازی باری و وانتی به رادیال و اصلاح یک دستگاه ماشین تایرسازی سواری ۵۳ میلیارد تومان صرفه جویی داشته است.
۱۷٫ پلنر می گوید “فخوز ۳۰هزار تن اسلب به مقصد چين و ٤٠،٠٠٠ تن ديگر را به جنوب شرقي آسيا براي تحويل در نيمه ي دوم جولاي فروخت. قيمت هاي رقابتي فولاد ايران و غيبت تامين كننده ي روسي با تكميل فروش ماه جولاي، با نرخ ٩٢٠-٩٣٠ دلار/ تن CFR، از جمله عوامل حضور موفق فولاد خوزستان در صادرات است. ” (قیمت ها تقریبا هم تراز قیمت های CIS شده است)
۱۸٫ شکربن در شفاف سازی خود گفته ” هيات مديره شرکت کربن ايران پيشنهاد افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزيابي دارايي هاي استهلاک ناپذير را مورد موافقت قرار داد. در اين رابطه تعيين مبلغ و درصد افزايش سرمايه پس از اتمام ارزيابي دارايي هاي استهلاک ناپذير توسط هيات کارشناسان رسمي دادگستري و تهيه گزارشات توجيهي افزايش سرمايه است که اين تصميم منوط به نتايج حاصل از ارزيابي فوق و حصول کلي شرايط مانند موافقت و تصويب هلدينگ هاي بالا دستي و تصويب مجمع عمومي فوق العاده سهامداران و اخذ مجوز هاي لازم خواهد بود.”
۱۹٫ خبهمن و خدیزل در خصوص واگذاری و معاوضه زمین شفاف سازی کردند. خبهمن ملک جردن را با ۲۲میلیارد ريال بهای تمام شده ۱۴۳۱ میلیارد ريال فروخت.
*اقتصادی
۱٫ شاخص تغییرات ذخایر هفتگی نفت خام ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۲۵ ژوئن که انتظارت برای شاخص عدد ۴.۶۸۶M- بود به عدد ۶.۷M- رسید.
۲٫ هجدهمین نشست اوپک پلاس بدون نتیجه پایان یافت و تصمیم‌گیری درباره افزایش تدریجی تولید به دوشنبه ۱۴ تیرماه مو‌کول شد.
۳٫ تهران در بحث کرونا قرمز شد.
۴٫ رئیس CDC ایالات متحده والنسکی می گوید میانگین ۷ روزه موارد ابتلا به ویروس نسبت به دوره قبلی ۱۰٪ افزایش یافته که ۲۵٪ آن مرتبط با واریانت دلتا می باشد.
۵٫ از شهریور ماه، حدود یک میلیون دوز واکسن اسپوتنیک، یک میلیون دوز واکسن پاستور و هفت میلیون دوز واکسن برکت تولید می شود.
۶٫ بر اساس طرح مجلس، استفاده از رمزارزها، غیر از رمزارز ملی، به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور یا برای راه اندازی و اداره شبکه پرداخت داخلی ممنوع خواهد بود.
۷٫ مشاور اقتصادی کاخ سفید برنستاین می گوید داده های خوب مشاغل اشاره دارد که ایالات متحده ممکن است زود تر از پیش بینی ها به سطوح پیش از پاندمی ریکاوری کند.
۸٫ کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا می گوید واریانت دلتا در حال ایجاد فشار برروی بالانس ریسک ها می باشد.
۹٫ شاخص NFP (تغییرات اشتغال غیر کشاورزی ایالات متحده) در ارزیابی ماه ژوئن که انتظارت برای شاخص عدد ۷۲۵K بود به عدد ۸۵۰K🔺 رسید. نرخ بیکاری که پیش بینی برای آن عدد ۵.۶٪ بود به عدد ۵.۹٪🔺 رسید.
۱۰٫ رئیس فدرال رزرو می گوید از تیپرینگ فدرال رزرو در سال جاری حمایت می کند. انتظار دارم تورم امسال بین ۳ تا ۳.۳ درصد باشد و سال آینده به هدف ۲٪ فدرال رزرو تعدیل شود. فدرال رزرو باید زود تر از موعد تیپرینگ اوراق را آغاز کند. جلوتر از افزایش نرخ های بهره، تیپرینگ آهسته و تدریجی را پیشنهاد می کنم. پیش بینی نمی کنم نرخ های بهره قبل از سال ۲۰۲۳ افزایش یابند.
۱۱٫ شاخص بخش تولیدیISM PMI ایالات متحده در ارزیابی ماه ژوئن که پیش بینی برای آن عدد ۶۱ بود به عدد ۶۰.۶🔻 رسید. دوره گذشته عدد ۶۱.۲ بوده است.
۱۲٫ شاخص بخش تولیدیPMI ایالات متحده در ارزیابی نهایی ماه ژوئن که انتظارات برای شاخص مطابق با عدد قبلی ۶۲.۶ بود به عدد ۶۲.۱🔻 رسید.
۱۳٫ شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۲۵ ژوئن که انتظارات بازار برای آن عدد ۳۸۸K بود بهتر از انتظارات به عدد ۳۶۴K🔻 رسید. دوره گذشته عدد ۴۱۱K بوده است.
*سیاسی
۱٫ کاخ سفید می گوید “ایران باید پیش از هر توافقی به توافق هسته ای پایبند باشد. پیش بینی ما وجود دشواری در دستیابی به توافق با ایران است.”
۲٫ رئیس جمهوری سوئیس با ارسال پیام تبریک پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ، بر تقویت همکاری های دو کشور تأکید کرد.
۳٫ وزارت خزانه‌داری آمریکا نام سه ایرانی را فهرست تحریم‌های خود خارج کرده است. گفته شده “اقدام آمریکا هیچ ارتباطی نیز با مذاکرات بر سر برجام ندارد.”
۴٫ وزیر خارجه روسیه می گوید “ارزیابی طرف‌های مذاکرات وین بیانگر پیشرفت ملموس است؛ اما هنوز درباره همه امور هماهنگی صورت نگرفته است. موضع ایران در قبال پرونده هسته‌ای منصفانه است اما غرب تلاش می‌کند تعهدات جدیدی را به تهران تحمیل کند.”
۵٫ یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد هدف ارتش این کشور از حمله به مواضع گروه‌های مقاومت در مرز عراق و سوریه تشدید تنش‌ با ایران نبود.
۶٫ یک مقام ارشد ایرانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته آمریکا باید تضمین بدهد مجدداً از برجام خارج نمی‌شود.
موفق باشید / ۱۲ تیر
ولید هلالات

بازار بازار بازار بازار بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *