به عقب برنمیگردیم ؟!

بازار سرمایه امروز نیاز داشت تا میخ خود را محکم بکوبد و با قاطعیت حرف بزند و مطمئن باشد که فضا تغییر کرده است . بازار امروز نیاز داشت تا این مثبت نرم و لطیف و تغییر جهت را داشته باشد تا به همگان اثبات کند به عقب برنمیگردیم و ان دوران تمام شده است!! (البته این شعار بنده خدایی بود که تهش شد این روزها نه برق درست و حسابی داریم و نه سلامتی و واکسن وخلاصه امیدواریم در مورد بازار این شعار جور دیگری صدق کند ! )

در هر صورت این حرکت این چند روز این پیام مهم را مخابره کرد که تمایل به تقاضا و خرید در بازار وجود دارد و مولفه های مختلف میتواند شدت وضعف ان را مشخص کند و از همه مهم تر سناریو چارتیست ها را که بازار وارد سیکل جدیدی شده است را تقویت کرده است . البته طبیعی است که همه بازار با هم یکجا و یک طور حرکت نمیکنند و برخی عقب ترو برخی دیگر جلوتر هستند .

این روزها وقتی در مورد بازار صحبت می کنیم به این جمع‌بندی می‌رسیم که مولفه های اثر گذار بر بازار که می توانند شرایط بازار را تغییر دهند پیچیده نیستند و تا حدودی روشن و مشخص بوده.

مثلاً نرخ ارز سیاست های دولت ،گزارش ها و مواردی از این دست اما آنچه این موضوع را پیچیده کرده است پیش‌بینی رفتار این مولفه هاست یعنی پیش بینی نرخ ارز با توجه به تمامی اتفاقات و رویدادهای یک مولفه پیچیده شده و حالا بازار با انباشتی از این اتفاقات مواجه است که گذر زمان قطعاً تکلیف آنها را روشن خواهد کرد و تا به امروز نیز این گذر زمان به ضرر بازار نبود حداقل می توان گفت از نیمه خرداد به این طرف هر چه زمان گذشته بازار شرایط بهتری را داشته چرا که شرایط شفاف تر و روشن تر شده و دقیقاً روزهایی که در آن قرار داریم یکی دیگر از مولفه های مهم بازخوانی می شود و این گزارش های میان دوره ای است . هر چند احساس میکنیم در دل بازار کمی نسبت به دوران جدید ریاست جمهوری تردید و ترس وجود دارد .

نوعی ترس در دل فعالان بازار وجود دارد که این ترس را می پذیریم ترس از تصمیمات انقلابی و ناپخته توسط دولتی که تازه روی کار می آید و می خواهد خودی نشان دهد این ترس کاملاً به حق و درست است و امیدواریم فقط باید گفت امیدواریم این اتفاقات به طور دیگری رقم بخورد و این رویدادها را نداشته باشیم …

احتمالاً از از فردا با کمی سرعت بالاتر و البته از از هفته بعد با سرعت بیشتر گزارش های میان‌دوره‌ای شرکت‌ها راهی بازار می شوند که بر هیچ کس پوشیده نیست اثرات آنها در این شرایط بازار بسیار مهم است بازار از نظر نموداری با اصلاحاتی که داشته برای رشد به یک جرقه نیاز دارد حرکات و شکل و شمایل او هم نشان داده که خیلی اهل ریزش‌های بیشتر نیست مگر اتفاق عجیب بیفتد از همین رو انگیزه برای رشد دارد اما ابزار او را پیدا نمی کند ابزاری که به او متوسل شده و از این شرایط و از این قیمت ها فاصله بگیرد . شاید دلار و شاید گزارش ها در کوتاه مدت مهم ترین ابزار باشند و صد البته بازارهای جهانی باحفظ همین فرمان یکی دیگر از انها ..

از ترس و تردید از دولت گفتیم یک نکته دیگر به ذهن میرسد … چند روز پیش در مورد این موضوع صحبت کردیم که عنوان می شد بین تورم و اشتغال دولت جدید موضوع اشتغال را انتخاب کرده و بارها و بارها آن را در برنامه ها به عنوان اولویت اول ذکر کرده.

این موضوع آنقدر تکرار شده که به نظر فعالان بازار باید به عنوان یک اتفاق و رویداد مهم به آن توجه کنند و دوباره دیروز رئیس جمهور منتخب اعلام کرد یکی از اولین و ضربتی ترین برنامه ها ساخت یک میلیون مسکن است این که می توان یک میلیون مسکن ساخت بحث دیگری است امیدواریم که بتوانند، اما بحث ما این است که اثرات این ساخت مسکن در بازار چطور خواهد بود روشن است که چنین برنامه یعنی سیاست های انبساطی و سیاست انبساطی یعنی افزایش گردش جریان پول و داستان های ضریب تکاثر و … به تبع آن رشد فروش شرکت ها و مواردی از این دست .

به نظر چنین برنامه‌هایی برای بازار سرمایه می‌تواند رویدادهای مثبتی را رقم بزند اما نکته مهم این است که ابزارو تهید ترس از نرخ‌گذاری های دستوری هم میان برداشته شود و چنین چیزی در دستور کار نباشد در این حالت است که می‌توان انتظار داشت اتفاقات خوبی رخ دهد و این سیاست های انبساطی اثرات مثبتی در بازار سرمایه داشته باشد قطعاً ساخت یک میلیون واحد مسکن بخشی از تولید و درآمد شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده و اثرات بسزایی در اقتصاد ما دارد که نتیجه آن را می توان با کمی گذر زمان دریافت کرد . حتی معتقدیم بیان ان برای بازار اتفاق خوبی است .

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خیلی خوب اغاز نکرد ولی در کمتر از ۱۰ دقیقه موج های تقاضا شکل گرفت و یکی یکی منفی های بازار را با خود به مثبت ها تبدیل کرد و بعد حتی صف خرید را داشتیم.

برای دقایقی در بازار عرضه زیاد شد که روند طبیعی همیشگی او بوده ولی دوباره اخر وقت تقاضا شکل گرفت و انچه بازار را امیدوار نگه داشت همین موج دومی بود که شکل گرفته بود و فضا را به سمت بهبود بسیاری از نماد ها پیش برد و البته معتقدیم روند خوب بازارهای جهانی و شرایط خوب دلار و صد البته گزارش هایی که در راه است در این شجاعت و تقویت روحیه موثر بوده است . امرو یک نکته که خیلی ها از ان غافل بودند کاهش تعداد صف های فروش به زیر ۱۰۰ سهم بود . وقتی ازاین پدیده صحبت میکنیم به یاد بیاورید همین چند ماه پیش این عدد ۴۰۰ سهم بود فردا سعی میکنیم مفصل تر در مورد این موضوع صحبت کنیم و اثرات ان را بررسی نماییم .

بتا سهم

#گزارش_بازار    #بورس    #سهام    #شاخص

بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *