*آمارها کلیدی بازار

۱-سرانه خرید و فروش حقیقی روز دوشنبه به ترتیب ۱۶۳ میلیون ريال در مقابل ۱۴۸ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۳۸ به ۱۴۴ )

۲-حقیقی ها در بازار روز دوشنبه از گروه شیمیایی، پالایشی، مخابرات و سیمان سهم خریدند. حقوقی ها از بانکی ها حمایت کردند. شپنا، تاپیکو، اخابر، قنیشا، فارس، نوری، خزامیا مورد توجه حقیقی بود. اوان، وآیند، فولاد، وپاسار، وتجارت، آریا، شتران، افق توسط حقوقی حمایت شد.

۳- در بورس کالا ، پلی پروپیلن ۲۸۸ – ۴۰۳ میلیون ريال، PVC شغدیر ۲۹۵ میلیون ريال، روغن پایه SN500 شسپا ۱۹۶٫۵ میلیون ريال، سیمان تیپ۲ فله ۳۴۵۰ – ۳۹۸۴ هزار ريال، شمش آلومینیوم ۵۵۸ میلیون ريال، نخ پلی استر شگویا ۳۱۸-۳۲۶ میلیون ريال، ورق گرم مبارکه ۱۹۳ میلیون ريال.

۴- روز دوشنبه ۱۳۲ نماد (۱۶۰ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۲ همت (قبلی ۲) بود. ۲۵۷ نماد (قبلی ۴۰۵) معادل ۴۱ درصد بازار منفی بود.

۵- ارزش معاملات روز دوشنبه ۵٫۵ همت بود. ۱۵۷ میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۹۸ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶-شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند متعادل

۷- دلار حواله سنا ( ۲۱٫۹۰۲ – ۲۲٫۱۰۱) تومان، اسکناس تهران ۲۵٫۱۰۰ تومان.

۸-در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه شستا (۱۱۷۳% از تجدید)، ثپردیس (تصمیمات) ، اتکای (حسابرس ۱۰۰درصد انباشته)، صبا (مهلت حق تقدم)، ودی (مجوز تجدید ارزیابی ۱۴۳درصد)، کتوکا (ثبت سرمایه) … گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها

۱-پارسیس تحلیل می گوید ” NAV هر سهم ونفت ۲۹,۵۷۵ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۵۱ درصد می باشد.”

۲-در خصوص قیمت گذاری شیرخام، رئیس هیات مدیره انجمن مربوطه گفت “بحث‌های انجام شده درباره تعیین قیمت ۶۴٠٠ تومان برای هر کیلوگرم شیرخام بوده و موافقان و مخالفان این قیمت صحبتهای خودشان را بیان کردند که قرار شد موضوع طی روز جاری در کمیسیون اقتصادی دولت نیز این بحث مطرح و سپس اعلام نظر نهایی شود.”

۳- آينده سازان بهشت پارس زمینی به ارزش دفتری ۳۶میلیارد ريال را در مزایده به قیمت ۹۴۵٫۶میلیارد ريال فروخت.

۴-پخش البرز در نظر دارد ملک مازاد خود واقع در شهر کرمانشاه را از طریق مزاید عمومی به فروش برساند که جزئیات آن را در سایت شرکت شفاف سازی کرده است.

۵-وسینا به دلیل عدم وجود مشتری موفق به فروش ده درصد سهام شرکت توسعه اعتماد مبين نشد.

۶- بیمه رازی به همراه دو شرکت بیمه ای دیگر مجموعا ۱٫۲ همت قرارداد با وزارت نیرو بسته اند. سهم دقیق بیمه رازی پس از تفاهم با دو شرکت دیگر مشخص خواهد شد.

۷-بهمن موتور، زیرمجموعه اصلی خبهمن ۶۹۷ میلیارد تومان سود در ۱۲ماهه ساخته است.

۸٫ رکورد مصرف برق کشور روز گذشته به عدد ۶۶ هزار مگاوات رسید و این عدد بیش از ۱۰ هزار مگاوات با تولید برق در کشور اختلاف دارد. (قطعی های برق و این کمبود، در هفته های بعد ادامه دارد و در فصول گرم سال های آتی نیز وضعیت به همین شکل است)

۹-ستاد اجرایی می گوید “هم‎اکنون با افزایش ظرفیت تولید، هفته‎ای ۱.۲ میلیون دُز تولید واکسن داریم.”

۱۰- در خبرگزاری ها آمده است که ” با توجه به اعلام واحدهای تولیدی قیمت ماکارونی به صورت رسمی تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.”

۱۱- مدیرعامل بورس انرژی می گوید “قیمت برق در سال های گذشته تغییر نکرده است و این باعث شده بخش خصوصی نسبت به ایجاد نیروگاه جدید رغبتی نداشته باشد.”

۱۲- در مجمع ولساپا گفته شد ” هیات مدیره سال قبل برای افزایش سرمایه مصوبه داشت، اما به خاطر اوراق ساختمان که گرو بود اتفاق نیفتاد. چون سود انباشته افزایش یافته، افزایش سرمایه دو سه ماه بعد از مجمع اجرایی می شود. برای اولین بار در گروه سایپا وارد بازارهای غیر خودرویی و غیر سایپایی شدیم. امسال تا امروز بالای ۲۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. پیش بینی میکنیم بالاتر از بودجه محافظه کاران خود پیش برویم. در خصوص مطالبات، در حال مذاکره با سایپا هستیم خبرهای خوب را اعلام خواهیم کرد.”

۱۳- مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر می گوید ” این هلدینگ که زیرمجموعه وغدیر است به زودی و در تیرماه در بورس درج نماد می‌شود. شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان از زیرمجموعه‌های هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر نیز در تیرماه در بورس درج نماد می‌شود. فولاد شاهرود که زیرمجموعه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان است نیز به زودی بورسی خواهد شد و پس از آن، شرکت فولاد غدیر نی‌ریز که یکی دیگر از زیرمجموعه‌های هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر است نیز بورسی می‌شود.

۱۴-در خصوص فولاژ، یک مقام سرمایه گذاری غدیر گفت ” پروژه یزد یک شرکت فولاژ با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن شمش که قابلیت تولید تا ۸۵۰ هزار تن را نیز دارد تا آخر بهار سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.”

۱۵- بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۳۶ هزار و ۳۵۵ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ و رشد ۹.۵ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

۱۶-تولید وانت در سه ماهه نخست امسال با رشد ۵.۲ درصدی همراه بوده است.

۱۷- صنعت و معدن نوشت “نشست اوپک پلاس به دلیل عدم توافق به زمان نامعلومی موکول شد و قرار است براساس سهمیه های قبلی به تولید ادامه دهند. بی نتیجه ماندن نشست اوپک پلاس منجر به رشد قیمت نفت به ۷۶.۶ دلار شد.”

۱۸- امیر صباغ می گوید ” اقدام روسیه در اعمال عوارض ۱۵% صادرات بروی عمده کامودیتیها شامل فولاد و #مس میتواند از عوامل تحریک قیمت در بازار باشد”

۱۹- معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو می گوید ” پروژه دامپروری ۶۰۰۰ راسی شستا بزرگترین پروژه منطقه آزاد ماکو تاکنون است و تا امروز ما پروژه‌ای با این وسعت در این منطقه نداشتیم.”

۲۰- با اعلام مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالا؛ جمع شرکت سیمانی در بورس کالا به ۳۲ رسید.

۲۱-مدیرعامل ومعادن می گوید ” اولین شرکت سهام عام پروژه در شرکت توسعه معادن و فلزات ایجاد شد. به دولت پیشنهاد دادیم که شرکت‌هایی که بالای ۲۰۰ هزار سهامدار دارند از تمام محدودیت‌ها معاف باشند و بتوانند در تمامی حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.”

*اقتصادی

بازده معادل بانکی اخزا با سررسید یک ساله ۱۹٫۴۳درصد است.

مدیر عامل بورس انرژی می گوید “راه اندازی بازار قرادادهای آتی برای فرآورده های نفتی از چند سال گذشته در دستور کار بورس انرژی بود، دستورالعمل های مربوط، آماده و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد که هفته گذشته دستورالعمل راه اندازی بازار آتی بورس انرژی به تصویب رسید. درخواست کالاهایی مانند بنزین، متانول، میعانات گازی و نفتا را به هیات پذیرش ارسال کرده ایم و قصد داریم تا قراداد آتی را در این چهار محصول آغاز کنیم ” (عالی)

بانک مرکزی در گزارشی می گوید “در هفته منتهی به ۱۴ تیرماه سال جاری، هیچ یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از اعتبارگیری قاعده‌مند استفاده نکردند. در این هفته بانک مرکزی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ ۶۴٫۶ هزار میلیارد ریال با سررسید ۷ روزه با حداکثر نرخ ۱۸ درصد موافقت کرد و معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید قراردادهای توافق بازخرید معکوس هفته قبل به ارزش ۶۴٫۶ هزار میلیارد ریال، در روز دو‌شنبه ۱۴ تیرماه انجام شد.”

بانک مرکزی می گوید “از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵٫۵ میلیارد دلار ارز به نرخ ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و دارو توسط بانک مرکزی تامین شده است.”

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که توافق تعدیل تولید نفت اوپک پلاس که قرار است در آوریل ۲۰۲۲ پایان یابد، باید برای مدت طولانی‌تری تمدید شود.

غول بانکی بارکلیز (Barclays) به مشتریان خود خبر داده که پرداخت‌‌ها از طریق کارت‌های اعتباری و بدهی به مقصد صرافی بایننس را تا اطلاع ثانوی متوقف می‌کند.

کیوان جعفری می گوید “معاملات آتی سنگ آهن در شروع هفته بسیار بالا رفت زیرا فعالان تجاری انتظار برخی افزایش های قیمت فولاد را در پی کاهش تولید در کوتاه مدت دارند. موسسه Mysteel انتظار دارد که قیمت های مقاطع طویل فولادی روند منفی خود در طول دوره پنجم تا نهم جولای را بازیابی کند، چراکه پیش بینی شده تولید محصولات میلگرد و مفتول کاهش بیشتر تولید را در ماه جولای در راستای کاهش انتشار کربن تجربه کنند.”

كاهش حاشيه سود توليد ميلگرد و ورق در چين و ضررده شدن توليد ميلگرد با توجه به بهاي بالاي مواد اوليه باعث افزايش تمايل فولادسازان به گريدهاي سنگ آهن شده است.

آرامکو قیمت بوتان و پروپان خود را برای جولای ۶۲۰ دلار هر تن اعلام کرد! این رقم ۹۲دلار بالاتر از ماه قبلی است.

ویتول اعلام کرد بازارهای جهانی به نفت خام بیشتری نسبت به برنامه اوپک پلاس برای افزایش تولید نیاز دارند.

با صعودی شدن قیمت نفت خام، بهای محصولات آروماتیکی در هفته منتهی به ۲ جولای ۲۰۲۱ روند افزایشی به خود گرفتند.

فریدون فشارکی، رئیس مشاوران صنعتی FGE گفت که اگر افزایشی در تولیدات اوپک پلاس نداشته باشیم احتمال افزایش تا ۸۵ و ۹۰ دلار در هربشکه وجود دارد.

⁠ کاخ سفید اعلام کرد که در مورد تأثیر افزایش قیمت نفت برای مصرف کنندگان ایالات متحده نگران است اما معتقد است تولیدکنندگان توانایی کافی در پمپاژ کافی نفت خام دارند.

بوریس جانسن می گوید “این پاندمی فاصله زیادی تا اتمام دارد و شاهد افزایش موارد ابتلا هستیم.”

ژاپن قصد دارد حالت نیمه اضطراری خود را در توکیو، کاناگاوا، سایاتاما و چیبا تا ۲۳ ژوئیه تمدید کند.

*سیاسی
هایکو ماس درباره مذاکرات جاری در وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای برجام گفت “ما فکر می‌ کنیم که این گفت‌ و گوها می‌ توانند به هدفش برسند. فکر می‌ کنم ظرف هفته‌ های آینده به آن نقطه خواهیم رسید.”

فرانسه، آلمان و چین روز دوشنبه از طرف‌های مذاکره در وین خواستند که از فرصت برای رسیدن به توافق در زمینه احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام استفاده کنند.

مذاکره کننده روسیه می گوید ” وقفه در مذاکرات احیای برجام طولانی تر از آنچه انتظار می رفت شده است. مشخص است که به دلیل انتخابات اخیر، ایران زمان بیشتری نیاز دارد.”

نماینده روسیه در وین می گوید “مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بندهای غروب برجام از نظر فرضی می‌توانند در صورت حصول اجماع، تمدید شوند. پس کسی نمی‌تواند گفت‌وگوها را بر خلاف میل ایران به این کشور تحمیل کند. در هر صورت، بندهای غروب بخشی‌ از مذاکرات وین بر سر احیای برجام اصلی نیستند.”

رسانه‌های عراقي از حمله شب گذشته چند پهپاد انتخاری به بخش نظامی سفارت آمريکا در منطقه سبز بغداد و مقابله سامانه‌های ضد هوایی سفارت با اين حمله خبر دادند.

موفق باشید / ۱۵ تیر

ولید هلالات

#سهام   #شاخص_کل    #بورس

بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *