شبیخون به اردوگاه فروش …

یادش بخیر دوران سربازی زیر گرمای شهریور مجبور بودیم رژه تمرین کنیم و فرمانده میدان مثلا برای این که به ما انگیزه بدهد میگفت انقدر محکم پابکوب که جایگاه بلرزد ! حالا امروز حکایت بازار همین پاکوبیدن های محکم بود که انقدر محکم کوبید تا عرش فروشنده ها کمی بلرزد و یک اطمینان نسبی و شجاعت در خرید ایجاد شود البته خبر اخر وقت برق و قطعی ان بهانه دست عرضه کننده های فردا میدهد ولی در کل بازار از ان حالت تدافعی خارج شده .

امروز بازار توفانی اغاز کرد و شبیه یک ضدحمله غافلگیر کننده به فروشنده ها بود که بسیاری از نمادهایی که بازار حتی فکرش را هم نمیکرد صف خرید و مثبت و تا اخر هم حتی بدون عرضه ظاهر شد و این نشانه خوبی از افزایش تقاضا و دید مثبت به بازار است و از سوی دیگر چارتسیست ها نیز معتقدند استراحت بازار تمام شده و به سمت اهداف پیش رو که از ۱۳۴۵ تا ۱۳۶۰ است حرکت میکنیم ولی این میان فراز و نشیب زیاد داریم .

امروز تقریبا به گواه تاریخ جز چند روز داغ بازار در سال ۱۴۰۰ بوده چه حجم خرد وچه ورود پول و … این داغ شدن معاملات در تیر نشان دهنده اتفاقات خوبی است که مهم ترین ان افزایش شجاعت و میل به خرید در بازار و سهامداران است . برخی هنوز نشسته اند تا قیمت ها به ۱ ماه قبل برسد و بخرد ولی به نظر تیتر گزارش بازار دیروز درست بود با این دست فرمان دیگر به عقب برنمیگردیم ….

حالا به نیمه تیر رسیدیم و بازار بخش اول ماه داغ تیر را هم پشت سر گذاشت تیر ماهی که به نظر می رسد فصل داغی برای بازار بود و فضای خوبی را رقم زده است از مهم‌ترین مزیت‌های بازار تیری این بود که اهسته و آرام حرکت می‌کرد و برای رشد عجله نداشت این عجله نداشتن برای رشد باعث شد اتفاقات و تحولات بازار طوری پیش برود که بتوانیم بگوییم همیشه تحولات یک قدم از قیمت‌ها جلوتر بودند …

یعنی در واقع همیشه اتفاق و رویدادی وجود داشت که قیمت‌ها به آن تکیه کرده و توجیه پذیر باشند و این جذابیت باعث به وجود آمدن تحولات خوب و مثبت شد که یکی از آنها همین رشد آرام و منطقی بازار بود البته هنوز تیر تمام نشده و اتفاقات مهمی نیز باقی مانده به خصوص گزارش ها که تقریبا می‌توان گفت دیگر از برجام گویا خبری نخواهد بود و فصل تیر خلاصه می شود در مجامع و گزارش ها … و به نظر در مورد مجامع و گزارش ها می توان شرایط خاصی را داشت .

اما در مورد دو هفته باقی مانده و یا بهتر است بگوییم کمتر از ۱۰ روز کاری پیش رو که بازار فضای پرخبری را خواهد داشت در هفته آخر حضور برخی نمادها به واسطه مجامع کمتر می شود اما خبرها و فعالیت کدالی آنها افزایش خواهد یافت.

مهمترین خبر گزارش های پیش روست و معتقدیم گزارش آنها مهم است …چون وقتی بازار دستش برای هل دادن قیمت ها خیلی پر نباشد و جریان نقدینگی هم خشابش روی رگبار نیست و تک تیر میزند پر بودن دست کدال میتواند اتفاق مهمی برای شرکت ها باشد در واقع رگبار باید آنجا بسته شود و خیال سهامداران راحت باشد.مهم ترین اتفاقی که از دید ما برای سهم ها بعد از گزارشات میان‌دوره‌ای روی خواهد داد این است که کف قیمتی آنها در نقاط فعلی بسته شده و بازار به فکر رویدادهای بعدی است این بسته شدن کف ، دل و جرات بسیاری را برای خرید در این محدوده افزایش می دهد و بازار مرحله مهمی را پشت سر خواهد گذاشت.

اما قبل از پایان مقدمه به یک اتفاق اشاره کنیم که از دید ما رویداد بسیار مهمی است…

مدت‌ها بود آرزوی رسیدن به چنین اتفاقی را داشتیم و آن هم اینکه قفل صف های فروش باز شود و کم کم به زیر ۱۰۰ سهم برسد که چند روزی است این اتفاق رخ داده و صف های فروش بازار زیر ۱۰۰ سهم رسیدند به نظر با برگزاری فصل مجامع و اتفاقات این عدد کمتر هم خواهد شد خیلی وقت است که ناظران و تصمیم گیران سازمان در بازار کار کمتری را دارند اما به نظر بهتر است کیس به کیس سهم هایی که باقی مانده اند را نیز بررسی کرده و راهکاری برای متعادل شدن آن پیدا کنند هدف باید این باشد که این صف های فروش به زیر ۳۰ سهم برسد که رویداد مهمی خواهد بود و به جریان نقدینگی و نقد شوندگی بازار کمک شایانی خواهد کرد

امروزه یکی از اتفاقاتی که باعث شده بازار در نقاط خوبی قرار گیرد بازارهای جهانی است دقت کنید چند ماه قبل برخی سهم ها ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از قیمت امروز بودند مثلاً سهمی که امروز ۲۰۰ تومان سود دارد قیمت او حوالی ۹۰۰ است درمقطعی ۷۵۰ تومان صف فروش بود !! در آن مقطع تحلیل‌گران و بسیاری از کارشناسان می‌گفتند سهم‌ها پی به ای زیر ۴ هستند فروش منطقی نیست اما کسانی که در صف فروش بودند این استدلال را داشتند که به چه می نازید !!

بازارهای جهانی موقت است و میریزد دلار هم ۱۵ می شود !! در مورد دلار که به نظر برای همه روشن شده آن ممه را لولو برده و باید دعا کنیم حداقل ثبات ارزی داشته باشیم و کار به جهش نرسد اما در مورد بازارهای جهانی شاید هنوز تردیدهایی وجود دارد و این تردید ها ناشی از ساختار اقتصاد جهانی است.

اما در هر صورت حتی اگر تحولات بازار های جهانی باز منفی پیش برود / به نظر این بار ثبات نرخ ارز به بازار کمک خواهد کرد و باز هم همان جمله را می گویم دقت کنید که قیمت ها در چه شرایط و چه سطحی قرار دارند و با سود پیش بینی شده آنها مقایسه شود که چند ماه بعد وقتی قیمت ها در نقاطی قرار گرفت دوباره حسرت این روزها را نخورید امروز بسیاری از کسانی که ادعای بازار را دارند حسرت نبود محاسبات تحلیل و قیمت هایی که از دست رفته را میخورند باید کمی منطقی به شرایط نگاه کرد و عینک بد بینی را کنار گذاشت ولی هنوز خوش بینی مفرط سم مهلک تری است .

این اخری را هم اضافه کنیم نوشتن چند خط تکنیکال مورد توجه برخی قرار گرفته این را هم بگوییم این مطالب از زبان تکنیکالیست های حرفه ای بازار بیان می شود و قلم ما نیست ولی برای سناریو های پیش رو و بعد از رشد اخیر به نظر ۱۳۱۰ مهمترین مقاومت پیش روی بازار است و بعد هم حوالی ۱۳۶۰ پر تراکم بوده و بسیاری از چارتیست ها معتقدند اگر بتواند این سطوخ رد کند تا سطح۱۵۵۰ مقاومت مهمی نیست . احتمال عبور از این سطح و مجدد پولبک به این سطح هم وجود دارد اما روند صعودی تازمانی که بالای ۱۲۱۰ باشد برای کوتاه مدت پابرجاست .

حرف آخر …

دوست نداریم در مورد مسائل و مشکلاتی که این روزها دامن کشور را گرفته سیاسی حرف بزنیم کار ما این نیست همین باغچه خودمان را بیل بزنیم بهتر است … اما از دولت روحانی که گذشت … دولتمردان جدید یک نکته را بدانند و از آن درس بگیرند …بسیاری معتقدند علم اقتصاد بسیار شبیه آدم های کینه ای است!! آدم کینه ای شاید حرفی را بشنود و چیزی نگوید ولی جایی او را جبران خواهد کرد و آن کینه را سینه نگه میدارد و فراموش نمیکند . بالاخره روزی بلایی که سر او اوردی را جبران می کند … امروز مشکلات صنعت برق را ببینید .

نبود سرمایه گذاری و نرخ گذاری دستوری چه بلایی سر مردم و کشور و صنعت آورده … به نظر این رویداد را می‌توان به تمام بخش های اقتصاد ما بسط و گسترش داد. دولت هر جا جلوی عرضه و تقاضا و علم اقتصاد ایستاده این اتفاقات پیش امده دیر و زود دارد سوخت و سوز ندارد …

چند سال قبل در مورد دلار نیز همین جریانات رخ داد که سرکوب غیر واقعی دلار و مصنوعی پایین نگه داشته شدن آن چطور بعد ها فنر ارزی را باز کرد و… مواردی از این دست که زیاد است امیدواریم هر کسی که عنان دولت در دست می‌گیرد و سکان دولت را خواهد داشت به جای تفکرات عامه پسند و شعارگونه کمی با علم اقتصاد مهربان تر باشد علم اقتصاد و سیستم بازار در عین کینه ای بودن آدمی بسیار منطقی و با مرامی است با او همراهی کنید تو را به جایگاه خوبی می رساند … ۴۰ سال نشنیدید امیدواریم این بار گوش شنوایی وجود داشته باشد

بتا سهم

#گزارش_بازار    #بورس    #سهام    #شاخص

صف خرید / صف خرید / صف خرید / صف خرید / صف خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *