*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند متعادل

۲٫ دلار حواله سنا ( ۲۲٫۲۳۵ – ۲۲٫۴۳۷) تومان، اسکناس تهران ۲۵٫۰۲۰ تومان.

۳٫ در بورس کالا، ارتوزایلن ۱۵۶ میلیون ريال، اسید استیک ۲۰۴میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۴۰۲میلیون ريال، بنزن ۲۰۹میلیون ريال، تیرآهن ۱۴۲-۱۴۴ میلیون ريال، سبد تیرآهن مخلوط ۱۴۵-۱۴۶ میلیون ريال، سیمان تیپ۲ فله ۳۶۲۲ هزار ريال، کریستال ملامین ۳۹۰ میلیون ريال، منو اتیلن گلایکول ۱۳۱-۱۴۰ میلیون ريال، منومر وینیل استات ۳۲۸ میلیون ريال.

۴٫ روز چهارشنبه ۱۱۹ نماد (۱۲۴ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۱٫۵ همت (قبلی ۱٫۸) بود. ۳۴۷ نماد (قبلی ۲۶۸) معادل ۵۶ درصد بازار منفی بود.

۵٫ ارزش معاملات روز چهارشنبه ۶٫۲همت بود. ۱۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۳۶ میلیارد تومان ورود پول به صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز چهارشنبه به ترتیب ۱۶۰ میلیون ريال در مقابل ۱۵۱ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۸۵ به ۱۶۱ )

۷٫ حقیقی ها در بازار روز چهارشنبه دارویی و برقی خریدند. حقوقی ها از بانک و پالایشی حمایت کردند. آریان، نوری، کاما، امید، بفجر، دتولید، وغدیر، فملی، شستا توسط حقیقی ها خریداری شد. حقوقی ها شپنا، فولاد، تاپیکو، خساپا، وتجارت، افق خریدند.

۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه زپارس (پیشنهاد ۳۲۹درصد انباشته)، خعمرا ( دعوت به مجمع ۷۱۸درصد تجدید)، همراه (دعوت به مجمع ۱۴۷درصد تجدید)، بمپنا (دعوت به مجمع ۹۶۱درصد انباشته)، البرز (حسابرس ۱۴۳درصد انباشته)، گوهران (مهلت حق تقدم)، رنیک (مجوز ۲۹درصد انباشته و دعوت) … گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای اعلام کرد که شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک قیمت هر کیلوگرم شیر خام را ۶,۴۰۰ تومان تصویب کرد و بر اساس مصوبه این شورا شیر خشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است.

۲٫ رکورد تازه تولید روزانه ۶۴ هزار تن و ۳۵۹ تن انواع محصولات در گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس ثبت شد. همچنین میزان تولید در این گروه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، به رقم ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۳۳۶ تن رسیده که ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

۳٫ تقاضای نفت در هند در ماه ژوئن بهبود یافت، اگرچه هنوز ۷٫۶٪ کمتر از ژوئن ۲۰۱۹ بود. LPG ، نفتا و مازوت به جبران کاهش بنزین، گازوئیل و سوخت جت کمک می کنند.

۴٫ آمارها نشان می‌دهد طی سال‎های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ مازاد عرضه متانول در جهان به ۶/ ۷ تا ۱۲ میلیون تن در سال برسد. طبق برآوردها تولید متانول در ایران هم تا سال ۱۴۰۴ به آمار قابل‌توجه ۲۳‌میلیون تن در سال می‌رسد که این میزان از تولید، معادل ۴۵ درصد از تجارت جهانی متانول خواهد بود. از همین رو گفته می‌شود، احتمالا هم صادرات آن با مشکل مواجه می‌شود و هم تولیدکنندگان متانول با کاهش تکلیفی تولید مواجه خواهند شد.

۵٫ طبق اطلاعات موجود ” با اجرای طرح‌های متعدد رفع موانع و گلوگاه‌های تولیدی، تولید تجمعی پتروشیمی شهید تند گویان بیش از ۵۵ هزار تن افزایش یافت.”

۶٫ شرکت کویرتایر در پاسخ به نگرانی نمایندگان فروش خود در اطلاعیه ای گفته است “شرکت كويرتاير تصميمي براي تغيير در سياست هاي فروش ندارد و عرضه محصولات كما في السابق از طريق شما همكاران محترم ونمايندگان وفادار شركت كويرتاير انجام خواهد شد.” (واکنش به بحث عرضه تایر در بورس کالا)

۷٫ مدیر عامل شرکت کویر تایر با بیان اینکه در ۶ ماهه‌ نخست سال مالی یک میلیون و ۹۹۰ هزار تایرسواری فروش رفته است گفت ” طرح‌های توسعه‌ این کارخانه تولید ۵۰ هزار تن انواع تایر tbr و otr است. تولید ۲۰ هزار تن سیم استیل ازجمله‌ی این طرح هاست.”

۸٫ تجارت ایران با افغانستان در مرز دوغارون و ماهیرود به دلیل نفوذ طالبان به حالت تعلیق درآمده است. نیروهای طالبان گمرک اسلام‌قلعه در مرز هرات با ایران را در اختیار گرفته اند.

۹٫ قیمت زغالسنگ در چین به شدت در حال صعود است. کیوان جعفری طهرانی می گوید “پشت افزایش قیمت زعال کک شو، کمبود شدید عرضه ناشی از توقف گسترده فعالیت های معدنکاری زغال سنگ در معادن اصلی تولید این کشور از اواخر ژوئن تا اوایل جولای، قرار دارد.”

۱۰٫ پس از آنکه دولت چین ۳۰ هزار تن ذخیره شمش روی خود را در اولین مزایده عمومی فلزات در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته فروخت، حداقل واکنش در قیمت ها ایجاد شد به عبارتی برخلاف انتظار فروش ذخیره دولتی چین نتوانست قیمت «روی» را کاهش دهد که نشان می دهد تقاضا بالا است.

۱۱٫ در روزهای اخیر فولاد سازان ترکیه موفق به عقد قرارداد های خرید آهن قراضه در اعداد ۴۹۵ و ۴۹۶ دلار برای گرید ۲۰_۸۰ شدند. (نرخ قراضه همبستگی بالایی با شمش cis دارد)

۱۲٫ پلنر می گوید “با رونق دوباره صادرات بيلت در چين تامين كنندگان ايراني در حال مذاكره براي بالابردن بهاي بيلت هستند. آخرين آفرها با موعد تحويل جولاي-آگوست در محدوده ي ۶۱۵-۶۲۰ دلار/ تن FOB قرار داشتند. بهاي بيلت ايران در حال حاضر با قيمت قابل قبول ٦٨٠ دلار/ تن CFR از نظر تجار چيني فروخته مي شود.”

۱۳٫ در خصوص میدکو “بهره‌برداری از مجتمع فولادسازی زرند، واحد خنک‌سازی کک به روش خشک شرکت فولاد زرند ایرانیان، مجتمع تولید کاتد مس بابک مس ایرانیان، طرح تجهیز ناوگان عملیات معدنی کارآوران و مجتمع پخت آهک و دولومیت ممرادکو آغاز شد.”

۱۴٫ مدیرعامل ومعادن با حضور در کارخانه کک سازی طبس، از این واحد صنعتی که با ظرفیت تولید سالیانه ۴۵۰ هزار تن کک متالورژی فعال است، بازدید کرد. وی جهت افزایش تولید خواستار راه اندازی ۴ باتری باقیمانده از مجموع ۶ باتری در این مجتمع صنعتی شد.

۱۵٫ مدیرعامل فملی می گوید ” تا پایان تیرماه امسال به اندازه کل سال ۱۳۹۸ فروش خواهیم کرد که این یک اتفاق بزرگ است.”

۱۶٫ چادرملو در حال حاضر دارای یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی و یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی می باشد و ساخت یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی و دو نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی دیگر را در دستور کار خود دارد. (این نیروگاه همکنون برق ۲۵۰هزار خانوار را تامین می کند)

۱۷٫ پارسیس تحلیل می گوید ” NAV هر سهم وخارزم ۱۱,۸۴۴ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۴۸ درصد می باشد. همچنین NAV هر سهم وپویا ۷,۹۵۴ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۵۹ درصد می باشد.”

۱۸٫ کاشی پارس افزایش نرخ بابت محصولا خود دریافت کرد.

*اقتصادی

۱٫ ‌ در بازار نفت “تولید نفت ۱۳ عضو اوپک در ماه ژوئن ۵۴۰ هزار بشکه در روز افزایش و به ۲۶.۱۹ میلیون بشکه در روز رسید. تولید نفت ۹ عضو غیر اوپک با رهبری روسیه در ماه ژوئن با افزایش ۶۰ هزار بشکه در روز به ۱۳.۲۷ میلیون بشکه در روز رسید. ایران با ۵۰هزار بشکه افزایش ۲٫۴۸میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد.”

۲٫ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری به سطح ۱.۲۵ درصد کاهش یافت. سطحی که از ماه فوریه مشاهده نشده بود. رشد ناگهانی و افزایش نگرانی در مورد سویه‌های جدید کرونا یکی از دلایل این کاهش به شمار می‌روند.

۳٫ شاخص بخش غیر تولیدیISM PMI ایالات متحده در ارزیابی ماه ژوئن که انتظارات بازار برای آن عدد ۶۳.۴ بود به عدد ۶۰.۱🔻 رسید.

۴٫ در صورتجلسه ماه ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمده است که “چندین عضو اظهار داشته اند که شرایط جهت شروع کاهش خرید دارایی ها تا حدودی زودتر از آنچه در جلسات قبلی با توجه داده های دریافتی پیش بینی شده بود می تواند محقق شود. چندین نفر از شرکت کنندگان تاکید داشتند که کمیته باید در ارزیابی پیشرفت به سوی اهداف خود و اعلام تغییرات در برنامه های خود در ارتباط با خرید دارایی ها صبور باشد.”

۵٫ در گزارش سیاست های پولی شش ماهه ابتدایی فدرال رزرو آمده است که “انتظارات تورمی در محدوده ای کاملاً منطبق با هدف بلند مدت قرار دارد. ریسک های صعودی چشم انداز تورمی کوتاه مدت افزایش پیدا کرده است. با گذر شرایط فوق العاده، عرضه و تقاضا باید به تعادل نزدیک شوند و براین اساس انتظار می رود تورم به طور گسترده ای نزول کند.”

۶٫ شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۲ جولای که انتظارات برای آن عدد ۳۴۵K بود بدتر از انتظارات به عدد ۳۷۳K🔺 رسید. دوره گذشته عدد ۳۶۴K بوده است.

۷٫ رئیس بانک مرکزی اروپا می گوید “هدف تورمی ۲٪ یک سقف نیست. بانک مرکزی اروپا همانند فدرال رزرو اقدام به هدف‌گذاری میانگین تورمی نمی کند.”

۸٫ صورتجلسه بانک مرکزی اروپا می گوید “شرایط تأمین مالی برای اینکه اجازه داده شود تا کاهش قابل توجهی در خرید ها شکل بگیرد بسیار شکننده ارزیابی شده است. برای پیش بینی تورم سال ۲۰۲۳ ریسک صعودی مشاهده است. ریسک های صعودی می تواند در میان مدت پدیدار شود.”

۹٫ بانک خلق چین نرخ ذخیره قانونی را تا ۰.۵٪ کاهش داد. این بانک مرکزی همچنین اشاره کرد که سیاست های پولی را به شکل محتاطانه حفظ خواهد کرد و نقدینگی را به طور منطقی پایدار نگه می دارد.

۱۰٫ نرخ بازده اوراق قرضه ده ساله چین برای اولین بار از ماه آگوست سال گذشته به زیر ۳٪ نزول کرد. گفته می شود هجوم‌ برای خرید اوراق به دلیل ارائه سیگنال از سوی بانک خلق چین مبنی بر اعمال سیاست های تسهیلی موجب این امر شده است.

۱۱٫ شاخص تغییرات ذخایر هفتگی نفت خام ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۲ جولای که انتظارت برای آن عدد ۴M-‌ بود به عدد ۶.۸۶۶M-🔻 رسید. (کاهش ذخائر با سرعت بیشتر از انتظار به معنای تقاضای قوی یا عرضه ضعیف است که منجر به حمایت از قیمت نفت می شود)

۱۲٫ موسسه خدمات مالیANZ در ارتباط با قیمت نفت خام می گوید “به دلیل تقاضای قدرتمند، عدم عرضه اضافی از سوی اوپک در ماه آگوست می تواند منجر به فشردگی بازار نفت خام شود. و متعاقباً هدف کوتاه مدت خود را به بشکه ای ۸۵ دلار افزایش داده ایم.”

*سیاسی

۱٫ وزارت بازرگانی آمریکا از اضافه شدن نام ۳۴ شرکت و نهاد به فهرست سیاه این وزارتخانه در ارتباط با ایران، روسیه و چین خبر داد. در این میان، ۸ شرکت و نهاد نیز به اتهام «تسهیل صادرات اقلام آمریکایی به ایران» در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا جای گرفته‌اند.

۲٫ یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی در خصوص آنچه افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواند، ابراز نگرانی کرد و مدعی شد این فعالیت‌ها امنیت منطقه غرب آسیا را تهدید می‌کند.

۳٫ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که زمان برگزاری دور آتی گفت‌وگوهای وین برسر احیای برجام مشخص نیست.

۴٫ بلومبرگ به نقل از منبعی مطلع به مواضع تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در وین، گزارش داد که اعضای این تیم نگران هستند فرصت برای احیای برجام رو به پایان باشد.

۵٫ پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که خواستار اعمال برخی تحریم‌های هدفمند علیه مقام‌های ایرانی به بهانه بازداشت اتباع اتحادیه اروپا است.

۶٫ نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی گفته تاریخ برگزاری دور هفتم مذاکرات برجام، هنوز مشخص نشده است.

۷٫ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می گوید حتی اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران هم به نتیجه نرسد، آمریکا همچنان مسئله آزادی زندانیان خود را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد. زندانیان آمریکایی که در ایران هستند باید بدون هیچ پیش شرطی آزاد شوند.

موفق باشید / ۱۹ تیر

ولید هلالات

#سهام   #شاخص_کل    #بورس

شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *