روز بی حوصلگی …

خدا رحمت کند فرهاد را ، بازار امروز را میدیدیم یاد شعر فرهاد می افتیم که میگفت شنبه روز بدی بود ! روز بی حوصلگی …

واقعا بازار سرمایه امروز از سر بی حوصلگی و گیج و ویجی تعطیلات کار را اغاز کرد و این دومین باری است که این اتفاق رخ میدهد فضای بازار چهارشنبه برای شنبه خیلی تکرار نمی شود و برای اغاز هر هفته انگار باید انگیزه های جدید رو شود . اما در هر صورت بازهم شرایط خوبی را داشتیم و بازار درست است که نیمه اول هیچ اتفاق خوبی را تجربه نمیکرد ولی نیمه دوم و ۱ ساعت اخر کمی به خود امده و شرایط بهتری را تجربه کرد . بازار برای بهبود به کمی زمان نیاز دارد و دیگر ان جوان حرفه ای و خاص که انرژی بالایی داشت نیست و کمی طول میکشد که سرحال بیاید !! به هر حال بازار خوب شروع نکرد ولی خوب تمام کرد و امیدوار کننده ظاهر شد .

تیر های ترکش تیرماه کم کم به نواختن می رسند و به نظر این هفته و هفته بعد کدال مهمترین توپخانه بازار برای اخبار خواهد شد و این شلیک ها در مسیر بهبود و ثبات بازار گام بر می دارد احتمال اینکه در پایان تیر برخی گروه ها و سهم ها مسیر خود را تا حدودی جدا کنند نیز وجود دارد اما در شرایط فعلی به نظر آنچه بیش از همه به چشم می آید این است که ترس بازار از ریزش قیمت ها ریخته و معتقد است قیمت ها از این کمتر که نمی‌شود.

و این عاملی برای خرید در منفی های بازار شده و می‌بینیم که حتی در روزی که خبر منفی قطعی برق می آید بازار فشار فروش را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تخلیه می‌کند این مایه امیدواری است و ما را به بازار امیدوار تر می کند و البته خرید های نیمه دوم بازار امروز هم از همین جنس بود .

درست همان قدر که معتقدیم تا آخر تیر توپخانه کدال و برگزاری مجامع شرکت‌ها برای بازار روشن است از ابتدای مرداد با اینکه گزارش های ماهانه را داریم و اثرات مهمی دارند اما احساس میکنیم توپخانه سیاست آغاز شده و مرداد ماه خاص سیاسی بازار است .

موج کابینه آغاز می‌شود تا اظهارنظرهای اولیه و غیر رسمی و این را هم بگویم بازاری که احتمالاً در مرداد خواهیم داشت بازاریست که یک رشد اولیه را کرده و ممکن است اظهار نظر های عجیب و غریب برای او چالش آفرین باشد از همین رو هرچقدر تیربازار داغ و خوب پیش می رود در مرداد بازار در عین داغ بودن متزلزل خواهد بود هنوز هم بسیاری از سهامداران شک و تردید و ترس را در دل خود داشته و نمی دانند چه کنند و با چه پدیده ای مواجه اند . البته اینجا هم گذر زمان دوای درد بازار شده و فقط ممکن است کمی انرژی بازار را بگیرد .

امروز چند خبرمهم در بازار وجود داشت که یکی از انها کاهش نرخ سود بود که به زیر ۱۸ درصد رسید. ببنید کاهش نرخ سود وقتی در این شرایط مهم می شود که بدانیم چند روز دیگر با اعلام گزارش های ۳ ماهه و بازگشایی نماد ها P/E TTM بازار به محدوده ای میرسد که با افت نرخ سود بین بانکی میتوان به جذاب تر شدن بازار کمک کند .

اکثر مولفه هایی که باید در مسیر رشد بازار گام بردارند خوب عمل میکنند ولی به نظر هنوز تردید در بین برخی فعالان بازار هست که نکند دولت جدید از راه برسد و کاسه کوزه خیلی چیزها را به هم بزند از همین رو در عین خوش بینی کمی هم با احتیاط راه می رود و این باعث شده همین احتیاط ردپای خود را در بازار داشته باشد .

به هر حال هر چه که بود از احتیاط گرفته تا صبر استراتژیک امروز بازار روز خوبی را نداشت و چشم به فردا دارد تا بتواند حداقل با کمک اخبار و جریان نقدینگی فضای بهتری را رقم بزند . معاملات نیمه دوم و ۱ ساعت اخر بازار دوباره همه را نسبت به بازار فردا امیدوار کرده است .

بتا سهم

#گزارش_بازار    #بورس    #سهام    #شاخص

بازار سرمایه  بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *