مجمع مبین انرژی

مهدی فرزانه، مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس:

✅سال گذشته در حوزه تولید در همه سرویس های جانبی کلیه نیازهای مشتری را تامین کردیم.
✅در زمینه تولید بخار، نیتروژن، هوای سرویس، هوای ابزار دقیق، آب خنک کننده مدار بسته، آب تغذیه دیگ بخار و آب شیرین، بیش از بودجه اولیه سال فروش داشتیم و این در حالی است که شرکت دماوند هم در حوزه سرویس ورود کرد و برخی از سرویس های جانبی را بر عهده گرفت.
✅ در زمینه پیش بینی فروش و سود در سال ۹۹ که بر اساس نرخ های سال ۹۸ در نظر گرفته شده بود، انتظار داشتیم ۴ هزار میلیارد تومان فروش داشته باشیم اما در نهایت فروش واقعی شرکت ۴۱۲۰ میلیارد تومان به ثبت رسید.
✅ با ۲۰ درصد افزایش قیمت در سال ۹۹ فروش کل شرکت به ۴۸۸۷ میلیارد تومان رسید که ۵ درصد تفاوت این فروش نسبت به پیش بینی بودجه ای ناشی از افزایش تولید و ۱۹٫۵ درصد آن ناشی از افزایش نرخ سرویس های جانبی بود و مجموعا حدود ۲۵ درصد از پیش بینی بودجه ای بیشتر بوده است. در حوزه سودسازی نیز سود شرکت ۳۷ درصد بیشتر از پیش بینی بودجه ای محقق شد.
✅ مهم ترین دستاورد شرکت ارائه سرویس های جانبی پایدار به اکثر شرکت های فاز ۱ مانند نوری، جم، پردیس و فرسا شیمی و کل شرکت های فاز دوم مانند مروارید، بوشهر، انتخاب و تخت جمشید بود. مبین انرژی بدون لحظه ای توقف به همه این شرکت ها سرویس جانبی ارائه داد که رکورد است.
✅ در توسعه پروژه آپادانا ۱۲۴۰ میلیارد تومان تامین مالی مستقیم انجام شده و ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات اخذ شده است. این پروژه برای تولید سالانه ۱۶۵ میلیون تن متانول و ۱۶۹۸۰۸ نرمال متر مکعب بر ساعت خوراک طبیعی و ۱۱۱۳۸نرمال متر مکعب بر ساعت سوخت برنامه ریزی شده است.
✅ در زمینه خودکفایی یکی از پیشروترین شرکت های کشور هستیم و در سال گذشته ۳۳ هزار قلم تجهیزات ساخته شد که ۸ هزار قلم آن برای اولین بار در کشور تولید شد.
✅ پیگیری اصلاح فرمول شورای رقابت برای نرخ سرویس های جانبی یکی از مهم ترین اقدام سال جاری است که در دستور کار قرار دادیم.
✅ شرکت های فاز یک مانند آریاساسول، پارس و پارسیان سپهر در سال جاری اقدامات توسعه ای در پیش دارند و برای این اقدامات مرتبا به شرکت های یوتیلیتی مراجعه می کنند که این وضعیت بازار خوبی را برای مبین فراهم کرده است و امیدواریم اکثر این پروژه ها تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد. در این زمینه طی ماه های گذشته شورای سرمایه گذاری در حال امکان سنجی و برآورد سرمایه برای ورود جدی به این طرح ها است.

 

افشار سرکانیان، نماینده هلدینگ خلیج فارس و رئیس مجمع:

✅ منطق فرمول شورای رقابت این بود که مصرف کننده و تولیدکننده بازده یکسانی داشته باشند. در دو سال اخیر به دلیل رشد ارز، پتروشیمی مبین و فجر با این فرمول متضرر شدند. در حال حاضر فاصله زیادی بین آنچه شورای رقابت دنبال می کرد و ما دنبال می کردیم وجود دارد.
✅ بر اساس مصوبه شورای رقابت فرمول سال ۹۸ در سال ۹۹ هم تمدید شد و ما خواستار تغییر فرمول برای دوره های آینده هستیم چراکه در صورت استمرار این روند هیچ سرمایه گذاری جدیدی در حوزه تجهیزات جانبی انجام نمی شود. شورای رقابت هم نسبت به نواقص قیمت گذاری سرویس های جانبی مطلع است و امیدواریم با اعتماد سهامداران موفق شویم فرمول را اصلاح کنیم.
✅ در توسعه پروژه آپادانا روند خوبی در حال پیگیری است. یکی از دلایلی که هلدینگ خلیج فارس تصمیم گرفت پروژه آپادانا را به مبین انرژی واگذار کند نقدینگی مناسب این شرکت بود. به همین دلیل امیدوار بودیم پروژه به موقع تمام شود که به دلیل محدودیت های کرونا و مشکلات حوزه کارگران، افتتاح پروژه به تاخیر خورده است. امیدواریم آپادانا در سه ماهه دوم ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد. این پروژه سودآوری مبین را پایدارتر خواهد کرد.

 

همفکران

#مجمع   #بورس   #مبین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *