شاخص کل

*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند صعودی

۲٫ دلار حواله سنا ۲۲۱,۵۵۰ — ۲۲۳,۵۶۳ ريال، اسکناس تهران ۲۴٫۸۳۰ تومان.

۳٫ در بورس کالا، آهن اسفنجی ۸۳ – ۸۵ میلیون ريال، استایرن بوتادین رابر ۳۸۷ – ۴۰۱ میلیون ريال، ABS شبصیر ۵۶۶ میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۴۱۱ میلیون ريال، روغن پایه SN500 شسپا ۲۰۶ میلیون ريال، سیمان تیپ۲ هر تن ۳۶۲۲ هزار ريال،

۴٫ روز سه شنبه ۱۱۳ نماد دچار صف فروش و ۱۰۰ نماد همراه با صف خرید، بودند که ارزش صفوف فروش ۱٫۵ همت و صفوف خرید ۵۸۰ میلیارد تومان بود. ۳۸۷ نماد معادل ۶۲ درصد بازار منفی بود.

۵٫ ارزش معاملات روز سه شنبه ۷٫۳ همت بود. ۳۷ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از سهام و ۱۶۷ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز سه شنبه به ترتیب ۱۷۷ میلیون ريال در مقابل ۱۴۵ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۶۴ به ۱۴۹ )

۷٫ حقیقی ها در بازار روز سه شنبه سرمایه گذاری، کانی فلزی، زراعت و دارویی خریدند. حقوقی ها از بانک، فلزات اساسی و نفتی ها حمایت کردند. حق تقدم صباح، ومعادن، وگستر، ثنوسا، اتکای، میدکو، نوری، کگل، شفا، کاما توسط حقیقی خریداری شد. وتجارت، شپنا، وپارس، سفارس، فولاد توسط حقوقی ها حمایت شد.

۸٫ در خصوص وضعیت افزایش سرمایه نمادهای “قچار” ۳۳۸درصد ثبت سرمایه تجدید ارزیابی، “کرازی” ۱۳۰۷درصد تصمیمات مجمع تجدید ارزیابی، “ثتران” نتایج فروش حق تقدم ها، “بپاس” تصمیمات مجمع برای ۱۰۰درصد افزایش سرمایه از انباشته، “غویتا” فروش حق تقدم ها، “رکیش” تعیین مهلت حق تقدم تا ۱۹ شهریور، “کپشیر”، ثبت سرمایه، “دتوزیع” نتایج فروش حق تقدم … گزارش جدید به کدال رسید.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ انبار ضایعات بدون ارزش شگویا روز گذشته دچار حریق شد. این انبار خارج از محوطه شرکت است و تاثیری بر شرکت ندارد.

۲٫ شرکت دخانیات ایران در آینده نزدیک به بورس می آید و ۱۰درصد آن عرضه می شود.

۳٫ روز گذشته با حضور نمایندگان دادستانی، سازمان برنامه‌وبودجه و نیروی انتظامی، کارخانه شپلی تحویل هیات مدیره جدید این شرکت شد.

۴٫ علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس می گوید “طرح عرضه بورس در خودرو فعلا در کمیسیون صنایع در حال بررسی است و بعید می‌دانم که به این زودی وارد صحن و در خصوص آن تصمیم گیری شود.”

۵٫ در خصوص واکسن برکت، از هفته اول مردادماه هرهفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن کرونا تحویل وزارت بهداشت می شود. این رقم در میانه مرداد ماه به ۲ میلیون دز خواهد رسید.”

۶٫ دبیراتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش ۱۰ درصدی قیمت شکر نسبت به ماه گذشته خبر داد.

۷٫ در نماد پخش، شاهد فروش یک ملک در ارومیه به ارزش ۵۲ میلیارد تومان بودیم.

۸٫ شرکت روزدارو در نظر دارد انبار خود را با کاربری انبار واداری واقع در حکیمیه خیابان صنعت به متراز ۲۱۳۵ متر از طریق مزایده به فروش برساند.

۹٫ در مجمع مبین گفته شد “در توسعه پروژه آپادانا ۱۲۴۰ میلیارد تومان تامین مالی مستقیم انجام شده و ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات اخذ شده است. آپادانا در سه ماهه دوم ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد. این پروژه برای تولید سالانه ۱٫۶۵ میلیون تن متانول است. پیگیری اصلاح فرمول شورای رقابت برای نرخ سرویس های جانبی یکی از مهم ترین اقدام سال جاری است که در دستور کار قرار دادیم. شرکت های فاز یک مانند آریاساسول، پارس و پارسیان سپهر در سال جاری اقدامات توسعه ای در پیش دارند و برای این اقدامات مرتبا به شرکت های یوتیلیتی مراجعه می کنند که این وضعیت بازار خوبی را برای مبین فراهم کرده است. منطق فرمول شورای رقابت این بود که مصرف کننده و تولیدکننده بازده یکسانی داشته باشند. در دو سال اخیر به دلیل رشد ارز، پتروشیمی مبین و فجر با این فرمول متضرر شدند.”

۱۰٫ در مجمع کحافظ گفته شد “قرار است شرکت در سال جدید با جذب یک‌چهارم نیروهای فعلی، تولید خود را به دو برابر برساند. تولید شرکت در سه ماهه نخست توانست رشد ۲۶درصدی در تولید داشته باشد. بشدت در جنوب خلیج فارس کارکردیم و مشتریان ما از جهت حمل و نقل و فاصله جغرافیایی، رغبت بیشتری دارند که با شرکت کاشی حافظ کار کنند. مانند امارات و کویت و قطر. در حال حاضر قیمت سایز ۱۰۰در۱۰۰ هر متر، ۶دلار است که صادر کرده ایم. دستگاههای خط جدید شرکت از هفته آینده در کارخانه نصب خواهند شد. برای خرید ماشین آلات تسهیلات ارزی دریافت نکردیم.”

۱۱٫ شرکت سیمان سفید شرق به عنوان یک شرکت ۱۰۰ درصدی متعلق به شرکت سشرق در مراحل پایانی اقدامات جهت عرضه سهام می‌باشد.

۱۲٫ پارسیس تحلیل می گوید “NAV هر سهم آریان ۳۵,۵۹۰ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۴۲ درصد می باشد. همچنین NAV هر سهم شوینده ۳۴٫۸۳۶ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۶۸ درصد می باشد.”

۱۳٫ صنعت و معدن می گوید “بنا بر داده‌های ICIS قیمت پلی پروپیلن رافیا CPT ترکیه از مبدا ایران پس از اتمام اصلاحی که از سقف تاریخی ۱۹۶۰ دلاری اسفند داشت در حوالی ۱۲۸۵ دلار به ثبات نسبی رسیده است.”

۱۴٫ قیمت محصولات فولادی در بازار نقدی و آتی چین در هفته گذشته با رشد قیمتی همراه بودند که این رشد قیمت در هفته جاری نیز ادامه پیدا کرده است. دلیل افزایش قیمت، انتظار بازار بر کاهش بیشتر تولید است.

۱۵٫ وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد تعیین و اعلام قیمت ۶۴۰۰ تومانی شیرخام و سیاست‌های حمایتی در مورد محصولات لبنی بر اساس تصمیم شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی بوده است.

۱۶٫ اخزا معادل بانکی با سررسید یک ساله ۱۹٫۸۳درصد معامله می شود.

*اقتصادی
۱٫ روز سه شنبه ۱۷۹ میلیون دلار در نیما عرضه شد و ۱۱۵ میلیون دلار معامله با متوسط قیمت ۲۲۲٫۳۲۴ ريال صورت گرفت.

۲٫ مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی می گوید ” مجوز داده شد تا بخش صنعت که بخش پرمصرف کشور است بتواند برای خود نیروگاه بسازد و ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه به این بخش محول گردید.”

۳٫ اعمال محدودیت‌های فدرال رزرو در حوزه ارزهای دیجیتال آغاز شد. مدیرعامل شرکت آوانتی (Avanti)، معتقد است که فدرال رزرو با افزایش محدودیت‌ها، دسترسی شرکت‌های حوزه ارزهای دیجیتال به درگاه‌های پرداخت دلاری را محدودتر خواهد کرد.

۴٫ نرخ های کنستانتره و گندله سنگ آهن در هفته منتهی به۹ جولای بعد از بازگشت تقاضای چینی ها که به دنبال جشن ۱۰۰ ساله حزب کمونیست این کشور بوده ، با رشد همراه شده است. کنستانتره ۶۶ درصد سی اف ار چین با رشد ۲٫۷ دلاری به ۲۴۵ دلار در تن و گندله ۶۵ درصد با افزایش ۲٫۵ دلاری به ۳۰۳ دلار درتن رشد قیمت داشته است.

۵٫ شاخص قیمت فوب ورق گرم CIS که در معاملات قبلی ۹۴۵ تا ۹۵۵ دلاری بود، مطابق با معاملات روزگذشته به ۹۲۰ تا ۹۴۰ دلار کاهش یافته است.

۶٫ بازار صنعت خودروهای الکتریکی به گونه‌ای داغ شده که سال گذشته فروش خودروهای برقی در اروپا، از سطح یک میلیون دستگاه عبور کرد.علاقه بازار مس به صنعت وسایل نقلیه الکتریکی به این دلیل است که شدت استفاده از این فلز در حدود ۸۰ کیلوگرم برای هر وسیله نقلیه که چهار برابر بیشتر از یک موتور احتراق داخلی است.

۷٫ امیر صباغ نوشت “شاخص بهای مصرف کننده Core.CPI آمریکا (بدون تورم سوخت) روندی صعودی دارد و با جهش ماه به ماه ۰٫۹%+ مواجه شده که بیش از ۲ برابر انتظار بازار است (۰٫۴%+) از نظر سالانه نیز شاهد رشد تورم به ۴٫۵%+ در ماه ژوئن هستیم که فرای انتظار ۴% بازار است”

۸٫ رزرو بانک نیوزیلند مطابق انتظارت نرخ بهره خود را در عدد ۰.۲۵٪ ثابت نگه داشت.

۹٫ کاخ سفید می گوید نگاه دقیقی بر افزایش قیمت مسکن و اجاره خواهد داشت.

۱۰٫ شاخص هزینه مصرف کننده ایالات متحده در ارزیابی ماه ژوئن که انتظارات برای آن عدد ۰.۵٪ بود به عدد ۰.۹٪🔺 رسید. دوره گذشته عدد ۰.۶٪ بوده است.

۱۱٫ شاخص هزینه مصرف کننده در ارزیابی سالانه ماه ژوئن که پیش بینی برای آن عدد ۴.۹٪ بود به عدد ۵.۴٪🔺 رسید.عدد قبلی ۵٪ بوده است.

۱۲٫ خالصCPI نیز که در ارزیابی سالانه انتظارت برای آن عدد ۴٪ بود به عدد ۴.۵٪🔺 رسید. دوره گذشته عدد ۳.۸٪ بوده است.

۱۳٫ جیمز بولارد رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس می گوید “اکنون نیاز به تیپرینگ نیست و آماده هستیم هر زمان که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو تصمیم گرفت اقدام کنیم. نگران هستم که خرید دارایی ها از سوی فدرال رزرو سوختی برای حباب اولیه مسکن باشد. انتظار افزایش نرخ های بهره را تا اواخر سال ۲۰۲۲ ندارم.انتظار دارم تورم امسال ۳٪ و سال آینده ۲.۵٪ باشد.”

۱۴٫ بانک خلق چین در ارتباط با تصمیم اخیر خود مبنی بر کاهش ۰.۵٪ نرخ ذخیره قانونیRRR می گوید این اقدام به کاهش هزینه های مالی کل کمک خواهد کرد.

۱۵٫ شیوع ویروس کرونا از سیدنی به ملبورن نیز رسیده است. این استان در ۲۴ گذشته ۷ مبتلای جدید ثبت کرد.

*سیاسی
۱٫ بر اساس ابلاغیه ای که وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره ارسال نموده “انتقال وجوه ایران در حسابهای محدود به صادرکنندگان در ژاپن و کره جنوبی را مجاز شد. این معافیت تحریمی اجازه می دهد وجوهی که در حسابهای محدود ایرانی در ژاپن و کره نگهداری می شود برای بازپرداخت به شرکتهای ژاپنی و کره ای که کالاهای غیر تحریم شده را به ایران صادر می کنند ، استفاده شود.”

۲٫ بلومبرگ مدعی شد “دور آینده مذاکرات احیای برجام در وین احتمالاً اواخر مردادماه و در دولت آیت‌الله رئیسی برگزار خواهد شد.”

۳٫ طالبان به ترکیه درباره استقرار نیرو در افغانستان هشدار داد.

موفق باشید / ۲۳ تیر

ولید هلالات

#بورس    #بازار    #دلار

شاخص کل/شاخص کل/شاخص کل/شاخص کل/شاخص کل/شاخص کل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *