شاخص

*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند صعودی

۲٫ دلار حواله سنا ۲۲٫۲۲۶ – ۲۲٫۴۲۸ تومان، اسکناس تهران ۲۴٫۷۵۰ تومان.

۳٫ در بورس کالا، آروماتیک سنگین نوری ۱۴۸ میلیون ريال، ارتوزایلن نوری ۱۶۰ میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۴۱۱میلیون ريال، بنزن بوعلی ۲۱۴ میلیون ريال، تیرآهن ۱۴۴ – ۱۵۶ میلیون ريال، سبد میلگرد مخلوط ۱۴۷-۱۵۳ میلیون ريال.

۴٫ روز چهارشنبه ۹۴ نماد دچار صف فروش و ۱۱۲ نماد همراه با صف خرید، بودند که ارزش صفوف فروش ۱٫۲ همت و صفوف خرید ۸۷۵ میلیارد تومان بود. ۳۲۶ نماد معادل ۵۳ درصد بازار منفی بود.

۵٫ ارزش معاملات روز چهارشنبه ۶٫۶ همت بود. ۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به سهام و ۹۸ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز چهارشنبه به ترتیب ۱۷۴ میلیون ريال در مقابل ۱۳۳ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۷۷ به ۱۴۵ )

۷٫ حقیقی ها در بازار روز شیمیایی، رایانه، خدمات فنی، زراعت و خودرویی خریدند. حقوقی ها از بانک، فلزات حمایت کردند. پارس، نوری، آپ، حق تقدم صبا، شستا، شکبیر، رمپنا مورد توجه حقیقی بود. حقوقی ها وآیند، نمرینو، تاپیکو، فولاد، فملی، ومعادن خریدند.

۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند یا تغییر وضعیت افزایش سرمایه نمادهای لکما، غپینو، بورس، زپارس، کماسه، قچار، البرز، شسپا، ولیز، وساخت، کنور، فمراد، دابور، فاراک، غویتا، شصدف … گزارش جدید به کدال نشست.

بخش دوم و سوم شامل خبرهای صنایع، شرکت ها، اقتصادی و سیاسی یک ساعت دیگر منتشر می شود.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس می گوید “با توجه به مشکلاتی که در حوزه شیر و پایین بودن قیمتش وجود دارد، موجب کشتار دام‌های مولد در دامداری‌‌های کشور شده است ضرورت دارد قیمت شیر به قیمت واقعی اش افزایش پیدا کند. سازمان حمایت و ستاد تنظیم ‌بازار تعیین قیمت تمام شده شیر را ۶۴۰۰ تومان تایید کرده و کمیسیون با افزایش قیمت موافق است.

۲٫ مجوز افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه حمل و نقل ریل ویژه مخزنداران ریلی صادر شد.

۳٫ دستورالعمل خرید و فروش متری مسکن در بورس کالا نهایی شد. به محض اینکه هیئت مدیره سازمان بورس دستورالعمل مربوطه را تصویب کند، امکان عرضه اولین اوراق در این بازار فراهم خواهد شد.

۴٫ اوره ایران با ۲۰دلار افزایش، این هفته ۳۹۰دلار صادر شده است.

۵٫ بخشی از محدودیت‌های اعمال شده در صنایع فولاد و سیمان رفع شده تا این صنایع بتوانند یک شیفت کاری را در شب به تولید بپردازند.

۶٫ در مطلبی به نقل از تجار در متال-بولتن آمده که قطعی برق باعث کنسلی ارسال فولاد از سمت ایران شده است.

۷٫ موجودی انبار روی در شانگهای و لندن، با کاهش۶ هزار تنی به ۲۸۳ هزار تن رسید. موجودی انبار آلومینیوم نیز با افت ۷۱ هزار تنی به ۱ میلیون ۷۹۵ هزار تن رسید. موجودی انبار مس، افت ۱۰ هزار تنی را ثبت کرد و به ۳۵۶ هزار تن رسید.

۸٫ پارسیس تحلیل می گوید “گزارش های خبری از چند روز گذشته حاکی از آن است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی به توافق رسیده اند و زمینه نشست آتی اوپک را برای تولید کنندگان اوپک + فراهم کرده است تا به بلاتکلیفی که هفته ها بازار و قیمت ها را دچار کرده بود پایان دهند.”

۹٫ پارسیس تحلیل نوشت “NAV هر سهم ومدیر ۶,۵۱۳ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۶۷ درصد می باشد. NAV هر سهم سیتا ۱۶,۶۳۱ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۸۹ درصد می باشد. NAV هر سهم پردیس ۷,۳۴۷ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۶۸ درصد می باشد. NAV هر سهم وتوشه ۱۳,۰۹۷ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۴۹ درصد می باشد.”

۱۰٫ کیوان جعفری نوشت “مقامات چینی ممکن است برخی بسته های محرک اقتصادی را پس از آنکه اقتصاد چین رشد ۷٫۹ درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه ماهه دوم (Q2) سال ثبت کرد، تزریق نمایند. معاملات آتی سنگ آهن در جلسه معاملاتی امروز افزایش یافت چراکه فعالان بازار انتظار معرفی اقدامات محرک بیشتری را طی نیمه دوم سال ۲۰۲۱ داشتند.”

۱۱٫ عبور مجدد سنگ آهن صادراتی استرالیا در پی‌ طوفان های اخیر استرالیای غربی گزارش شده است. همچنین سیل در اروپا و افزایش کرونا در استرالیا می تواند اثراتی بر بازارها داشته باشد.

۱۲٫ چین در ماه گذشته ۷۷/ ۹ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که پایین‌ترین رقم ماهانه از ابتدای سال‌جاری میلادی بود. آمار ۶ ماهه ۲۰۲۱ نشان از افت ۳%- واردات نفت توسط کشور چین دارد که برای اولین بار طی ۸ سال گذشته است. از علل تضعیف قیمت نفت علی رغم کاهش حجم ذخائر نفت آمریکا به این مساله می توان اشاره کرد.

۱۳٫ اخزا با سررسید یکساله، سود معادل بانکی ۱۹٫۷۸درصد دارد که نسبت به هفته های گذشته ثابت بوده است. سود بین بانکی هفته گذشته ۱۷٫۹۵درصد بوده و طی روز جاری نرخ جدید آن گزارش می شود.

۱۴٫ دبیر کانون سراسری انبوه سازان با توجه به افزایش قیمت هر پاکت سیمان تا ۷۰ هزار تومان و میلگرد تا کیلویی ۲۰ هزار تومان، نسبت به احتمال افزایش قیمت مسکن نوساز هشدار داد.

۱۵٫ در مجمع ذوب آهن گفته شد ” یکی از تکالیف شرکت در سال جاری تملک معدن زغال سنگ سواد کوه است که امیدواریم تا مجمع سال آینده خبر خوش تملک آن را بدهیم. اگر ذوب آهن را برای واردات زغال سنگ خارجی آزاد بگذارند از نظر کیفیت و ارزش اقتصادی بازدهی بیشتری خواهد داشت. سال گذشته به مدت دو ماه به دلیل محدودیت تجارت جهانی و اختلال در برنامه شرکت های حمل و نقل، در ورود انرژی مشکل داشتیم.

۱۶٫ در مجمع وبانک در خصوص مارگارین گفته شد “با توجه به شرایط تحریمی مارگارین برای تخصیص و تامین ارز مشکل داشت و قابل جبران نبود و روی شرکت تاثیر گذاشت. از انتهای سال ۹۹ مشکلات حل شده و به همین دلیل شرکت ابتکار عمل داشت و از ارزهای شرکت های شازند و ساروج استفاده کرد.”

۱۷٫ در خصوص ساروج طی مجمع وبانک گفته شد که نماد این شرکت به زودی وارد بازار فرابورس می شود و دیگر بازار پایه ای نخواهد بود.

۱۸٫ در مجمع وبانک گفته شد “برای فروش مازاد سهام در بانک اقتصاد نوین در حال برنامه ریزی هستیم که منافع سهامداران رعایت شود. در مجمع صنایع بهشهر نیز این موضوع تکلیف شده است. “

۱۹٫ در مجمع مادیرا گفته شد” کرونا سال گذشته منجر شد تا در فصل بهار اکثر فروشگاه ها تعطیل باشد بنابراین به فروش مد نظر نرسیدیم و صرفا در سال ۱۴۰۰ ، ۶۵۲ میلیارد فروش داشتیم.”

*اقتصادی

۱٫ تغییرات ذخایر هفتگی نفت خام ایالات متحده منتشره از سوی دپارتمان انرژی این کشور در ارزیابی هفته منتهی به ۹ جولای که انتظارات برای آن عدد ۴.۳M- بود به عدد ۷.۸۹M-🔻 رسید. دوره گذشته عدد ۶.۹M- بوده است.

۲٫ وزیر خزانه داری ایالات متحده جانت یلن می گوید ” تعرفه های تجاری چین به دقت اجرایی نشده است.وی همچنین مطرح کرده است که توافق تجاری به مصرف کننده ایالات متحده آسیب زده است.”

۳٫ برخی منابع می گویند بانک مرکزی اروپا در مورد پیش نویس راهنمای پیش رو در ارتباط با محرک های اقتصادی برای نشست ۲۲ جولای اختلاف نظر دارد. گفته می شود گفتگو ها در ارتباط با خرید اوراق تا نشست ماه سپتامبر انجام نخواهد شد. در حال حاضر بازار انتظار لحن داویش از نشست هفته آینده دارد.

۴٫ در اقتصاد آمریکا “انتظارات تورمی یک ساله بالاتر از عدد ۴.۲٪ قبلی به عدد ۴.۸٪ رسید. انتظارات تورمی پنج تا ده ساله بهتر از عدد ۲.۸٪ قبلی به عدد ۲.۹٪🔺 رسید.”

۵٫ شاخص خرده فروشی ایالات متحده در ارزیابی ماه ژوئن که انتظارات برای آن عدد ۰.۴٪- بود به عدد ۰.۶٪🔺 رسید. خرده فروشی Control Group نیز که پیش بینی برای آن عدد ۰.۴٪ بود بر انتظارات با ثبت عدد ۱.۱٪🔺 غلبه کرد.

۶٫ رئیس فدرال رزرو شیکاگو می گوید “پیش بینی می کنم رشد GDP امسال ۷٪ باشد و سال آینده این رشد به ۳٪ برسد و نرخ بیکاری امسال به ۴.۵٪ برسد و همچنین در انتهای سال Core PCE در حدود ۳٪ باشد. انتظار دارم جهش غیر معمول فشار های تورمی موقتی باشد و سال آینده تورم Core PCE در عدد ۲.۱٪ واقع شود. برای انجام تیپرینگ معیار های بیشتری در زمینه اشتغال مورد نیاز است.

۷٫ پاول می گوید ” همچنان با شروع تیپرینگ فاصله داریم. غیر منطقی است که به تورم بالاتر در صورتی که موقتی باشد واکنش نشان دهیم. انتظارات تورمی رشد کردند اما در سطوح مشکل زایی قرار ندارند. اگر تورم برای مدتی بیشتر از انتظارات پایدار باشد در این صورت فدرال رزرو به سرعت واکنش نشان خواهد داد. ترازنامه فدرال رزرو سرانجام می تواند به زیر ۸ تریلیون دلار نزول کند.”

۸٫ پاول در خصوص رشد با اهمیت قیمت مسکن گفت “قیمت های مسکن به طور سراسری در کشور افزایش داشته است. نرخ های بهره پایین و تغییر اولویت ها منجر به افزایش قیمت مسکن شده است این افزایش به دلیل تامین مالی بی پروا نبوده است. عرضه بیشتر مسکن می تواند افزایش قیمت های مسکن را کاهش دهد.”

۹٫ رهبر اکثریت سنای ایالات متحده چاک شومر می گوید روز دوشنبه اقدامات لازم را جهت رای دهی به لایحه زیر ساختی دو حزبی انجام خواهد داد.وی ضرب الاجل روز چهارشنبه را برای دموکراتها جهت اقدام نسبت به برنامه ۳.۵ تریلیون دلاری در نظر گرفته است.

۱۰٫ شاخص مدعیان هفتگی ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۹ جولای که پیش بینی برای شاخص عدد ۳۵۰K بود به عدد ۳۶۰K رسید.دوره گذشته عدد ۳۷۳K بوده است.

۱۱٫ اوپک می گوید “انتظار دارد که تقاضای جهانی نفت برای سال ۲۰۲۲ تا ۳.۲۸ میلیون بشکه افزایش پیدا کند همچنین تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ به سطوح قابل مقایسه پیش از پاندمی می رسد.”

*سیاسی

۱٫ وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده با هدف ایجاد دسترسی ایران به دارایی‌های مسدود‌شده خود در ژاپن و کره‌‎جنوبی، بخشی از تحریم‌های تجاری ایران را لغو کرده است. بر همین اساس ” ۴۰ شرکت کره‌ای که هزینه صادرات خود به ایران را دریافت نکرده بودند و کل مطالبات این شرکت ها از ایران حدود ۹۰ میلیون دلار بود، تسویه حساب کردند.”

۲٫ اژه‌ای می گوید “باید در دادگستری‎ها، یک نفر صرفاً مامور رسیدگی به دلیلِ انجام نشدن کار افرادی شود که علی‎رغم چندین بار مراجعه، به نتیجه مشخصی نرسیده‎اند.”

۳٫ پولیتیکو به نقل از یک دیپلمات آمریکایی می گوید ” دولت بایدن می خواهد ابتدا به توافق هسته ای بازگردد ، سپس در مورد طیف وسیعی از موضوعات فراتر از برنامه هسته ای با ایران وارد گفتگو شود.”

۴٫ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید “واشنگتن همچنان در تلاش برای بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای با ایران است. اگر واشنگتن توانست به توافق هسته‌ای بازگردد از آن برای تعامل با موضوعات نگران کننده درمورد ایران استفاده خواهیم کرد.”

۵٫ مقام‌های اروپایی با توجه به پیشرفت‌های اخیر در برنامه هسته‌ای ایران، علاوه بر ذخیره‎کردن سانتریفیوژهای ایران در انبار و مهر و موم آن‎ها، خواستار برچیده شدن زیرساخت‌های الکترونیکی مورد استفاده برای اداره این دستگاه‌ها شده‌اند. مذاکره‌کنندگان ایران به طرف‌های برجام در وین گفته‌اند اجازه تخریب هیچ‌یک از سانتریفیوژ‌های پیشرفته خود را نخواهند داد.

۶٫ مقامات اسرائیل در جریان سفر اخیر قانونگذاران هر دو حزب آمریکا به این کشور، آنها را برای رد توافق هسته‌ای با ایران تحت فشار قرار داده‌اند.

موفق باشید / ۲۶ تیر

ولید هلالات

#بورس    #بازار    #شاخص    #دلار

شاخص / شاخص/شاخص / شاخص/شاخص / شاخص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *