شاخص

*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند صعودی

۲٫ دلار حواله سنا ۲۲٫۲۰۰ – ۲۲٫۴۰۲ تومان، اسکناس تهران ۲۴٫۶۹۰ تومان.

۳٫ در بورس کالا، آمونیاک (مایع) پتروشیمی شیراز ۷۳٫۶ میلیون ريال، اوره پریل شیراز و خراسان ۸۵٫۷ میلیون ريال، پلی بوتادین رابر ۳۵۴ میلیون ريال، PVC شپترو ۲۹۸ – ۳۲۸ میلیون ريال، روغن پایه SN500 شسپا ۲۰۶ میلیون ريال، سبد تیرآهن مخلوط ۱۶۵ – ۱۷۵ میلیون ريال، سیمان سفید نی ریز ۱۲میلیون ريال، شمش فایرا ۵۷۷ میلیون ريال، لوب کات سبک ۹۷٫۴ میلیون ريال.

۴٫ روز شنبه ۱۲۹ نماد دچار صف فروش و ۹۸ نماد همراه با صف خرید، بودند که ارزش صفوف فروش ۱٫۲ همت و صفوف خرید ۸۴۵ میلیارد تومان بود. ۴۰۱ نماد معادل ۶۷ درصد بازار منفی بود.

۵٫ ارزش معاملات روز شنبه ۷٫۴۴ همت بود. ۱۲۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به سهام و ۱۵۲ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز شنبه به ترتیب ۱۸۹ میلیون ريال در مقابل ۱۵۷ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۷۴ به ۱۳۳ )

۷٫ حقیقی ها در بازار روز شنبه پالایشی، خودرویی خریدند. حقوقی ها بانک، فلزات را حمایت کردند. شپنا، شبریز، خبهمن، حق تقدم صبا، شتران، لطیف، شستا، میدکو، دپارس، حق تقدم زفکا توسط حقیقی ها خرید شد. حقوقی ها وبملت، برکت، فزرین، حکشتی، سفارس، کگل خریدند.

۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند یا تغییر وضعیت افزایش سرمایه نمادهای وسکاب (ثبت)، غمینو (پیشنهاد)، رنیک (تصمیمات)، کیسون (حسابرس)، خنصیر (ثبت)، البرز (دعوت)، وخاور (تصمیمات) … گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها
۱٫ اورهال شپنا به پایان رسید. معاون تولید شرکت می گوید “در این تعمیرات با اجرای سه طرح بهینه‌سازی مشعل‌های پالایشگاه، استحصال انرژی حرارتی از محصول گازوئیل واحد آیزوماکس و بازسازی عایق‌های حرارتی کوره هیدروژن موفق شدیم حدود ۲ درصد در مصرف سوخت پالایشگاه صرفه‌جویی کنیم.”

۲٫ حسینا بابت قراردادهای ناحیه جنوب الحاقیه دریافت کرده که از اول اردیبهشت ۱۳۹۷ را مورد بازنگری قرار می دهد و آثار مثبت سود و زیانی برای سنوات گذشته دارد و با توجه به اینکه در این قرارداد دلار ۴۴٫۱۰۰ ريال لحاظ شده بود، نرخ دلار این قرارداد به ۹۰٫۸۱۴ ريال افزایش یافته و آثار مثبت مربوط به سال ۱۴۰۰ آن در گزارش های بعدی افشا می شود.

۳٫ کیسون برنده مناقصه احداث ایستگاه بارگیری کنسانتره سنگان شد. مبلغ قرارداد حدود ۸۰ میلیارد تومان است.

۴٫ تامین سرمایه امید پذيرش تعهد پذيره نويسي و بازارگرداني اوراق مشارکت شهرداری کرمانشاه، شهرداری اصفهان و شهرداری کرمانشاه به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان، ۴۳۰ میلیارد تومان و ۱۷۰ میلیارد تومان را عهده دار شد.

۵٫ کنور با فروش سهام ومعادن ۳۲۹ میلیارد تومان سود شناسایی کرد.

۶٫ تکمبا ۳۶درصد افزایش نرخ بابت محصولات خود دریافت کرد. طبق گزارش این شرکت ۷۱درصد درآمد شرکت مرتبط با محصولی است که افزایش نرخ گرفته است.

۷٫ دقاضی افزایش نرخ ۵۵درصدی بابت محصولات خود دریافت کرد.

۸٫ شبهرن و شسپا افزایش نرخ محصولات خود را گزارش کردند.

۹٫ غبهنوش کارخانه یاسوج را در اختیار گرفته و تولید آزمایشی را آغاز نموده که با محوریت تولید دوغ با برند آبعلی است.

۱۰٫ سه شنبه، عرضه اولیه وهامون ۸۴۰ سهم ۱۹۰۲ ريالی انجام می شود.

۱۱٫ براساس آخرین نرخ نامه سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، قیمت هر کیلوگرم شکر فله و بسته‌بندی به ترتیب، ۱۳۴۰۰ تومان و ۱۴۸۰۰ تومان و هر کیلوگرم قند فله و بسته‌بندی نیز به ترتیب، ۱۴۸۰۰ تومان و ۱۵۸۰۰ تومان تعیین شد.

۱۲٫ مدیر مالی پتروشیمی اصفهان در مجمع گفت “ما فعلا امکان افزایش سرمایه به دلیل مشکلات نداریم ولی پیگیر آن هستیم. با کمک شپنا در تامین مواد اولیه، رکورد تولید در سال ۹۹ زده شد.”

۱۳٫ صنعت و معدن می گوید نرخ صادراتی اوره ایران به ۳۹۵ دلار رسیده است.

۱۴٫ در مجمع فسپا گفته شد “. قبلا فولاد مبارکه ال سی سه ماهه می‌داد و ما بعد از دریافت مواد اولیه و تولید جنس و فروش پول می‌دادیم. اما الان سه ماه قبل باید پول پرداخت شود. ما نیاز به نقدینگی داریم. ما نیروگاه نداریم و تصمیم داریم نیروگاه اختصاصی داشته باشیم. برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ داریم. به دنبال تولید ورق برای مواد اولیه خود هستیم.”

۱۵٫ در مجمع ونفت گفت شد ” یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده در سال ۹۹، بهره برداری از پروژه فشرده سازی و حمل گاز اتان است. این پروژه با هدف انتقال گاز اتان از منطقه عسلویه به شرکت‌های پتروشیمی، با تاسیس شرکت توسعه و تجهیز پترو ایرانیان انجام شد. از جمله مهم ترین اقدامات آتی شرکت در سال ۱۴۰۰، تکمیل فاز ۲ پروژه مخازن قشم و همچنین اخذ کد استاندارد محصول و آغاز تولید سوخت کم سولفوراست. عرضه اوج و کنترل گاز در برنامه است.”

۱۶٫ صنعت و معدن نوشت “قیمت سنگ آهن ۶۲% چین نسبت به هفته گذشته با رشد ۶ دلاری به ۲۲۱ دلار رسید. تزریق بسته محرک اقتصادی توسط دولت چین انتظارات در بازار سنگ آهن و فولاد را افزایشی کرد. مقامات چینی ممکن است برخی بسته های محرک اقتصادی را پس از آنکه اقتصاد چین رشد ۷٫۹ درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه ماهه دوم (Q2) سال ثبت کرد، تزریق نمایند.”

۱۷٫ فعالیت های وارداتی برای مس کاتد در چین با توجه به بهبود فرصت آربیتراژ بین لندن و بازارهای آتی شانگهای، افزایش پیدا کرده است. موجودی مس در شانگهای برای هشتمین هفته متوالی کاهش پیدا کرد.

*اقتصادی
۱٫ اوپک خبر داد کشورهای عضو اوپک پلاس برای برگزاری نشستی در سطح وزیران در طی روز جاری، ۲۷ تیرماه جلسه خواهند داشت.

۲٫ وزیر انرژی امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد “هنوز درباره تمدید مدت توافق کاهش عرضه نفت با سازمان اوپک و ائتلاف اوپک پلاس به توافق نرسیده‌ایم.”

۳٫ منابع بلوکه شده ایران که با تمدید ۹۰ روزه معافیت از تحریم احتمالا قرار است آزاد شود، به گفته برخی منابع آگاه حدود ١۵ میلیارد دلار است.

۴٫ رشد نقدینگی و پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب به ۳۹.۴ درصد و ۳۰.۷ درصد رسیده است. همچنین حجم نقدینگی در پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۶.۶ درصد رشد نشان می‌دهد که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۷.۵ درصد) به میزان ۰.۹ واحد درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، پایه پولی در پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۹.۲ درصد رشد نشان می‌دهد که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۸.۶ درصد) به میزان ۰.۶ واحد درصد افزایش یافته است. افزایش رشد پایه پولی در خردادماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ عمدتا به دلیل استفاده از وجوه مربوط به تنخواه گردان خزانه و افزایش سقف مجاز استفاده از آن (از ۳ درصد به ۴ درصد بر اساس مصوبه هیات وزیران) و همچنین پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ریال تنخواه به سازمان هدفمندسازی یارانه ها برای پرداخت به شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران برای خرید تضمینی گندم بوده است.

۵٫ اقتصاددانان پیش‌بینی کردند صادرات ژاپن تحت تأثیر رشد تقاضای جهانی برای کالاهای بخش ماشین‌آلات و تکنولوژی، در ماه ژوئن ۴۶٫۲ درصد نسبت به سال قبل جهش کرده باشد که این چهارمین رشد ماهانه متوالی دو رقمی آن خواهد بود.

۶٫ داده‌های رسمی نشان داد که تورم منطقه یورو که در ماه‌های ابتدایی ۲۰۲۱ در حال شتاب گرفتن بود در ماه ژوئن افت کرده، در حالی که مازاد تجاری این منطقه در ماه می با کاهش صادرات آب رفته است.

۷٫ امیرصباغ می گوید “موجودی مخازن نفت آمریکا با تداوم روند نزولی، به محدوده قبل از کرونا بازگشته است.موجودی طی هفته های اخیر با نرخ ۱٫۲ میلیون بشکه/روز نزولی بوده که سریعترین تخلیه مخازن نفتی طی بازه ۴۰ سال گذشته بوده و خبر خوبی برای کشورهای تولیدکننده نفت است”

۸٫ مقدار پالایش نفت خام چین در ماه ژوئن رکورد تازه‌ای ثبت کرد و ۳.۹ درصد نسبت به افزایش بی‌سابقه‌اش در ماه مه بیشتر بود زیرا پالایشگاه‎های بیشتری پس از تکمیل عملیات تعمیرات دوره‌ای و نگهداری، فعالیت خود را ازسر گرفتند.

*سیاسی
۱٫ رئیسی می گوید “در خصوص واکسیناسیون، ملاک تولید داخل خواهد بود، در کنار آن هم باید واکسن‎های معتبر وارد شود.”

۲٫ وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که این کشور آماده ادامه مذاکرات بوده اما طرف ایرانی خواستار زمان بیشتر برای دوره انتقالی در این کشور شده است.

۳٫ عراقچی می گوید “روشن است که گفتگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است. آمریکا و انگلیس باید این نکته را درک کرده و ایجاد ارتباط بین یک تبادل انسانی – که آماده اجرا می باشد – با برجام را متوقف کنند. تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می شود.”

۴٫ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات عراقچی گفت “این اظهارات تلاشی برای شانه خالی‌کردن از مسئولیت بن‌بست کنونی در مذاکرات است. ما در جریان مذاکرات وین، گفت‌وگوهای غیرمستقیمی درباره موضوع زندانی‌ها انجام دادیم و تأخیر در ازسرگیری این روند، کمک‌کننده نیست.”

۵٫ با توجه به بحران به وجود آمده در خوزستان “برای تامین آب شرب خوزستان ۲۰۰ میلیارد تومان، برای مهار کانون‌های ریزگرد ۷۰ میلیارد تومان، ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آب کشاورزی و ۵۰ میلیارد تومان برای مشکل آب دام‌ها اختصاص یافت.”

موفق باشید / ۲۷ تیر

ولید هلالات

#بورس    #بازار    #شاخص    #دلار

شاخص / شاخص /شاخص / شاخص/شاخص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *