*آمارها کلیدی بازار

۱- شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند متعادل – اصلاحی

۲- دلار حواله سنا ۲۲٫۱۶۴ – ۲۲٫۳۶۵ تومان، اسکناس تهران ۲۴٫۵۵۰ تومان.

۳- در بورس کالا، آهن اسفنجی ۸۸٫۷ میلیون ريال، شمش فایرا ۵۷۸ میلیون ريال، شمش روی ۶۲۰ میلیون ريال، کنسانتره سنگ آهن ۲۶٫۸ میلیون ريال، گندله سنگ آهن ۳۶٫۷ – ۳۷٫۲۳ میلیون ريال، لوب کات سنگین ۹۵-۱۱۸ میلیون ريال، مس کاتد ۲۰۷۷ میلیون ريال.
۴- روز یکشنبه ۱۴۰ نماد دچار صف فروش و ۹۳ نماد همراه با صف خرید، بودند که ارزش صفوف فروش ۱٫۱ همت و صفوف خرید ۶۲۸ میلیارد تومان بود. ۴۰۰ نماد معادل ۷۰ درصد بازار منفی بود.

۵- ارزش معاملات روز یکشنبه ۶٫۶۷ همت بود. ۲۶۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از سهام و ۴۲٫۵ میلیارد تومان خروج پول از درآمد ثابت ها ثبت شد.

۶- سرانه خرید و فروش حقیقی روز یکشنبه به ترتیب ۱۵۳ میلیون ريال در مقابل ۱۷۸ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۸۹ به ۱۵۷ )

۷- حقیقی ها در بازار روز یکشنبه سیمانی و پالایشی خریدند. حقوقی ها از بانک و فلزات حمایت کردند. تاپیکو، شستا، حق تقدم صبا، سیمان سپاهان، شیران و شاوان در صدر خرید حقیقی ها بود. حقوقی ها تجارت، فولاد، بانک ملت و پتروشیمی نوری خریدند.

۸- در خصوص بخشی از فرآیند یا تغییر وضعیت افزایش سرمایه در نمادهای خاور (پیشنهاد)، همراه (تصمیمات)، وآذر (دعوت)، لکما (تصمیمات)، فلوله (تصمیمات)، قاسم (پیشنهاد)، کویر (پیشنهاد)، فرابورس (تصمیمات) … گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها
۱- تامین سرمایه امین خبر از پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق اجاره شرکت سرمایه گذاری ملی ایران به مبلغ تعهد ۷۰۰ میلیارد تومان داده است.

۲- شرانل، شنفت، شسپا و شبهرن از افزایش نرخ محصولات موتوری بنزيني و ديزلي به ميزان ۴۱ درصد خبر دادند. در این گزارش آمده است که”ثرات سود و زیانی آن در آینده افشا می شود.”

۳- شپلی می گوید “تحویل و تحول کارخانه های پلی اکریل و دی ام تی انجام و هیات مدیره قانونی در کارخانه مستقر گردید.”

۴- حریل عهده دار حمل ۸۰۰ هزار تن سنگ آهن صبا فولاد خلیج فارس از منطقه سنگان به بندرعباس شد.

۵- شسینا در خصوص پرونده افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و اخرین تحولات آن شفاف سازی داد.

۶- طرح توسعه زگلدشت در آباده وارد فاز عملیاتی شد. این شرکت در خصوص طرح احداث دامداری خود و افزایش تولیدات خود شفاف سازی داد.

۷- پارسیس تحلیل می گوید “NAV هر سهم پارسان ۴۸۷۲۹ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۵۲ درصد می باشد. NAV هر سهم گوهران ۶,۶۳۱ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۷۶ درصد می باشد.”

۸- برق صنعت سیمان و فولاد برای ساعاتی از شبانه روز به حالت بدون محدودیت در استفاده تغییر یافت و برای ساعات دیگر امکان استفاده ۳۰ – ۵۰ درصدی فراهم گردید.

۹- دولت قصد دارد بابت رد دیون، به سازمان تأمین اجتماعی سهام منتقل کند. بر این اساس هیات وزیران ” با واگذاری سهام متعلق به دولت در برخی شرکت ها به این سازمان به ارزش تقریبی ۱۳۰ همت موافقت کرد.”

۱۰- قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا بر اساس دلار ۲۲۲۳۳۷ ريالی تعیین شد.

۱۱- مدیرعامل زامیاد در مجمع گفت ” پادرا پلاس یکی از محصولات ما است که خط تولید آن در مهر ۹۹ افتتاح شد. این محصول جایگزین نیسان زامیاد می شود. کارون محصول دو کابین تک دیفرانسیل است که توان حمل ۱۳۲۰ کیلوگرم بار دارد و تابستان به بازار عرضه می شود. تیوان یک شاسی بلند است که قرار داد آن با شریک چینی انجام شده است و احتمالا در سال ۱۴۰۰ تولید شروع شود. بازار گردان قبلا سهم آشنا بود اکنون لوتوس پارسیان است و با تمام قدرت از سهم حمایت می شود.”

۱۲- مدیرمالی ستاره خلیج فارس، زیرمجموعه تاپیکو می گوید “شرکت ستاره خلیج فارس قطعا تعدیل مثبت خواهد داشت اما با توجه به این که فردا یعنی دوشنبه ۲۸ تیر ماه صورت های مالی حسابرسی شده این شرکت بر روی سایت کدال قرار خواهد گرفت اکنون نمی توان درباره مقدار آن اطلاع رسانی کرد.”

۱۳- علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس می گوید “واریز سود از طریق سامانه سجام، باید به صورت یک الزام و تکلیف برای تمام شرکت‌ها ایجاد شود. ما به نوبه خود در تلاش هستیم که این موضوع تحقق پیدا کند.”

۱۴- در مجمع پارس گفته شد ” ال پی جی ۴۲۰دلار لحاظ شده اما با توجه به قیمت نفت در حال حاضر بیش از ۶۰۰دلار است. قطعی برق روی شرکت اثر ندارد چون برق را از شبکه نمی‌گیریم. در واحد استایرن منومر نیاز به توسعه داریم برای افزایش تولید. ۳۳۰هزار تن کسری استایرن منومر در کشور داریم و از این رو برای افزایش ظرفیت در مجموعه پارس سه گام را در دستور کار داریم.”

۱۵- صنعت و معدن نوشت “در جنوب شرق آسیا قیمت pvc در ۱۲۵۰ دلار ثابت ماند و تقاضا و معاملات نیز به علت گسترش مجدد تعطیلی ها بر اثر ویروس کرونا، ضعیف بودند.تحلیلگران می گویند قیمت pvc به کف قیمتی خود رسیده است و پیشنهادات ماه سپتامبر می تواند بالاتر از اعداد فعلی باشد، به علت اینکه تقاضا در جنوب شرقی آسیا پس از تعطیلی ها بهبود می یابند و فصل باران موسمی در هند به پایان می رسد.”

۱۶- رییس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید” طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش ۲ برابر شده است. اگرچه طی ماه‌های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم هشدار داده شده «امادریغ». با این روند در ماه‌های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچگاه درکشور تجربه نشده است.”

۱۷- قیمت های پیشنهادی بیلت سی آی اس از ۶۴۵ تا ۶۵۰ دلار هر تن فوب هفته قبل به ۶۴۰ تا ۶۶۰ دلار هر تن فوب رسیده و در منطقه منا هم وضع تقاضا محدود گزارش شد. ترکیه هم به دلیل تعطیلات رسمی در بازار فعالیت خاصی نداشت.

۱۸- غول معدنی گلنکور با توجه به اعتراضات و شورش ها در آفریقای جنوبی برای چند واحد معدنی، فلزی و آلیاژی خود برای مشتریان خود شرایط فورس ماژور اعلام کرده است.

*اقتصادی

۱- بدهی دولت به بانک مرکزی در سال گذشته با ۵۰ درصد رشد به ۱۱۵ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رسیده است. بخش عمده این استقراض ناشی از عدم بازپرداخت تنخواه بودجه بوده است.

۲- گزارش جدید بانک مرکزی از وضعیت بیکاری در کشور نشان می‌دهد که در سال ۹۹ نرخ بیکاری ۹.۶ درصد شده و نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله معادل ۱۶.۷ درصد بوده است.

۳- وزیر نفت پس از پایان نشست وزارتی اوپک پلاس گفت “در نشست امروز همان تصمیم قبلی تصویب شد. تصمیم قبلی این بود که اوپک پلاس ماهی ۴٠٠ هزار بشکه افزایش تولید داشته باشد تا برسیم به مبنای آوریل ٢٠٢٠. در مجموع ظرف ١۵ ماه، ۵.٨ میلیون بشکه به بار اضافه خواهد شد”

۴- درآمد‌های حاصل از فروش نفت، فرآورده‌های نفتی، میعانات گازی، گاز طبیعی صادر شده توسط شرکت ملی نفت، ملی گاز، ملی پالایش و پخش، شرکت‌های پتروشیمی دولتی در ۹۹ به رقم ۲۱ میلیارد و ۴۳ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش ۲۷.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

۵- ممکن است قرنطینه در ایالت ویکتوریا استرالیا تمدید شود و از ۵ روز به ۷ روز برسد.

۶- پلنر نوشت “دوشنبه ۱۹ جولای ، در پی افرایش مجدد موارد ابتلا به ویروس کرونا نوع دلتا در جهان و ترس از رشد تورم ، شاخص های سهام در آسیا سقوط کردند. اقتصاددانان پیش بینی رشد اقتصادی آمریکا را از ۷ درصد به ۵/ ۶ درصد برای سال جاری کاهش دادند. در عوض علاقه سرمایه گذاران بسوی طلا و ین افزایش یافته و در پی توافق دیروز اپک برای افزایش ماهیانه ۴۰۰ هزار بشکه تا پایان سال ، نفت هم امروز کاهشی شد.”

۷- گرچه بعد از درگیری‌های اخیر، فعالیت در مرزهای ایران و افغانستان از سر گرفته شده بود، اما طبق اعلام مسئولان گمرک ایران از روز دوشنبه تا پایان روز جمعه هفته جاری به دلیل پیش‌رو بودن ایام عید قربان, مرزها از سوی افغانستان بسته خواهد شد.

*سیاسی

۱- حسن روحانی در هیات دولت: “اعتبار اختصاص یافته از سوی دولت برای حل مشکل آب خوزستان فورا و ١٠٠ درصد اختصاص یابد”

۲- سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید “تکان‌دهنده است که آمریکا این واقعیت ساده را منکر می‌شود که درباره زندانیان توافقی وجود دارد.”

۳- وزیر کشور می گوید “پیشنهاد شده است علاوه بر تعطیلی آخر هفته، ۳ روز دیگر به تعطیلی تهران و کرج اضافه شود.”

۴- ذوالنوری می گوید ” سیاست دولت آقای رئیسی ترک میز برجام نیست. دولت رئیسی با مدل وین، مذاکرات را ادامه نخواهد داد. مذاکرات برجام در صورتی ادامه خواهد یافت که حقوق ملت ایران تامین شود.”

موفق باشید / ۲۸ تیر

ولید هلالات

#بورس_کالا      #دلار     #سهام

دلار حواله سنا / دلار حواله سنا / دلار حواله سنا / دلار حواله سنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *