شارژ دلاری …

امروز بازار خندان بود و با روی خوش از تحولات استقبال میکرد . بازار وقتی میدید دلار و بازارهای جهانی این طور مثبت بوده و گزارش ها نیز در کنار انها لبخند میزند و فضای خوبی را دارد نمی توانست مثبت نباشد هر چند موج عرضه ها نیز همراه بازار است و هنوز برخی نسبت به روند ها مردد هستند . ولی در هر صورت امروز بازار خوش و خندان در مسیر خوبی پیش رفت و هم حجم خوبی داشت و هم شاخص از قید و بند اعداد وچارت ها و مقاومت های جدی که برای او ترسیم شده بود رها شده است.

بسیاری معتقدند شکسته شدن اسن خطو خطوطی که البته با دقت و تلاش بسیار صورت میگیرد دید تحلیلی بازار را بیشتر میکند . این که بازار با صبرو حوصله یاد این قیمت ها و سقف ها را می شکند یک مزیت بزرگ دارد که کف سازی خوبی در قیمت های مختلف صورت میگیرد و با جود سرعت کم ریسک بازار را نیز کاهش میدهد .

بازار امروز به واسطه روز خوب معاملاتی چهارشنبه و تحولات بازارهای جهانی و دلار روز نسبتا مثبتی را پشت سر گذاشت البته این را هم لابلای این خنده ها و شادی ها باید گفت که همچنان در دوران گذار و انتقال قدرت و روزهای مبهم پس از آن برای بازار وجود دارد و عاملی برای صبر برخی سهامداران و خریداران است.

نکته جذاب بازار این است که در چند وقتی که سپری کردیم با روشن شدن ریسک سیاسی انتخابات بازار تقریباً از پانزده خرداد مسیر صعودی در پیش گرفت و سه رویداد مجامع ، گزارشات میان‌دوره‌ای و گزارش های ماهانه را پشت سر گذاشت و انصافاً هر سه در شرایط خوبی برای بازار قرار گرفتند اما به نظر در دورانی که آغاز آن از آخراین هفته خواهد بود ۴ رویداد جای عوامل اثرگذار قبل می‌نشیند و میتواند برای روزها و هفته‌های آتی تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باشد

به نظر برای بسیاری از بورسی ها مهم ترین و اول تحول تغییرات نرخ ارز است که طی چند روز گذشته به واسطه اتفاقات سیاسی و اقتصادی خود را در محدوده ۲۶ هزار تومان نشان داده است است. حرف در مورد نرخ ارز زیاد است ولی همین چهارشنبه بود که مفصل در مورد این موضوع صحبت کردیم .

بر هیچ کس پوشیده نیست که جریان نرخ ارز در صعود های چند وقت اخیر نقش بسزایی داشته و به نوعی بسیاری او را درایور اصلی رشد بازار در این مدت می دانند نرخ ارز تقریبا بیش از از چند ماه شش ماه به ثبات رسیده بود اما این ثبات ناشی از یک موج خوش بینی به وجود آمده از شرایط سیاسی بود که پیش می رفت زیر پوست اقتصاد ما اتفاق خاصی رخ نداده بود کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی همراه دولت بوده و ۶ ماه از آن گذشته و حداقل شرایط نشان می دهد ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی تا همین چند ماه داشتیم.

و نکته دیگر بازار به واسطه تحولات سیاسی و امید به برجام بود که دلار را ثابت نگه داشته بود با زمزمه هایی که مطرح شده و بحث های اخیر مسیر دلار کمی باستر خریداران شجاع و فروشندگان مرد تر شدند که این عامل مهمی در مسیر رشد اخیر دلار بوده که قطعاً اگر ادامه داشته باشد به زودی موج آن به بازار نیز خواهد بود

اتفاق دوم بازارهای جهانی است که این بازارها نیز شرایط خاصی را در این روزها و هفته ها دارند. بازار کافی است کمی اطمینان کند که نرخ ها با ثبات خواهند بود … رویداد سوم تحولات برجام و تحولات سیاسی است که به نظر با صحبتهای رهبری نشان می‌دهد اوضاع برجام آنچه فکر میکردیم نبوده و اتفاقات خوبی در جریان نیست.

حتی اگر بدبین باشیم احتمال شکست مذاکرات هم وجود دارد

و عامل چهارم که شاید مهم‌ترین و خاص ترین عامل روزها و هفته ها و ماه‌ های پیش روست بحث تیم جدید اقتصادی و دیدگاه جدید اقتصادی است چیزی که بازار از آن می ترسد و عاملی برای دور ماندن برخی خریداران از بازار شده است به نظر با روشن شدن این موضوع کار اقتصاد و بازار شکل جدیدی به خود گرفته و بازار می تواند ‌بینی‌های نسبی را از وضعیت آتی داشته باشد و بتواند آن را مبنای عملکرد خود قرار دهد و به نوعی استراتژی را تدوین کند

هر ۳ مورد همراه و اثر گذار در بازار هستند اما مورد چهارم که از دید ما مهمترین مورد اثر گذار در روزهای پیش رو از چهارشنبه شکل دیگری به خود گرفته و اوج آن در آخر هفته خود را بروز خواهد داد که نقطه عطف آن سخنرانی ها و تعیین کابینه و به خصوص تیم اقتصادی دولت است . موردی که به زودی بازار درگیر ان می شود از نرخ گذاری ها ، دستور العمل ها ، نرخ ارز ،نرخ سود و … و شاید مهم تر از همه دید این افراد به بازار و اقتصاد که میتواند مسیر اقتصادی کشور و بازار سرمایه را در ماه های پیش رو رقم بزند از همین رو شاید این تب و لرز های نرخ ارزو بازارهای جهانی برای بازار مهم باشد ولی به نظر چشم و گوش اصلی بازار به انجاست که چه سرنوشتی را قرار است برای اقتصاد رقم بزند …

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب اغاز کرد و خوشحال بود . میخندید و امروز کمی حالش بهتر بود و از ان روزهایی بود که تا دقیقه ۹۰ داشت می دوید و حتی نیمچه عرضه های نسبی بازار هم او را غافلگیر نمیکرد . امروز قدرت پول و انرژی قوی در دل معاملات وجود داشت و باید گفت این قدرت البته ناشی از ترس اتفاقات ارزی است که ته دل افرادی که منتظر سقوط نرخ ارز و خرید در قیمت های پایین تر بوده را خالی کرده و سرعت تبدیل ریال به سهام را بیشتر کرده است .

بتا سهم

#گزارش_بازار    #بورس    #سهام    #شاخص

دلار و بازارهای جهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *