مروری بر جزئیات عرضه ٩٤١ هزار تنی سیمان در بورس کالا

نگاهی به اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران برای امروز (شنبه ۱۶مردادماه) نشان می‌دهد که شرکت‌های سیمانی با عرضه‌های گسترده به تالار معاملات می‌آیند، به‌طوری‌که امروز ۹۴۱هزار و ۷۵۰تن انواع سیمان از سوی ۴۴شرکت عرضه خواهد شد که امکان خرید حداقل ۱۰تن (حجم بار کوچک‌ترین کامیون) نیز برای خریداران خرد فراهم است. به گزارش «کالاخبر»، شرکت‌های سیمانی شامل بین‌المللی ساروج بوشهر، آذرآبادگان خوی، آرتای اردبیل، اردستان، ارومیه، بجنورد، بهبهان، تهران، توسعه ماهان کرمان، جوین، خاش، خزر، خوزستان، داراب، دشستان، دورود، زابل و زاوه تربت از عرضه‌کنندگان امروز هستند. از دیگر شرکت‌های عرضه‌کننده سیمان در بورس کالا می‌توان به سیمان زنجان، ساوه، سپاهان، سفید شرق، سفید نیریز، شاهرود، شرق، شمال، صوفیان، عمران انارک، غرب، فارس، فارس نو، فیروزکوه، قائن، مازندران، ممتازان کرمان، منددشتی، هرمزگان، کاوان بوکان، کردستان، کرمان، کویر کاشان، صنایع سیمان سامان غرب، مجتمع سیمان غرب آسیا و کارخانجات سیمان لامرد اشاره کرد.

نقش عرضه‌های بورس در تعادل بازار سیمان

پس از عرضه بالغ بر ۷۳۰هزار تن سیمان در هفته گذشته، بازار سیمان کشور با آرامش نسبی مواجه شده و قیمت‌ها در بازار در سراشیبی قرار گرفته است. در این میان امروز ٤٤ شرکت سیمانی بالغ بر ٩٤١هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌کنند تا با پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان، بازار سیمان با تعادل بیشتری همراه شود. در این میان حداقل تناژ خرید در بورس تا ۱۰تن کاهش یافته تا از این طریق مشتریان خرد نیز قادر به تامین نیاز خود از مسیر بورس کالا باشند. بنابراین علاوه‌بر اینکه مشتریان بزرگ نظیر انبوه‌سازان و شهرداری‌ها امکان خرید سیمان از بورس کالا را دارند، مشتریان کوچک هم قادر به خرید هستند. این تصمیم با این هدف اتخاذ شد که انحصاری در خرید ایجاد نشود و از سوی دیگر به نیاز تمامی مشتریان پاسخ داده شود.

نحوه خرید سیمان از بورس

سخنگوی بورس کالای ایران درباره نحوه خرید سیمان از این بازار گفت: متقاضی برای خرید سیمان از بورس کالا نیاز به دریافت کد معاملاتی از طرف کارگزار دارد و پس از آن می‌تواند نسبت به خرید حداقل ۱۰تن سیمان از طریق کارگزاری اقدام کرده و ثبت سفارش کند. به گفته محمد حسنی سعدی، متقاضیان باید به کارخانه‌ای که در اطلاعیه عرضه قید می‌شود توجه کنند، زیرا باید سیمان را از انبار کارخانه دریافت کنند. بنابراین باید کارخانه‌ای را انتخاب کنند که در محدوده جغرافیایی آنها باشد، در غیر این صورت باید متحمل هزینه حمل سیمان شوند که این موضوع با توجه به حجیم‌بودن سیمان صرفه اقتصادی ندارد. با پذیرش‌های هفته گذشته کمیته عرضه بورس کالا، شمار شرکت‌های سیمانی پذیرفته‌شده به ۵۴ شرکت رسیده که این امر گویای عرضه‌های وسیع‌تر سیمانی در روزها و هفته‌های آینده است.

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *