گزارش بازار امروز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

۱٫۵ تخت !!

عجب روز جالبی بود . شاخص کل هم در ۱٫۵ میلیون واحد قرار گرفت و فضای خوب را به خوبی نشان میداد … ۱٫۵ پیام های زیادی برای بازار دارد
به نظر بازار امروز بیشتر قدرت نمایی بود . با وجود خبرهای مختلف و از همه مهم تر تعطیلی پیش رو بازار ارام اغاز کرد و هر چه پیش رفت بهتر شد . جریان خریدار و جریان پول بسیار قوی و با انگیزه در بازار ظاهر شده و شرایط عالی را در بازار امروز رقم زد و البته امروز کمی فضا عمومی تر بود و اکثر بازار جو خوبی را دنبال میکردند و اثر پروانه ای مثبت برخی نماد های بزرگ به سایر نماد ها نیز کشیده شده است .

تا قبل از این فکر میکردیم تعطیلی پیش‌رو فضای بازار را تحت تاثیر قرار میدهد

و البته در واقعیت با شدت و مقداری که بسیاری فکر می‌کردند در بازار ممکن است با چالش مواجه باشد به وجود نیامد و این خود نشان‌دهنده پایداری و شرایط خاص و خوب بازار بود که بخشی از آن ناشی از تحولات بنیادی و بخش دیگر است ورود جریان پول نسبتاً خوب ناشی می شود اما در هر صورت آنچه که بود بازار امروز با وجود عرضه های زیاد تا حدودی به کار خود پایان داد تا احتمالاً مرداد با همین شرایط و همین فضا به پایان برسد. ما هفته بعد معاملات را دوباره آغاز خواهیم کرد طبق آنچه گفته شده از روز یکشنبه از هفته بعد دو اتفاق مهم در در بازار وجود دارد که می تواند شرایط متفاوتی را برای سرنوشت سهم ها رقم بزند بازهم میگوییم هیچ کسی نمیگوید روند فعلی تند و یا غیر منطقی است فقط باید دقت کرد و هوشیار پیش رفت .

هفته بعد ۳ بازیگر اصلی بازار به نظر ۱ جریان دلار و ۲ موضوع خاص دیگر است

نکته مهم تر این است که اگر فرض را بر این بگذاریم که دلار کمی شل کند ممکن است موارد دیگر به کمی کنترل سرعت او کمک کنند ولی قرار بر سفت و محکم حرکت کردن دلار بازار وضعیت خیلی پر عرضه و نگران کننده نخواهد بود .

درست در مقابل نظر ما برخی معتقدند از دیدگاه تکنیکالی بازار نیاز به کمی درجا زدن و دور خیز و کسب انرژی بیشتر دارد هفته بعد مقدمات وقوع دو رویداد میتواند این موضوع را رقم بزند رویداد اول آغاز بررسی صلاحیت کاندیدا کابینه در مجلس و رای اعتماد است که اظهار نظر و برنامه ها می تواند برای بازار مهم باشد و البته چشم بازار نیز به این اتفاقات است از همین رو کمی بازار صبر خواهد کرد و بیشتر گوش می دهد اما آن چیزی که کمی ما را نگران کرده موضوع دوم است و آن انتشار گزارش های ماهانه در مرداد است که طی روزهای آتی به کدال سرازیر می شود .

در مورد گزارش های ماهانه باید گفت با توجه به حجم تعطیلات و شرایط خاصی که داشت و همچنین قطعی برق به نظر به نظر گزارش‌های آنچنان خوبی را در کدال نخواهیم داشت و این نکته دوم مهم برای بازار است هرچند این باعث نمی شود که بازار مسیر خود را طی نکند بلکه احساس می‌کنیم بهانه‌ای برای آن اصلاح موقت و سپس رشد مجدد باشد.

در مورد مسیر جریان پول فعلی در بازار به وضوح مشخص است

که جریان پول به خصوص در این ابتدای کار در مسیری که فکر میکند مطمئن ، آرام و بی دردسر است قرار گرفته این به این معنی است که عقبه و گذشته خود را نگاه می کند اتفاقاتی که رخ داده این است که این جریان پیش از این در سهم‌های پروژه‌ای که حضور داشته بالا و پایین هایی که دیده و در نهایت شرایط خاصی که تجربه کرده همه و همه به او می گوید که در شرایط فعلی سراغ چه گزینه هایی باید برود بیشتر تمرکز خود را روی جریان سهم های بزرگ قرار داده به چند دلیل…

موضوع نقد شوندگی

که در بحران اخیر اکثر این شرکت ها در نقد شوندگی درصدر بودند موضوع دوم بحث ارزندگی که اکثر آنها با توجه به شرایط میتوانند با نرخ دلار ۲۴ و ۲۵ توجیه کننده قیمت‌های فعلی باشند نکته بعد همراهی بازار با آنها که در مدت اخیر دیدیم که این گروه به راحتی سقف های قبلی را پس گرفت و یا به آن نزدیک می شود و اما در مورد شرایط سایر سهم ها بارها و بارها آن را تکرار کرده و بازهم اذعان می‌کنیم که مدار بازار در نهایت در مسیر ارزندگی قرار خواهد گرفت مسیری که در آن با گزارش ها چراغ راه روشن تر شده و بازار می تواند تصمیم گیری کند به نظر باید در بازار از این به بعد بیشتر تلاش کرد.

تلاش بیشتر به معنی اینکه شرایط بررسی و تحلیل سهم ها را گسترده تر کرده تا به دامنه وسیع تری از سهم ها برسیم. همین حالا ممکن است در هر صنعت و هر گروهی تعداد سهم مشخص و معینی شرایط خوبی را داشته باشد باید سعی کنیم با کمک گزارش ها این گروه را شناسایی و فارغ از هر بحث در آن حضور داشته باشیم برای رسیدن به این موضوع چاره ای نیست جز رجوع به گزارشها از همین روست که معتقدیم گزارش های ماهانه مرداد می‌تواند در عین دست‌انداز برای برخی سهم ها به پله ترقی برخی دیگر تبدیل شود توصیه می‌کنیم به شدت و با دقت این رویداد را دنبال کنید .

و حرف آخر …

خداروشکر بازار در نقاطی قرار گرفته که همگی فراموش کردند تا همین چند ماه پیش اه و فغان و ناله از اسمان بازار سرمایه بلند بود . به دور و اطراف خود نگاه کنید چه چیزی تغییر کرده ؟! شاید فقط یه رئیس جمهور جدید داریم بقیه موارد همان است که می دیدیم و می بینیم و البته قیمت سهم هایی را داریم که ۵۰تا۶۰% هم رشد کردند !! شاخص هم ۱٫۵ میلیون رسیده . بارها نوشتیم اهالی بازار بسیار جو زده عمل میکنند هم در صعود و هم در نزول !!

ولی کمی امیدواریم چرا که این بار به نظر بازار مسیرش بر مدار عقلانیت و سرعتش سرعت مطمئن است دفعات قبل از سرعت زیاد لذت می برد اما جایی این سرعت باعث شد ماشین زیبایش به دیوار بخورد و مسیر منحرف شود حالا او همچون راننده ای با احتیاط که تازه تصادف کرده بسیار آرام مطمئن و با دقت حرکت می کند کسی که تصادف کرده تا چند وقت که پشت فرمان مینشیند به خصوص در ابتدا دقتش چند برابر میشود وسواس بیشتری به خرج می‌دهد سرعت را کنترل میکند .

درست همین رفتار در بازار دیده شده و می بینیم که بازار با وسواس تمام حرکت کرده و سعی می کند آرام در مسیر گام بردارد و مطمئناً از این بابت که بداند زیر پای او سفت است و سر نمی خورد این رفتار باعث شده بعد از هر رشد می سرعت و شدت عرضه ها بیشتر شود به نظر بازار بتواند همین وسواس و مسیر عقلانیت و منطقی را حفظ کند بازار خوبی در سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت …

بتا سهم

#گزارش_بازار

شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *