نقدینگی در تیرماه به بیش از ۳۸۲۰ هزار میلیارد تومان رسید

سایه مذاکرات برجام بر بازار ارز

در گزارش تحلیل تحولات اقتصاد کلان و اقدامات بانک مرکزی مطرح شد:

🔹بررسی روند شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی حاکی از آن است که هرچند تورم ماهانه و نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در تیرماه نسبت به ماه گذشته با کاهش همراه بوده است اما همچنان نرخ تورم در سطوح بالایی قرار دارد.
🔸بررسی بازار مسکن حکایت از آن دارد که قیمت‌ها در تیر‌ماه سال جاری با افزایش همراه بوده‌ و متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران، در تیر ماه نسبت به ماه قبل ۱.۳درصد افزایش داشته‌ است.
🔹در تیرماه سال جاری متاثر از تغییر انتظارات فعالان اقتصادی نسبت به تحولات سیاست خارجی (روند مذاکرات احیای برجام)، متوسط نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به خردادماه با افزایش همراه بوده است.

🔸نرخ بازده اسناد خزانه اسلامی در سررسیدهای یک، دو و سه‌ساله، در تیرماه ۱۴۰۰ روندی کاهشی را تجربه کرد؛ به نحوی که نرخ بازده اسناد با سررسیدهای یک‌ساله و دوساله در این ماه با کاهشی به‌ترتیب معادل ۰.۳۷ و ۰.۶۱ واحد درصد نسبت به ماه قبل، به‌ترتیب به ۲۱‌.۷۲ و ۲۱.۸۲ درصد رسید.

🔹 حجم نقدينگی در پایان تیرماه نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۹.۹ درصد رشد نشان می‌دهد که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۰.۸درصد) به میزان ۰.۹ واحد درصد کاهش یافته است

🔸از سوی دیگر، پایه پولی در پایان تیر‌ماه نسبت به پایان سال گذشته معادل ۱۲.۸درصد رشد نشان می‌دهد که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۲.۸درصد) به میزان ۱۰.۰واحد درصد افزایش یافته است.

بنابراین در اولین ماه تابستان نقدینگی به بیش از ۳۸۲۰هزار میلیارد و پایه پولی به ۵۱۸هزار میلیارد تومان رسید.

🔸در پايان تیرماه سال۱۴۰۰، ضريب فزاينده نقدينگی به رقم ۷.۳۸۳ رسيد. بدين ترتيب ضريب فزاينده نقدينگی نسبت به پايان سال۱۳۹۹، ۲.۵درصد کاهش يافت که در مقايسه با رشد دوره مشابه سال۱۳۹۹، (معادل ۷.۸درصد)، ۱۰.۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

بورسینه

برای دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری و استفاده از سامانه آنلاین معاملات بورس و خرید و فروش سهام ، و همچنین ثبت نام در سامانه سجام ، به وبسایت www.kargozari.org مراجعه نمایید. با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *