گزارش بازار امروز دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰

ریزش بندری !

بازار با طعم تند بندر و ریتم داغ بندری امروز ریزش و یا بهتر است اسمش را بگذاریم اصلاح را تجربه کرد . به نظر چیزی که مهم است این بوده که بازار انتظار این اصلاح را داشت و در این مسیر که در پیش داریم لازم است عرض کنیم اصلاح از نان شب برای بازار واجب تر بود تا بتواند باردیگر کمی با کسب انرژی بیشتر مسیر بهتری را طی کند و انرژی برای رشد های بیشتر دنبال کند .

اما ییاید کمی رفتار‌ها و اتفاقات دیروز تا امروز را با هم مرور کنیم

معتقدم مرور این اتفاقات می‌تواند کمک شایانی به تحولات و روزهای آتی و رفتارمالی سهامدارام و همچنین سایر اتفاقات داشته باشد از دید ما مثبت به منفی بازار دیروز یک رفتار غیرحرفه ای اما در عین حال منطقی بود ! شاید بسیاری تعجب کنید که چرا این صحبت را میکنیم. ببنید بازار ما به تازگی بحران عمیق و استخوان خرد کنی را پشت سر گذاشته و هنوز خاطرات تلخ آن روزها را به یاد دارد. یا به قول هنوز قبلی که میگفت بورس جای سرمایه گذاری است درد میکند ! در این سو ناگهان درست در نقطه ای که بسیاری آن را مقاومت فعلی بازار و شاخص می‌دانند بهانه جور میشود و ریزش اغاز ! این بار برای اصلاح بازگشایی شبندر باعث می شود بازار را به شکل غیر منطقی از ۵ مثبت تا ۵ منفی در برخی نمادها رنج بکشند

رفتاری غیر حرفه ای اما چرا می گوییم غیر منطقی نبود ؟!

باید به بسیاری از این سهامداران حق داد که با توجه به سختی ریزش اخیر چنین رفتاری را برای شناسایی سود داشته باشند . انها از ترس تکرار ان اتفاقات دست به تیر شده و معطل نکردند ! اما مهم این است که ما بدانیم بین آن مقطع تاریخی مرداد ۹۹ و مقطع فعلی شهریور ۱۴۰۰ تفاوت‌های زیادی وجود دارد

در آن مقطع آن چیزی که قیمت ها را بالا می برد نه ارزندگی سهم بود و نه رابطه آن با دلار و نه بازارهای جهانی!! اتفاقاً ارزندگی سهم با قیمت بازار فاصله معناداری گرفته بود و این جریان پول قوی بود که بازار را آنطور شلاق می زد و در نهایت آن طور فرو ریخت وشتک شد ! اما در شهریور ۱۴۰۰ بازار دائم نگاه به ارزندگی و شرایط قیمت سهم دارد و هر جا کوچکترین فاصله بین این دو ایجاد شود سعی می کند آن را با اصلاح زمانی و یا قیمتی ، کم کند این منطقی گام برداشتن ،اگر منطقی پیش برود کمک شایانی به بازار خواهد کرد برای ادامه مسیر … مهم ترین اصل این است که بپذریم اگر در این بازار حضور داریم دنبال سود سریع و فوری و انقلابی نباید بود ! باید منطقی حرکت کرد !

همچنان معتقدیم اگر قرار است بازار بر مدار ارزندگی رشد کند باید ما هم به جریان تحلیل احترام بگذاریم بازار به این نیاز داشت که کمی فاصله بین قیمت و ارزندگی واقعی را کاهش دهد و نوعی جذابیت ایجاد کرده تا ترس ناشی از آن اتفاقات کمتر باشد و دوباره به پیش برود

در رالی اخیر در سال ۹۹ بارها می‌گفتیم سرعت زیاد تبعات تلخی دارد و امروز هم معتقدیم بازار اگر با سرعت مطمئنه حرکاتی آرام اما محکم بردارد شرایط بهتری را خواهد داشت . دقت کنید قرار باشد با سرعت بالا پیش برود با سرعت بالا هم سقوط می کند. خب این موضوع را فهمیدیم سراغ بقیه اتفاقات برویم …

دقیقاً این تفکر در بین سکانداران اصلی بازار نیز دیده می‌شود و نمی‌خواهد بازار با هیجان عجیب به درد قبلی دچار شود . یکبار تلخی ان را کشیده اند ! به یاد دارید درست در همان مقطع که همه داغ بازار بودند و شستا با شد و ابطال شد . همان موقع نیز برخی منتقد بودند ولی بعدها بسیاری گفتند آن ابطال ، کار درستی بود هرچند هر چیزی را باید به اقتضای زمان آن بررسی کردند .

ولی در هر صورت بازگشایی شبندر در قیمت‌های بالا ممکن بود صف فروشی را ایجاد کند که در نهایت به سود بازار تمام نمی شد و احساس کردند که این موضوع باید منطقی پیش برود کار با درست یا غلط بودن این موضوع نداریم به پشت این موضوع نگاه کنید که آنها احساس می‌کنند همین مدل رشد آرام محکم برای بازار بهتر است هر بار با کمی داغ شدن این دیگ بهتر است سوپاپ را کشیده کمی بخار را تخلیه کنیم ! این به نظر رویداد و پارادایم فعلی بازار است و تا وقتی قیمت ها از سطح ارزندگی فاصله معناداری ندارند می شود در مدل این بازی نیز حرکت کرد یعنی این استراحت و اصلاح ها فرصت خوبی برای بازار خواهد شد .

برای روزهای آتی …

این طبیعی است و ممکن است کمی هیجان کم شود آن خرید و فروش های خاص فروکش کند این اتفاقات طبیعی بعد از هر رشد خاص است ممکن است تا ۱۰ روز کاری هم اصلاح زمانی و یا سرعت رشد کمتری داشته باشیم به نظر این هم طبیعی است اما در نهایت آن چیزی که بازار عنوان گام بعدی رشد نیاز دارد روشن شدن سیاست های دولت و سپس تعیین تکلیف اختلاف نرخ نیما و آزاد است به نظر به به زودی نرخ نیما بالای ۲۴ قرار می گیرد و نرخ آزاد هم در حوالی ۲۶ و ۵۰۰ جای خواهد گرفت تا این اختلاف ۱۰ درصدی دوباره برقرار باشد هر چه این اختلاف کمتر شود و عدد نیما بالاتر بیاید سطح ارزندگی بازار قوی‌تر خواهد شد.

معتقدیم این در یک زمانی نه خیلی کوتاه و نه خیلی طولانی اتفاق افتاده و دوباره شوک جدیدی را می تواند به روند بازار ایجاد کند . این منفی اخیر به بسیاری این را یاداوری کرد که چشم بسته نمی شود حرکت کرد باید چراغ داشت !

این اصلاحات فرصت‌های خوبی هم به برخی جریان‌های پولی می دهد جریان هایی که هنوز در فکر دلار ۱۵ و ۱۸ هستند و منتظر ریزش شاخص تا ۹۰۰ هزار این اصلاحات کوتاه مدت در توبه برای آنهاست که وارد بازار شوند و از این مسیر استفاده کنند و این اتفاق خوبی برای بازار است که اجازه می‌دهد در چنین فضایی همراهان بیشتری را سوار این قطار کند و این نیاز به درگیر شدن بیشتر پول در بازار است و احساس این که هنوز می شود اینجا جنس خوب گیر اورد !

حرف اخر …

امروز دیگر می شود راحت تر صحبت کرد . بورسی های بازار ما ،فرقی هم ندارد چه حقیقی و چه حقوقی و چه بسا حقوقی ها بدترند ، جو گیر ترین ادم های این مملکت هستند ! تا دیروز در به در دنبال بلوک بود امروز کمی سردلار کج شده و بازار منفی است به جای خرید اردر فروش می گذارد !! حقوقی و مدیرپرتفوی حقوقی که تا دیروز در مثبت ها بدوبدوو دنبال خرید بود و رنج میکشید و در منفی ها تماشاچی و فروشنده بازار است . واقعا نمیدانیم چه بگوییم زبان از این حجم حرفه ای !!!!!! گری قاصر است ! اما چه باید کرد ؟!

بارها در همین بخش ها نوشتیم تحلیل و تحلیل و تحلیل یک براورد از سود ویان و شرایط داشته باشید به نظر قیمت ها را هم می شود با این ابزار سنجید و اگر به قیمت بود خرید و به قیمت نبود صبر کرد تا اصلاح شود و یا فروش داشته باشند .

بتا سهم

#گزارش_بازار    #بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *