گزارش بازار امروز یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰

بشنو همسفر من …

امروز بازار در نقاطی قرار داشت که تقریبا هر چه رفته بود را پس داده و رالی اخیر را برگشته است . این در حالی است که شرکت ها یکی دو ماه دیگر فروش و سود در دل خود دارند و دلار هم رشد کرده و در مجموع خیلی فضای غیر منطقی در بازار حکم فرما نیست البته که فضای شاخص جور دیگری نشان میدهد ولی در کل بازار در نقاطی قرار دارد که باردیگر بوی ارزندگی ان شبیه بوی تازه شیرینی بیشتر به مشام میرسد و قیمت ها هم ارزنده تر هستند .البته برخی درست عقیده معکوس ان را دارند و دلایل متعددی برای ان دارند که شاید بین این همه دلایل ریز و درشت تنها نگرانی از بابت نرخ اوراق پذیرفتنی باشد که ان هم تا حدودی احتمالا در روزهای اتی تعیین تکلیف می شود …

در بازار فعلی اگر دیدگاه های سرمایه گذاری را به دو بخش سرمایه گذاری با استراتژی و و نهادی و نگهداری و سرمایه‌گذاری نوسانی تعریف کنیم به نظر شاید کار سرمایه‌گذاران نوسانی و کوتاه مدتی و با سرمایه کم بازار درست باشد که در خرید و فروش های خود صبر کنند.

به قول خودشان این چاقو به زمین بیفتد و بعد بردارند و یا آیتم هایی مانند افزایش حجم و نسبت‌های مختلف دیگر را تغییر یافته ببینند و در مقطع مطمئنی دل به دریای نوسانگیری بزنند اما بخش بزرگ و دیگر بازار که با دید سرمایه‌گذاری‌های نهادی و میان مدتی در بازار فعالیت می کنند به نظر در مقطع فعلی بهترین شرایط وجود دارد که با هر تحلیلی که دارند در قیمت های حداقلی خریدهای پلکانی خود را انجام داده و در بازار حضور داشته باشند قطعاً تجربه ثابت کرده که آنها در همین قیمت ها نیز سودهای خوبی را برده و هم در کوتاه مدت و میان مدت برنده بازی خواهند بود .

اما یک نکته وجود دارد

که روی ان بارها تاکید کردیم و ان اهمیت رسیدن یک شوک است شاید جنس این شوک اینبار کدالی باشد …

ببینید معتقدیم که بازار فضای سال ۹۹ را ندارد و برای شرایط رشد خود نیاز به دلایل قوی دارد دلایل ریزش تقریباً همیشه فراهم است و بساط آن جور ، اما برای رشد و دلایل رشد به خصوص در این قحطی پول باید اعتراف کرد جریان پول آن شجاعت کله خرابی روند سابق را ندارد و اینجاست که می شود گفت این گزارش ها می توانند موثر باشند گزارش ها از این نظر موثرند که به بازار اثبات می‌کنند جریان فروش و سود سازی شرکت ها بی وقفه ادامه داشته و در دنیای آنها چیزی تغییر نکرده البته دنیای نوسانگیری دنیای خودش را دارد اما ماهیت گزارش ها می تواند کمک کند تا برخی پول های پاک شده با توجه به ریسک و بازده و عیان تر شدن جذابیت قیمت ها اقدام به خرید نمایند(البته امیدواریم گزارش ها نقش معکوسی از خود بروز ندهند !!)

مدت هاست که بازار نگرانی از تحولات نرخ ارز را به دوش میکشد …

از مدت های خیلی قبل حتی بعد از انتخاب بایدن همراه بازار بوده و شما می‌بینید که از زمان انتخاب بایدن تا به امروز برخی نگران دلار و افت آن بودند و هر روز مرثیه ای تازه برای این افت می سرودند حتی دولت روحانی هم این مسیر را ادامه می داد و صحبت از دلار ۱۵ و ۱۸ می‌کرد که البته صددرصد در آن مقطع سیاسی بود و برخی هم از کم خرد های بازار ادامه آن را می گرفتند و تحلیل می کردند !!

اما در حال حاضر هر چه پیش می رویم به نظر صحنه اقتصاد کشور روشن تر و شفاف تر شده و فضا برای تجزیه و تحلیل در مورد نرخ ارز روشن تر می شود یکباره مفصل در مورد عوامل مختلف اثر گذار بر نرخ ارز صحبت می کنیم اما احساس می‌کنیم که در بدترین شرایط بازی نرخ ارز جایی بین ۲۶ و ۲۸ است یعنی قیمت های کمتر از ۲۶ احتمالاً تقاضای زیادی دارد و بالای ۲۸ عرضه زیاد. دلار نیما هم احتمالاً خود را در نیمه دوم سال در ۲۴,۵۰۰ قرار می دهد به نظر بازار با این نرخ ها ترسناک است ؟؟

معتقدیم اگر کسانی صحبت از دلار ۱۸ میکنند هنوز اقتصاد ایران را درک نکرده و در فضای فضایی خوش خیالی به سر می‌برند و صد البته این را هم بگویم هیچکس از کاهش تورم و ثبات پول ملی انتقاد نمی کند همه اتفاقاً دنبال ثبات ارز هستند اما کاهش مصنوعی نرخ ارز چیزی جز خروج سرمایه از کشور نخواهد داشت . با همین دلار خروج سرمایه خود را در همین چند وقت در ملک های ترکیه و خروج دیگر پول ها نشان داده است پس بهتر است عقل و منطق را در تحلیل ها بیشتر لحاظ کنیم و با پرهیز از جو زدگی در بازار حرکت کنیم.

اگر کمی به اطلاعات پنج ماه گذشته سیاست های دولت ، بودجه ، واردات مواد غذایی کشور و نیاز به واردات و افزایش قیمت مواد غذایی و مواردی از این دست توجه کنیم متوجه خواهیم شد که پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت ارز ضربه بزرگتری به اقتصاد وارد خواهد کرد و تا به امروز دولت تا حدودی منطقی رفتار کرده و این فعالان بازار سرمایه هستند که غیرمنطقی تحلیل میکنند …

و حرف اخر … شاعر میگفت … بشنوو همسفر من

با هم رهسپار راه دردیم

با هم لحظه ها را گریه کردیم…

شاید وقتی این حرفهارا میزنم برخی ناراحت شوند و جالب است اکثر این عزیزان دوستان نزدیک خود مان هستند که کنار هم تلخ و شیرین بازار را دیدیم و لحظه را گریه کردیم
خیلی از انها فعالین قدیمی بازارهستند که سال هاست بد و خوب بازار را کشیده و دیده اند و روزهای تلخ و شیرین زیادی را داشته اند .

امروز طبق برخی خبرها عمده فروشنده های رو به پایین و رنجی اکثر سهم های بزرگ بازار در بسیاری از نماد ها حقوقی ها ، صندوق ها ، سبد های برخی سبد گردان ها به طور متحد و یک شکل و یا کد های بزرگ حقیقی بودند که از ترس و یا هر تحلیلی فروشنده ناگهانی بازار شدند . پشت بسیاری از فروش های چند کد حقوقی و سبد حتی یک مجموعه است که به هر دلیلی به این جمع بندی رسیده فروش منطقی تر است !!

این بازار درس های زیادی به بسیاری از ما داده است. عزیزان نمیدانیم واقعا چه بگوییم ولی از شما متولیان بازار انتظار بیشتر است. شما متولیان صندوق هایی هستید که به واسطه حرفه ای تر بودنتان به شما اعتماد می شود و سرمایه های مردم در اختیار شما قرار میگیرد .

سهمیه های عرضه اولیه به شما داده می شود از شما انتظار نمی رود که مثلا سهم الف را که ۱۷۰۰ خریدی امروز در ۱۴۰۰ بفروشی ! یا سهم ب را که ۳۵۰۰ و ۳۶۰۰ در به در دنبال بلوک بودید در ۲۹۰۰ رنج فروش بگذارید ! هیچ کسی نمیگوید شما حق ندارید این دارایی در اختیار شماست و صاحب هم پول و سرمایه خود و هم دارایی تحت مدیریت خود هستید ولی دقت کنید یک سر این معامله کمی لنگ میزند !! ظرف ۲ ۳ هفته کدام متغیر کشور زیرو رو شده !! قبول کنید یا قیمت خرید ۱۷۰۰ غلط بوده یا فروش ۱۴۰۰ ! نمیدانیم به هر حال انتظار بازار از متولیان و فعالان به اصطلاح حرفه ایش این است که کمی تحلیل را مبنای کار خود قرار داده و با گمانه زنی و حرکت جوی و شایعه اقدام به خرید و فروش نکند .

بگذریم همین چند جمله را هم بارها و بارها نوشتیم و پاک کردیم …امروز بازار خوب اغاز کرد و امیدوار بود ولی خیلی زود سد مقاومت در برابر ریزش شکسته شد و بازار فرو ریخت و فشار فروش بیشتر شد .فشار فروش عجیبی در بازار حکم فرما بود تا ۱ ساعت اخر که در این ۱ ساعت کمی جو بازار بهتر شده و قیمت های اخرین معاملات از پایانی ها بالاتر رفت که نوید روز بهتر بازار فرداست .

بتا سهم

#گزارش_بازار

سود / سود / سود / سود / سود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *