گزارش بازار امروز چهارشنبه آخرین روز شهریور …

تابستان هم رفت !

انگار همین دیروز بود که میخواندیم ، تو بهترین ۳ ماهه سالیم و فصل تابستان را اغاز کردیم … حیف که تابستان هم انگار کوتاه بود . البته از حق نگذریم به غیر از این دو سه هفته اخیر روزهای داغ و خوبی را در تابستان داشتیم . تابستان در انتهای خرداد با شاخص و بازار ۱٫۲ آغاز کرد و در همین فصل تا یک قدمی ۱٫۶ هم رفت و دوباره عقب نشینی کرد . یکی میگفت حکایت بازار سرمایه حکایت آن گاو نه من شیردهی شده که ذره ذره شیر میدهد و جمع میکند با یک حرکت وا میرود و شیرها پخش زمین می شود !

اما به بازار امروز برویم که خیلی حرف در دل ان بود … پیشاپیش ببخشید امروز زیاد صحبت میکنیم …

چند باری در گزارش ها به این نکته اشاره کردیم که رشد بازار شبیه سال ۹۹ نخواهد بود بسیاری از دوستان معتقد بودند چرا چنین جمله‌ای را به کار می بریم ممکن است اتفاق بیافتد …

اولاً کاملاً درست است هیچ چیز را نباید قطعی گفت اما چرا چنین چیزی را تحلیل می کردیم دلیل واضح ما این بود که در آن مقطع جریان پول عجیبی روی بازار سوار شد و سواری گرفت و البته دولت محترم هم سواری گرفت و هم شلاق زد تا سرعت این جریان بیشتر شود و در نهایت شد آنچه نباید میشد و بزرگترین فرصت تاریخی دولت و نظام برای آشنایی مردم با بازار سرمایه به بدترین شکل ممکن از بین رفت اما همچنان معتقدیم ریزش‌های فعلی هم به مانند ریزش اخیر ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ نخواهد بود .

به چه دلیلی این را میگوییم به این دلیل که اگر قیمتها از آن سقف قله با شدت ریزش کردند ناشی از دلایل عدم ارزندگی این قیمت‌ها بود که باعث این ریزش شده بود اما در شرایط حال حاضر فضای فعلی به هیچ وجه شبیه فضای آن مقطع نیست.

اما در این مقطع نیاز داریم تا به جریان شناسی ریزش اخیر بپردازیم تا درس مهمی برای بازار باشد. اول این که احساس می کنیم اصلاح بازار تا حدودی به انتها رسیده ( مولفه های مختلف اگر اتفاق عجیبی را رقم نزنند) بازار در مسیر بهتری قرار می گیرد البته باز هم تاکید می کنیم دنبال رشد های عجیب نباشید اما چرا بازار با ریزش مواجه شد یکی از مهمترین دلایل آن سرعت بالای رشد و در سود قرار گرفتن بسیاری از سهامداران از از خرداد تا مرداد ۱۴۰۰ بود بعد از آن حرف هایی سراغ بازار آمد که بخشی از آن مرتبط با بازارهای جهانی و بخشی دیگر مربوط به تحولات داخلی بود

بازارهای جهانی به عنوان یکی از مهمترین مولفه های اثرگذار در بازار طی چند هفته گذشته با تنش های متعددی مواجه شد و ترس عجیبی را در دل بازار انداخت که نکند سقوط در راه باشد و ما بی خبریم !!

برخی هم این وسط حسابی داغش کردند و کاتولیک تر از پاپ شدند … همین حس ترس از سقوط باعث فروش و یا عدم خرید و تردید در بازار شده و نتایج آن را دیدیم در داخل هم ریسک های بازار کم نبود دلار را کنار بگذاریم ، در سایر ریسک ها ریسک دولت و تصمیمات تیم جدید اعم از نرخ گذاری دستوری ، نرخ خوراک ، قیمت گذاری های دستوری و از همه مهم تر نرخ سود و حجم اوراق باعث شد تا بازار تردید بیشتر و ترس بیشتری از شرایط داشته باشد که نکند بازار قرار است به قول برخی سرد شود تا اوراق داغ شود !!

حجم این تنش ها و اتفاقات رو به افزایش گذاشت و این ترس و تردید در حالی که نرخ دلار تغییری نکرده بود و شرکت‌ها نیز شرایط بدی نداشتند بازار شروع به اصلاح کرد و این اصلاح اتفاقاً چون رشدش با سرعت بود ریزش هم با سرعت زیادی همراه شد حالا این میان کاری نداریم چه حاشیه هایی ایجاد شد عده‌ای چطور فروختند و شخصی فروختند و بعد صندوق ها را خالی کردن بماند ( روزی در مورد این موضوع و مسائل بازار با ادبیات شفاف تری صحبت می‌کنیم و امیدواریم این عزیزان و دوستان از ما گلایه نداشته باشند )

رشد ها که دائمی نیست ، ریزش ها هم دائمی نخواهد بود… ریزش اخیر به سطوحی رسیده و حاشیه ها و اخبار نیز در جایی قرار گرفته که به نظر می رسد می توان تا حدودی بیان کرد که نقطه پایان اصلاح است. اول از همه باید در مورد تکنیکال و قیمت سهام ها گفت که به نقاطی رسیدند که ریسک به ریوارد بسیار جذاب شده و قیمتها جاییست که فضای خوبی برای ریسک کردن دارد .

شاخص از نظر تکنیکالی به نقاط حمایت قوی رسیده قیمت سهام هم به همین شکل به جایی برگشته که آغاز کرده بود . یعنی ما از نظر تکنیکالی و نموداری در این فضا قرار داریم . در سوی دیگر اتفاقات و تحولاتی رخ داده که دو ترس بزرگ بازار را کمی کمرنگ تر کرده است اول بازارهای جهانی بود که با فراز و نشیب های اخیر کمی آرام تر شده و فضا بهتر شده است و ترس دوم تصمیمات دولتی بود … بگذارید این موضوع را کمی بازتر کنیم تا فعالان بازار هم از آن استفاده کنند دیروز در خدمت رئیس سازمان بورس جناب آقای دکتر دهنوی بودم و مصاحبه مفصلی در مورد تحولات بازار داشتیم دو نکته بسیار خاص را تاکید کرد که به نظر این روزها پاشنه آشیل بازار و نقطه ترس سهامداران است

اولی نرخ سود بود

که ایشان به صراحت اعلام کرد جلساتی که برای منابع و جذب پول صحبت می‌شود پیشنهاداتی از سوی یکی از نهادها احتمالاً بانک مرکزی مطرح بود که برای فروش بهتر اوراق و جذاب تر شدن آن ، نرخ سود افزایش یابد و چقدر مهم است که وزیر اقتصاد برای برهم نخوردن فضای بازارها و اقتصاد و بازار سرمایه با این موضوع مخالفت کرده و حتی افزایش اندک آن را هم نفی کرده.

این نظر یک اتفاق مهم است و یک سیگنال قوی به بازار میدهد که مخالفت با افزایش نرخ سود حامیان قوی دارد البته دیدیم که این اوراق هم به خوبی فروش رفت (کمی فقط زیر دل بازار درد گرفت !!) البته این را هم بگویم افزایش نرخ سود اوراق اخزا به دلیل فروش این اوراق توسط برخی بانک‌ها و صندوق ها برای خرید اوراق دولتی بود که موجب شد نرخ سود به ۲۳ و ۲۴ برسد و احتمالاً این عدد کاهش خواهد یافت البته گویا سازمان بورس از این موضوع تجربه خوبی کسب کرده و از بانک مرکزی خواسته است تا به مانند بازار بین بانکی در بازار سرمایه نیز کار هدایت نرخ سود در دامنه مشخص را انجام دهد

موضوع دومی که به نظر بسیار جالب و جدی دفاع شده می تواند در راستای منافع بازار باشد این بود که رئیس سازمان بورس بیان کرد در جلسات متعدد وزیر اقتصاد و وزیر صمت به شدت به قیمت‌گذاری دستوری منتقد بوده و مخالف آن بودند و موافق حرکت در مسیر عرضه و تقاضا و بورس کالا هستند این هم یکی از نگرانی های بازار بود که به نظر با گذر زمان نیز برطرف خواهد شد .

در مجموع جمع بندی موارد باید اینطور گفت که: به نظر به روزهای بهتر بازار می‌رسیم، امیدواریم گزارش ها کمک کننده به بازار باشند ،قیمت ها در نقاط ارزنده و خوبی از نظر بنیادی و نموداری قرار گرفته ، ریسک هایی نظیر نرخ سود و بازارهای جهانی و قیمت‌گذاری دستوری کاهش یافته و در نهایت در عین همه این اتفاقات باز هم می‌گویم سرعت رشد بازار مثل قبل نیست اما در مسیر عقل و منطق حرکت می کند.

امیدواریم اخر هفته ای کم خبر داشته باشیم به خصوص در بازارهای جهانی امیدواریم چالشی نداشته باشیم ولی در بازار امروز شاید یک موج ناامیدی ابتدای کار شکل گرفته بود ولی نیمه دوم بسیار قوی را داشتیم که همه را به هفته و روزهای بعد امیدوار کرد …

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *