خبردار نفتی !

امروز بازار بوی نفت میداد ! با خبرهای رسیده از گروه پالایش و گزارش خوب پتروشیمی ها و نرخ ارز گروه نفت و پالایش حرکت خوبی را اغاز کردند و این زنجیر کم کم به حرکت درامد و بازار خوبی را رقم زد ولی هنوز در چهره برخی تردید موج میزند و در چهره برخی هم خشم و عصبانیت که چرا فقط بخشی از بازار در حال رشد است .

امروز یکی از ان روزهای خاص و خوب بازار بود که هم حجم خوبی داشتیم و هم شدت مثبت ها به خصوص در سهم های بزرگ و بنیادی بازار بالا بود . یک بار چند روز قبل در مورد این موضوع صحبت کرده بودیم که بازار فعلی حاضر نیست با هر قیمتی و در هر شرایطی سراغ هر سهمی برود و در تکرار همان حرف های قبلی معتقدیم بعد از کمی رشد این دست سهم ها اثر پروانه ای کم کم نمایان شده و بقیه بازار را حرکت میدهد .

بازار امروز با توجه به جمیع جهات و شرایط فعلی ، روز نسبتا خوبی را داشت اما بگذارید در گزارش بازار امروز کمی عمیق تر به تحولات رفت و برگشتی این چند روز نگاه کنیم به بازاری که مثبت بود عرضه شد و منفی شد و دوباره او را خریدند… بیایید برگردیم به روزهای اردیبهشت و خرداد … بازار چرا مثبت شد ؟! به این موضوع اعتقاد داریم البته برخلاف بسیاری از نظرات دایی جان ناپلئونی تئوری های توطئه ، بازار در ان مقطع به قیمت‌هایی رسید که جذاب بود و همین عامل ،بازیگر اصلی حرکت بازار شد و البته در کنار این موضوع کاهش ریسک های سیاسی ، عدم افت نرخ ارز و مشخص شدن روند آن ،شرایط خوب بازارهای جهانی و گزارش های خوب ماه های اول دست به دست هم داد تا بازار مسیر خوبی را طی کند

بی تعارف معتقد به این موضوع نیستیم که دولت تازه رسیده با دستها و پاهای پنهان این روند را به وجود آورده باشد . و به یک چیز بسیار معتقدیم که دولت‌ها و مدیران ما در حوه بازار سرمایه پاسا روند هستند و همیشه عقب‌ماندگی تحلیلی از بازار دارند و به نوعی پس از روندها وارد می شود اما این مواردی بود که مثبت شد و حالا بگوییم چرا منفی شد و باز بر می گردیم به دلیل اول و عامل اصلی قیمت‌ها به نقاطی رسید که آن جذابیت خاص چند ماه قبل را از دست داده بود.

دقت کنید نمی‌گویم گران بود آن جذابیت قبل را نداشت و بسیاری از پولهای وسواسی بازار که جریان پول هم دیگر آن جریان نقدینگی سابق را نیز ندارد فروشنده بازار شده و یا کمی صبر کردند که البته در این میان عوامل مختلفی نظیر ابهامات بازارهای جهانی ، گزارش‌های نه خیلی خاص مرداد و از همه مهمتر ریسک ایجاد شده از سوی دولت در فروش اوراق باعث فروش سهام و افت قیمت ها شد… دقت کنید در هر دو صعود و نزول اصل اول ارزندگی و منطقی و جذاب شدن قیمت ها بود .

و این بار هم جالب است که بازی دوباره تکرار شده بازار را چرا دوباره خریدند چرا دوباره جذاب شد قیمت ها به نقاط منطقی رسید ابهام و بازارهای جهانی و اورگرند کمتر شد دلار افزایش پیدا کرد گزارش های خوبی رسید و بازار مسیر صعودی گرفت دقت کنید در برگشت بازار هم چند عاملی که ذکر شد بسیار مهم بود ولی یک عامل بیش از همه اهمیت داشت و آن قرار گرفتن قیمت ها در شرایط نرمال و ارزندگی بود.

۵ عاملی که به او کمک کرد تا سریعا از جا کنده شود و جریان قوی ایجاد کند اول همین عامل ارندگی ۲- نرخ دلار ۳ پایان تامین مالی دولت و ابهامات نرخ سود ۴ گزارش‌های خوب ماهانه شهریور و ۵ برطرف شدن ابهامات و بازارهای جهانی این ۵ عامل که عوامل برگشت فعلی بازار هستند، کمک می‌کنند تا جریان پول دوباره به سمت بازار بیاید و این بازی مطمئن باشید بارها و بارها تکرار خواهد شد یعنی دوباره قیمت ها در جایی هیجانی شده عاملی پیدا می شود او را کوک منفی کند و بازی تکرار می شود … به نظر بازار میتواند کم کم افزایش حجم را باردیگر به خود دیده و بازی را تغییر دهد .

اما چرا این را عرض می کنیم برای این که بازار اتفاقات عجیب و غریبه خاص برای خود نتراشد و سراغ تحلیل های دایی جان ناپلئونی نرود به جای چسبیدن به عوامل منچولبافی و عجیب و غریب به تحلیل شرکتها و قیمتها و شرایط بپردازد .

البته تئوری توطئه ساختن برای بازار و اینکه دست‌هایی در کار است که فلان صنعت یا فلان شرکت رشد نکند راحت‌تر است

اما موضوع بعد این نوسانات و این رفت و برگشت ها بازنده هایی را دارد و البته برندهایی سراغ برنده ها فعلاً نمی رویم اما بازنده های این جریان به نظر باید بیشتر در خرید و فروش ها دقت نمایند برخی از این بازنده ها بالا خریده و پایین فروخته و هر چه جلوتر برویم تجربه این افراد و تصمیم برای مواجهه با بازار و جریان سازی بازار و شناسایی جریان‌های مختلف و این که چرا فلان صنعت رشد می‌کند و آن یکی رشد نمی‌کند و جریان بنیادی و تحلیل چیست بیشتر خواهد شد
اما معتقدیم در کنار این بازنده ها که ما اسمشان را بازنده های سربلند در مقابل گروه دوم می دانیم گروه دیگری هم در بازار هستند که بازنده شدند.

بی تعارف معتقدیم این افراد و این عزیزان اخلاق را در بازار باختند هر بار سراغ این موضوع آمدیم سختمان است که بحث را بیشتر باز کنید چرا که انگار تف سر بالای بازار است و دوباره به صورت خودمان برمی گردد اما شخصی فروختن و بعد با کدهای صندوق و شرکت و کدهای بازارگردانی رفتار خاص در پیش گرفتن جریان عجیبی است که جایی بالاخره به بازار آسیب می زند… این موضوع طی مدت اخیر بارها و بارها تکرار شده است

امروز ما با تلخی موضوع را بیان می کنیم و وای به روزی که نهادهای نظارتی قصد ورود به برخی از این اتفاقات را داشته باشند عزیزان سعی کنید در این فراز و فرودها حداقل بازنده اخلاق نباشید و با وجدان کاریپیش بروید تا بتوان از برخی جریان ها دفاع کرد این موضوع سربسته بارها بیان کردیم و امیدواریم دیگر هیچ وقت چنین چیزی را بیان نکنیم اما بازنده های بازار در مدل اول شاید فقط کمی سرمایه را باخته که دوباره آن را با تجربه های بعدی به دست می‌آورند اما باختن اخلاق در بازار و تصمیمات بر مبنای منافع و مطامع شخصی چیزی است که بی اعتمادی را از بین میبرد .حتی اگر در کوتاه مدت برنده باشید بلند مدت خود را باخته اید ! بگذریم

سراغ بازار امروز برویم که نرم اغاز کرد ولی هر چه پیش رفت ان گیچ و ویجی اول وقت را کمتر کرد و بهتر پیش رفت و البته در میانه های بازار یک موج عرضه ا سر رسید ولی انصافا خوب از پس ان برامد و فضای خوبی را داشت . بازار به یک شوک خبری نیاز داشت که امروز خبرهای پالایشی و نرخ ها و انتشار گزارش انها یکی از انها بود …

بتاسهم

#گزارش_بازار

 

گروه نفت و پالایش / گروه نفت و پالایش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *