مزیت ستاره خلیج فارس نسبت به دیگر تولیدکنندگان سوخت چیست؟

با وحید اسکندری مدیر مالی شرکت نفت ستاره خلیج فارس به گفتگو نشستیم و او به سؤالات ما درباره عملکرد ۶ ماهه شرکت توضیحاتی داد و پیش بینی خود را از فروش ستاره خلیج فارس تا پایان سال گفت. همچنین به سؤالاتی در مورد نحوه دریافت پول سوخت صادر شده به لبنان و ونزوئلا توضیحاتی ارائه کرد.
درآمد عملیاتی شرکت نسبت به ۶ ماهه مشابه سال قبل ۱۷۳ درصد رشد کرده است. سود عملیاتی نیز با رشد ۷۰ درصدی از ۵۹ هزار میلیارد ریال به ۱۰۱ هزار میلیارد ریال رسیده است. سود قبل از مالیات نیز ۱۱۹ درصد افزایش را ثبت کرده به حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در ۶ ماهه اول امسال ما اورهال یکی از واحدهای شرکت را داشتیم و همین باعث شد نتوانیم به فروش مورد انتظار دست پیدا کنیم.

البته برآورد ما این است که تا پایان ۱۴۰۰ بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته باشیم. برنامه ریزی برای اورهال در ستاره خلیج فارس به ‌گونه‌ای است که واحد به طور کامل تعطیل نمی‌شود و صرفاً با کم کردن یک هفته تا ده روز خوراک به تعمیرات می‌پردازند. الآن یک واحد از سه واحد شرکت اورهال شده است و واحد بعدی با هماهنگی وزارت نفت انجام خواهد شد. باید توجه داشت که ما از ۱۲ فاز عسلویه میعانات گازی دریافت می‌کنیم و در صورت کاهش ناگهانی و بدون هماهنگی ظرفیت روی استحصال و عملکرد آن‌ها نیز اثر منفی بگذارد. زمان دقیق اورهال بعدی مشخص نیست و باید با هماهنگی وزارت نفت تصمیم گیری کرد، اما پیش بینی می‌شود در پاییز انجام شود.

مهم‌ترین تولید ما بنزین است که بیش از ۶۰ درصد از فروش ما را تشکیل می‌دهد و ۱۶ درصد گازوئیل و باقی مانده تولیدات به گاز مایع اختصاص دارد. برای شرکت‌های تولید کننده بنزین یک مزیتی پیش بینی شده است. به اینصورت که اگر بنزین با کیفیت یورو ۵ تولید شود قیمت آن با افزایش ضریب مواجه می‌شود. این مهم‌ترین حسن ستاره خلیج فارس نسبت به دیگر شرکت‌ها است چرا که ما تنها تولیدکننده بنزین با کیفیت در کشور هستیم. بنزین تولیدی ما حدود یک تا دو دلار در هر بشکه با بنزین سایر پالایشگاه‌ها تفاوت نرخ دارد.

صادرات بنزین به ونزوئلا و لبنان

صادرات بنزین توسط شرکت پخش انجام می‌شود. ما بنزین را تولید و تحویل شرکت پخش می‌دهیم آن‌ها به نیابت از ما اقدام به صادرات یا توزیع داخل می‌کنند.
در مورد اینکه بنزین ارسال شده به ونزوئلا و لبنان از تولیدات شرکت ما بوده است یا خیر من اطلاعاتی ندارم، ولی ما هیچوقت با مشکلی برای دریافت پول تولیدات خود مواجه نیستیم. همانطور که گفتم خرید فراورده‌های اصلی ما به خصوص بنزین و گازوئیل به طور انحصاری توسط دولت انجام می‌شود. شرکت پخش، امور بین‌الملل وزارت خانه و یا شرکت نیکو مسئولیت فروش این فرآورده‌ها را خواهند داشت. در واقع طرف حساب ما مجموعه محترم وزارت نفت است و در تهاتر با خوراک دریافتی تسویه حساب انجام می‌شود.

قیمت گذاری فرآورده‌ها

نرخ فروش بنزین و گازوئیل بر اساس میانگین ماهانه و نشریه پلتس تعیین می‌شود. حاشیه سود صنعت پالایش پایین است و حاشیه سود ناخالص ۸ تا ۱۰ درصد است. معاون برنامه ریزی وزارت نفت نیز در مصاحبه‌ای اعلام کردند که سود این صنعت یک سود منطقی است و در حدی است که هم چرخ پالایشگاه‌ها بچرخد و هم سهامداران منتفع شوند. این صنعت مثل پتروشیمی‌ها نیست که سود ناخالص بالای ۳۰ درصد داشته باشد.

همفکران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *