بحران انرژی و تاثیر بر بازار سایر کالاها

🔹قطعی برق در چین، کمبود زغال سنگ در هند، جهش در قیمت‌های برق در اروپا ، کمبود بنزین در بریتانیا همه نشانه‌های اختلال در بازارهای جهانی انرژی است. در هفته گذشته، قیمت نفت از ۸۰ دلار عبور کرده که بالاترین قیمت از ۲۰۱۴ تاکنون بوده است. قیمت‌های گاز طبیعی در اروپا در یک سال گذشته حدود ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. ذخایر گاز طبیعی در هفته منتهی به ۸ اکتبر، به ۳,۳۶۹ میلیارد فوت مکعب رسیده که نسبت به هفته ماقبل حدود ۸۱ میلیارد فوت مکعب افزایش پیدا کرده اما نسبت به زمان مشابه سال گذشته افت ۱۲٫۹ درصدی و نسبت به متوسط ۵ سال گذشته افت ۴٫۹ درصدی داشته است. تقاضا برای زغال‌سنگ، جهش پیدا کرده است.

🔹بحران انرژی در سراسر جهان با توجه به منابع طبیعی محدود، تبدیل به نگرانی اصلی جامعه صنعتی شده است. با بهبود اقتصاد جهانی با توجه به واکسیناسیون، تقاضا برای انرژی افزایش پیدا کرده و عرضه جوابگوی تقاضا نیست. با سردتر شدن هوا در اروپا انتظار می‌رود بحران انرژی بدتر نیز شود. روسیه به دلیل افزایش تقاضای داخلی، صادراتش را به اروپا کاهش داده است. انتقال انرژی از نروژ هم محدود شده است. ذخایر انرژی اروپا برای این زمان از سال به پایین‌ترین سطح تاریخی رسیده است. مشاور ارشد امنیت انرژی آمریکا اعلام کرده است که اگر زمستان سردی در راه باشد، حتی در برخی مناطق اروپا، گاز کافی برای گرم کردن وجود نخواهد داشت.

🔹جهش قیمت گاز طبیعی، برخی از تولیدکنندگان کود در اروپا را مجبور به کاهش تولید کرده است. این کاهش تولید افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته و هزینه‌ها را برای کشاورزان بالا برده و ریسک افزایش قیمت محصولات غذایی را به همراه دارد. در بریتانیا نیز چندین عرضه کننده فعالیتشان را متوقف کردهاند.

🔹چین به عنوان بزرگترین خریدار گاز طبیعی، نیز ذخایر کافی ندارد اگرچه براساس آمار گمرک این کشور، واردات این کشور دو برابر شده است. چندین بخش از چین، برق را با هدف مصرف بهینه و کاهش آلودگی برای صنایع جیره‌بندی کرده‌اند. بحران انرژی در چین نیز می‌تواند توقف فعالیت‌های تولید را تشدید کند زیرا ترجیح این است که گاز برای گرم کردن خانه‌ها اختصاص داده شود.

کارگزاری بانک صنعت و معدن

#گزارش_بازار   #بحران_انرژی   #کالاها

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *