تحلیل بازار جهانی

در ماه های ابتدایی همه گیر شدن کرونا، با تعطیل شدن کسب و کارها، تقاضا به شدت کاهش یافت و این مساله قیمت کالاها را به شدت پایین آورد. بسیاری از شرکت ها که سرمایه درگردش خود را از محل بدهی بانکی کوتاه مدت تامین کرده بودند راهی به جز فروش محصولات به هر قیمت ممکن نداشتند و این مساله باعث شد تا آن ها قیمت ها را تا اعدادی غیر قابل باور کاهش دهند.

پس ازان، قیمت ها به سطوح قبل از کرونا بازگشت در حالی که کرونا به پایان نرسیده بود. سیاست بانک های مرکزی جهان و دولت ها به همراه چشم انداز پس از کرونا باعث شد تا قیمت کالاها نسبت به ارقام پیش از همه گیری، بالاتر بروند اما بحران انرژی به سبب خشکسالی و کربن زدایی در غرب و چین، فضایی را فراهم کرد که قیمت کالاها به اعدادی فراتر از انتظار برسند.

سوال اصلی این است که بالا و بالاتر رفتن قیمت های جهانی یک اتفاق مثبت است یا می توان تعابیر دیگری برای آن داشت؟ سوال مهم بعدی این است که آیا بحران انرژی در چندماه آینده مرتفع شده و قیمت ها پایین می آیند و یا این وضعیت برای مدت طولانی تری همراه جهان خواهد بود؟!

در خصوص سوال اول

پاسخ شفاف است. افزایش قیمت کالاها در سطح جهانی تا یک محدوده ای برای کشورهایی نظیر ایران و شرکت های داخل بورس ایران مطلوب است اما از نقطه ای به بعد که تقاضای جهانی کاهش می یابد منجر به رکود-تورمی شده و نرخ رشد اقتصادی را در اقتصادهای بزرگ مصرف کننده کامودیتی به شدت کاهش می دهد لذا از دید من، افزایش هرچه بیشتر قیمت های جهانی از نقطه فعلی به بعد، مطلوب نیست و شاید برای چند ماهی سود شرکت ها را بالا ببرد اما منجر به بحران اقتصادی در جهان می شود لذا باید امیدوار بود که اروپا و چین بتوانند بحران انرژی خود را با همکاری روسیه، عربستان، قطر، امریکا و کشورهای تولیدکننده زغالسنگ پشت سربگذارند.

در خصوص سوال دوم

مساله بسیار پیچیده است اما تقریبا می توان یک استنباط درست از شرایط داشت. اول اینکه خشکسالی های فعلی ناشی از سیاست های غلط دهه های اخیر است لذا یک روزه به وجود نیامده که یک روزه از میان برود و سیاست های کربن زدایی باید سال ها تداوم یابند تا طی دهه های بعدی وضعیت بهبود یابد ازین زاویه ممکن است وارد یک چرخه خشکسالی شده باشیم که این ابتدای آن است.

دوم اینکه اقتصادهایی نظیر اروپا پیش ازانکه روش های جدید تامین انرژی را به صورت کامل اجرا کنند، کربن زدایی را آغاز کردند لذا یک رویداد خارج از انتظار، تبدیل به یک بحران برای آن ها در تامین انرژی شد. همین جریان به وجود آمده به همراه افزایش سطح آب دریاها، از دید تحلیلگران میلیارد دلار به کشوری نظیر روسیه آسیب وارد می کند یا به عبارتی هزینه چند صد میلیارد دلاری برای دهه های بعدی روسیه ایجاد می کند. این مساله به ما می گوید که بحران به وجود آمده، به زودی برطرف نمی شود و دهه ها برای اقتصادها مشکل ایجاد می کند.

نتیجه:

الف) افزایش بیشتر قیمت ها در سطح جهانی نهایتا باعث کاهش رشد اقتصادی و در نتیجه احتمال بحران اقتصادی می شود لذا کنترل شرایط توسط اقتصادهای بزرگ در میان مدت به نفع کشوری نظیر ایران است که عمدتا انرژی و کامودیتی می فروشد و تولیدکننده کالاهای بالادست است.

ب) بحران به وجود آمده چیزی شبیه به کرونا است که ابتدا تصور می شود طی یک هفته یا یک ماه کنترل و از میان می رود اما بعدا بشر متوجه می شود که باید با آن، زندگی کند. ازین زاویه به طور مثال قیمت گاز طبیعی که از ۲٫۵دلار در هر میلیون بی.تی.یو به مرز ۶دلار رسیده بود، مجددا به سطوح پایین خود باز نمی گردد و ازین زاویه بخشی از تقاضای گاز به دنبال کالای جانشین مانند نفت رفته و از قیمت های فعلی نفت حمایت می کند اما ممکن است امریکا، عربستان، روسیه، قطر، قزاقستان و نظایر آن بتوانند برای اقتصادهای چین و اروپا تامین انرژی کنند.

اما اینکه تصور کنیم قیمت ها به سطوح قبل باز میگردد، خارج از انتظار تحلیلی است به عبارتی قیمت گاز طبیعی که به ۶دلار (معادل ۲۰۰دلار هر بشکه نفت) رسیده، بخشی از تقاضای خود را از دست می دهد (ناشی از حذف تولید کالا یا استفاده از انرژی های دیگر) اما قیمت گاز به طور مثال به ۴دلار در هر میلیون بی.تی.یو کاهش می یابد و اعدادی نظیر ۲دلار (معادل ۷سنت هر مترمکعب) در سال های آتی دیده نخواهند شد.

حال در خصوص کامودیتی ها

واضح است که نتیجه بگیریم اولا افزایش شدید قیمت ها در کوتاه مدت مطلوب و در میان مدت یک عامل بحران است. دوما بازگشت قیمت به سطوح قبل از بحران انرژی، در میان مدت هم شدنی نیست لذا محتمل است که قیمت کامودیتی ها اصلاح کند اما به سطوح اولیه باز نمیگردد و هر روز ممکن است یک طرف عرضه در یک کامودیتی با مشکل مواجه شده و قیمت کالا را بالا و بالاتر هم ببرد.

ولید هلالات

#گزارش_بازار  #کامودیتی  #بازار_جهانی

سرمایه درگردش / سرمایه درگردش / سرمایه درگردش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *