قیمت نفت روز جمعه ۱۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد که بزرگترین کاهش یک روزه از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون است، زیرا نوع جدیدی از ویروس کرونا سرمایه‌گذاران را ترسانده و بر نگرانی‌ها مبنی بر افزایش مازاد عرضه در سه ماهه اول افزوده است.

به گفته وزیر بهداشت آفریقای جنوبی، سازمان جهانی بهداشت نوع جدیدی را که Omicron نامیده است، به عنوان “نگران کننده” معرفی کرده است.
ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، گواتمالا و کشورهای اروپایی از جمله کشورهایی هستند که سفر از جنوب آفریقا را محدود می کنند،

نفت خام برنت ۹٫۵ دلار کاهش یافت و به ۷۲٫۷۲ دلار در هر بشکه رسید که کاهش هفتگی بیش از ۸ درصدی را نشان می دهد.
قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) در روز جمعه ۱۰٫۲۴ دلار ( ۱۳٫۱ درصد) کاهش یافت و به ۶۸٫۱۵ دلار در هر بشکه رسید و پس از تعطیلات روز شکرگزاری پنجشنبه در ایالات متحده بیش از ۱۰٫۴ درصد در هفته کاهش یافت.

باب یاوگر، مدیر معاملات آتی انرژی در میزوهو، گفت: “بازار در حال فاکتورگیری در بدترین سناریو است که در آن باعث از بین رفتن تقاضا می شود.”
اخبار مربوط به این نوع، باعث ایجاد آشفتگی در بازاری شد که قبلاً بین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده وجود داشت.

کریگ ارلام، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA گفت:

“بزرگترین ترس این است که این نوع واریانت، در برابر واکسن ها مقاوم باشد و یک شکست بزرگ برای کشورهایی باشد که از مزایای عرضه آنها بهره برده اند.”

منابع روز جمعه گفتند که اوپک پلاس نیز تحولات پیرامون این نوع را زیر نظر دارد و برخی ابراز نگرانی کردند که ممکن است دورنمای بازار نفت کمتر از یک هفته قبل از نشستی برای تعیین سیاست ، بدتر شود.

دانشمندان تاکنون تنها نوع Omicron را در تعداد نسبتاً کمی شناسایی کرده‌اند، عمدتاً در آفریقای جنوبی، البته در بوتسوانا، هنگ کنگ و اسرائیل نیز، اما آنها نگران تعداد بالای جهش‌های آن هستند که می‌تواند آن را به واکسن مقاوم و قابل انتقال‌تر کند.

شرکت‌های داروسازی Pfizer (NYSE:PFE) و BioNTech گفتند در صورت لزوم می‌توانند شات خود را ظرف ۶ هفته دوباره طراحی کنند و دسته‌های اولیه را ظرف ۱۰۰ روز ارسال کنند.

وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرد که با بریتانیا صحبت خواهد کرد تا این کشور در مورد ممنوعیت سفر خود تجدید نظر کند.
نالدی پاندور، وزیر امور خارجه در بیانیه ای گفت: نگرانی فوری ما آسیبی است که این تصمیم به صنعت گردشگری و تجارت هر دو کشور وارد می کند.

اختصاصی کانال تحلیلی پارسیس

#تحلیل_بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *