بررسی اجمالی لایحه بودجه

منابع عمومی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ (۱۳،۷۲۰ هزار میلیارد ریال) نسبت به سقف اول قانون بودجه ۱۴۰۰ (۹،۳۸۰ هزار میلیارد ریال)، ۴۶% و نسبت به سقف دوم (۱۲،۷۸۰ هزار میلیارد ریال)، ۷٫۴% رشد داشته است.

سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانات گازی، خالص صادرات گاز و … ۳،۸۱۸ هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۲۰% تعیین شده است و دولت مابه التفاوت سهم ۲۰% تا سهم قانونی ۴۰% صندوق به عنوان بدهی دولت و وام تلقی می شود. این مقدار معادل ۱،۳۷۴ هزار میلیارد ریال است که نشانگر وابستگی بودجه به نفت معادل ۳۸% (۱۳۷۴+۳۸۱۸=۵۱۹۲) است.

تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی ۸۸۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است که نشانگر افت معنادار وابستگی بودجه به انتشار اوراق نسبت به سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است.

 ارز ۴،۲۰۰ تومانی حذف و دلار بودجه روی ۲۳،۰۰۰ تومان (معادل نرخ نیما) تثبیت شده است.

مالیات نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰ (۳،۲۵۰ هزار میلیارد ریال) رشد ۶۲% داشته (به ۵،۲۶۸ هزار میلیارد ریال رسیده است) در حالیکه نرخ مالیات اشخاص حقوقی از ۲۵% در قانون بودجه ۱۴۰۰ به ۲۰% در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاهش داشته که خبر خوبی است.

فروش اموال منقول و غیرمنقول ۲۶۰ و واگذاری شرکت های دولتی ۷۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که در مجموع ۹۷۰ هزار میلیارد ریال وابستگی بودجه به فروش دارایی های دولت قلمداد می شود.

در تبصره ۱۴، دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده از ۴۰۱ هزار میلیارد ریال در قانون بودجه ۱۴۰۰ به ۸۴۸ هزار میلیارد ریال در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش داشته است که با توجه به پارامترهای اثرگذار بر محاسبه این قلم، تهدید خاصی به حساب نمی آید. از طرفی نرخ گاز سوخت صنایع (پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و صنایع پایین دستی، مجتمع های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و …) از ۳۰% نرخ خوراک پتروشیمی ها به ۱۰۰% افزایش داشته است که رشد بیش از انتظار بازار به حساب می آید (بجز سیمان و سایر صنایع که معادل ۱۰% نرخ خوراک پتروشیمی هاست.) و شرکت های مورد نظر را متضرر خواهد کرد.

منبع : همفکران

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *