تحلیلی بر روند #پلی_پروپیلن در #بورس_کالا

در سال ۹۹، با افزایش قیمت های جهانی و همچنین افزایش هزینه‌های حمل، نرخ جهانی پلی پروپیلن روندی صعودی داشت. در بورس کالا نیز قیمت معاملات در پی افزایش نرخ جهانی و نرخ دلار در مسیر صعود قرار گرفت. میانگین نرخ معاملات بورس کالا در سال ۹۹، ۲۴ هزار تومان (۱,۱۸۸ دلار) بوده و همچنین ۱۳ درصد رقابت نیز در این بازه زمانی صورت گرفته است.

در فصل بهار سال جاری با وجود کاهش قیمت دلار، شاهد رشد چشمگیر قیمت های جهانی بودیم و قیمت این محصول در بورس کالا ۳۵ هزار تومان (۱,۶۱۷ دلار بدون رقابت) رسید. در تابستان با اصلاح قیمت جهانی و صعود نرم دلار نیما، قیمت ۳۲ هزار تومان (۱,۴۰۳ دلار با رقابت ۳ درصدی) گزارش شده است. میانگین نرخ معاملات مهر و آبان ۳۹ و ۳۸ هزار تومان (در حدود ۱,۶۹۰ دلار) بوده و رقابت ۸ و ۵ درصدی صورت گرفته است. در ۲۳ روز آذر ماه میانگین نرخ معاملات ۳۸ هزار تومان (۱,۶۰۷ دلار) و رقابت ۳ درصدی را شاهد بوده‌ایم.

میانگین عرضه ماهانه در سال ۹۹، ۶۸,۵۶۹ تن و میانگین ماهانه تقاضا ۹۹,۰۴۳ تن بوده است. در دو ماه فروردین و اردیبهشت خریداران به دنبال قیمت‌های پایین‌تری برای خرید بودند و حجم تقاضا کم بوده است، در خرداد با افزایش تقاضا، تولیدکنندگان عرضه‌ی خود در بورس کالا را افزایش دادند و مجموعا ۱۲۰,۳۰۵ تن عرضه در این ماه ثبت شده است. میانگین ماهانه عرضه و تقاضا در شش ماهه سال جاری ۳۵,۸۱۸ و ۴۴,۱۵۱ تن بوده است. در ۲۳ روز آذر ۶۳,۱۶۰ تن عرضه پلی پروپیلن با تقاضای ۹۷,۸۹۲ تنی مواجه شده است.

#مارون #جم_پیلن #شاراک

کارگزاری بانک صنعت و معدن

#تحلیل_بنیادی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *