بورسی ها

پنج نکته که قبل از معاملات این هفته باید در نظر بگیریم

۱) در یک هفته گذشته رایزنی های سنگینی از سوی بورسی ها (متولی های دولتی و فعالان غیردولتی) در مورد بخش های غیرمنطقی لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تعدیل آنها صورت گرفت.

البته علاوه بر آن در مورد سایر مواردی که به صورت غیرمنطقی مدتها متوقف مانده بود نیز صحبت هایی شد. در نهایت به نظر می رسد ستاد اقتصادی دولت با پیشنهاد ۱۰ بندی وزارت اقتصاد موافقت کرده است. این ۱۰ بند عقلایی ترین رفتاری بوده که از یک سیاست گذار می توانست سر بزند.

اصلا کار اصلی دولت انجام کارهایی برای جلوگیری از رکود و در صورت لزوم هیجانات کاذب است. خلاصه اینکه اگر حتی ۵۰ درصد از بسته پیشنهادی اجرایی شود این هفته باید سهم خرید و فروش سهام فعلا منطقی نیست. بازارهای مالی خصوصا بازار سرمایه به شدت پویا است و اینکه فکر کنید ۱۰۰ تومن از جیبش بر می دارید و آب از آب تکان نمی خورد اشتباه محض است. گاهی ۱۰۰ تومن بر می دارید و ۱۰۰۰ تومن از جای دیگر ضرر می کنید.

۲) چهارشنبه جلسه فدرال رزرو برگزار شد

اصلی ترین نکته بیانیه آنها این بود که تا تیپرینگ (کاهش تدریجی تزریق پول توسط فدرال رزرو) تمام نشود و برنامه ترزیق مختص دوران کرونا صفر نشود، افزایش نرخ فد فاند نخواهند داشت. سال ۲۰۲۲ احتمالا نرخ فد فاند دو تا سه بار افزایش پیدا کند. در کل فضای جلسه و بیانیه به گونه ای پیش رفت که از انتظارات به شدت منفی بازار بهتر بود. به همین دلیل نیز بازارهای مالی، رمزارزها و کامودیتی بعد از جلسه رشد کردند. اما رشد کامودیتی به خصوص فلزات رنگی بیشتر و پایدارتر بود. علت آن کمبود عرضه در فلزات رنگی خصوصا مس و روی است. به نظر می رسد بعد از این بازارهای جهانی را باید چند تکه دید. مسیر حرکتی کامودیتی ها و بازارهای مالی و رمزارزها متفاوت خواهد بود.

۳) یکی از پیشنهادات وزارت اقتصاد در بسته پیشنهادی

در مورد فاصله نرخ نیما و نرخ آزاد دلار بوده که خواستار برنامه ریزی برای از بین رفتن یا کم شدن این فاصله بوده است (جالب است که یک فرد مدعی دانش اقتصاد در اینستا پیشنهادات این شکلی را مخالف منافع جمع دانسته است.

معلوم نیست به چه شکی از ارزان خری ارز نیمایی رانت دارد که از بین رفتن رانت را مخالف منافع عمومی دانسته). در صورت کاهش فاصله نیما با آزاد رانت بزرگی که از جیب شرکت های صادرکننده بورسی برداشته می شد از بین خواهد رفت. به نظر می رسد در تحلیل سود شرکت ها حداقل نرخ سنا را برای شناسایی درآمدهای ارزی آنها در نظر گرفت.

۴) مذاکرات به تعطیلات رفت

بعید است در هفته پیش رو اخباری از مذاکرات بازار را تحت تاثیر قرار دهد. با وجود مخابره اخبار مثبت از وین، روز جمعه دلار عکس العمل منفی نشان نداد. باید ببینیم با شروع بازارهای رسمی آیا شاهد افت خواهیم بود یا نه. این نکته تنها فعل و انفعال تاثیرگذار مذاکرات بر بازار در این هفته می تواند باشد که شنبه یا نهایتا یکشنبه اثرش مشخص می شود.

۵) شاخص کل هم وزن افت به مراتب بدتری در این روزها داشته است

این نشان می دهد که سهم های کوچک و متوسط به دلیل عدم توجه بازارگردان های نظارتی کاهش قیمت بیشتری داشته اند. کلا در این مدت سهم هایی که متولی خاصی نداشتند (به اصطلاح معاملات آنها بدون صاحب بوده) افت بیشتری را تجربه کرده اند. به همین دلیل در حال حاضر سهم های کوچک و متوسط در سطوح قیمتی جذابتری قرار دارند. اگر روند مثبتی در بازار شکل بگیرد و این روند ادامه دار باشد این سهم ها بازده بهتری خواهند داد.

اخبار بورس

#تحلیل_بازار

بورسی ها /بورسی ها/بورسی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *