احیای دقیقه ۹۰!

سی پی ار یا همان احیا تقریبا آخرین تلاش ها برای نجات بیمار است و به نظر امروز ارکان دور و نزدیک بازار دست به دست هم دادند تا هر طور شده بازار امروز منفی نباشد . البته دوستی حرف جالبی می زد و میگفت هرکسی را که میخواهند شکنجه کنند سرش را که دایم زیر اب نگه نمیدارند میگذارند هر چند ثانیه یک بار نفسی هم بکشد …امیدواریم این روزهای ما شکنجه و این مثبت امروز سر بالا آوردن موقت نباشد .

بازار به این نقاط و این حمایت ها نیاز دارد ولی دوام و بقا و ادامه بازار به ادامه دار بودن این حمایت هاست که البته حرف و حدیث هایی شنیده ایم ولی هنوز قطعی نیست . زمزمه هایی از جلسات شبانه و روزانه شنیده می شود که در جهت کمک به بازار باشد و گویا اولین دستور هم احتمالا باز شدن مسیر صندوق توسعه ملی و واریز وجه به صندوق تثبیت است که طی ۲ ماه اتی مبالغ قابل توجهی را میتواند شامل بشود . البته هنوز در حد حرف است ولی بازهم یک اتفاق خوب است .

به نظر می‌رسد برای برون رفت از این شرایط به مجموعه اقداماتی نیاز داریم که بتواند بازار را از این فاز خارج کند اما دقت کنید مهم ترین مرحله فعلی این است که عزیزان بپذیرند وارد فاز بحرانی شدیم و اگر دیر اقدام کنند این بحران به شکل دومینو وار عملکرده و تبعات سنگین‌تری را رقم میزند… بازی و ماجرای صندوق های درآمد ثابت و تراز مالی و نقدینگی برخی شرکت ها و موارد نرسیدیم . تازه هنوز اعتبار کارگزاری ها و کال مارجین ها و موارد مانده … پس باید جلوی بحران گرفته شود چرا که تاخیر در آن موجب خسارت های زیاد و حرکتهای مخرب بعدی می شود و ابعاد بزرگ تری خواهد داشت …

برای برون رفت بازار از این شرایط به نظر یک سلسله اقدامات کوتاه مدت و یکسری اقدامات اساسی و اصولی را باید رقم زد به نظر مهم‌ترین موضوع بعد از پذیرش بحران این است که بپذیریم جز جریان نقدینگی مستمر عامل دیگری نمی تواند فضا را کنترل و مدیریت کنند . حالا باید به فکر تزریق نقدینگی مستمر تاکید می‌کنیم روی مستمر چون نباید اتفاقات یک لحظه ای و یک روز باشد!

نقدینگی به بازار می تواند تا حدودی کنترل شرایط را رقم بزند ببینید تاکید می‌کنیم کنترل شرایط چرا که ممکن است بازهم بازار بالا نرود اما حداقل در همین فضا کنترل می شود پس تزریق جریان نقدینگی به بازار یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در سریعترین زمان آغاز شود امروز رگه‌هایی از این موضوع را در بازار دیدیم حالا بماند که پشت این حرکت امروز چه مواردی وجود دارد اما این نباید یک روزه و حتی یک هفته ای باشد .جریان نقدینگی مستمر اگر به بازار تزریق شود بخشی از اعتماد از دست رفته همین فعالان اولیه بازار را می‌توان به دست آورد که کمک شایانی به بهبود آتی خواهد داشت . شنیده هایی از تزریق مستمر پول صندوق توسعه به بازار شنیده می شود که هنوز واریز قطعی مشخص نیست ولی میتواند خبرخوبی باشد .

سلسله اقدامات کوتاه‌مدتی و برق آسا هم باید در کنار ان صورت گیرد و یکی از مهم ترین آنها فرستادن یک پالس مثبت از سمت حاکمیت به سمت بازار سرمایه است .

در حال حاضر رفتار حاکمیت طوری است که نشان می دهد بی پول شده و جیب شرکت‌ها را می‌زند و هیچ ارزشی هم برای سرمایه و سرمایه‌گذاری قائل نیست. در صدر این موضوع برنامه بودجه است و اگر میگوید نیست مستندات بدهد که کجا به بازار کمک کرده ؟! در جلسات حرفشان زدن جیب شرکت ها و در توئیتر دفاع ظاهری از بازار است .

این حس منفی تا وقتی وجود دارد سرمایه گذاری که پولهای درشت در بازار دارد وارد نمی شود و عطای این بازار را به لقایش بخشیده و تماشاچی می شود به نظر تا این سیگنال فرستاده نشود جریان بیرونی پولی وارد نخواهد کرد و باید با همین پول های حمایتی بازار را سرپا نگه داشت. این اقدامات تقریباً همه دستورالعمل و بخشنامه است مواردی نظیر نرخ نیما ،خوراک گاز و موارد دیگر که به نظر اقدام عملی هر یک از آنها می‌تواند در کنار جریان نقدینگی عامل موثری در بهبود اوضاع باشد

اما در کنار این موارد از همین امروز باید به فکر اقدامات بلندمدتی بازار باشیم اقداماتی نظیر قوانین باثبات را بلند مدت کردن و شرایط خاص جریان نرخ ارز را منطقی کرده و تحولات سیاسی و کنترل آن و از همه مهمتر بازارهای رقیب را سرو سامان ببخشیم …

امروز بازارهای رقیب به خصوص در رمز ارز ها می بینیم آزادانه فعالیت می‌کند و آنها نه ناظر بی علم و عمل دارند و نه میرکاظمی که نرخ گاز را بالا و پایین کند و نه جریان خبرساز دیگر … حجم معاملات انجا هم روزی دو برابر بازار ما شده است و نه مالیات می‌دهند و خروج ارز را هم رقم زده… این پولی بود که می توانست در بازار بچرخد و همه از بازی نفع ببرند اما عملکرد بد مدیران دولتی و البته بخشی هم مدیران سازمان این جریان پول را به آن سمت هدایت کرد حالا ما مانده ایم حسرت پروازی که آن طرف با بالهای رمز ارزها بال می زند ما اینجا برای پول صندوق توسعه کاسه گدایی داریم و بال بال میزنیم …

این را نوشتیم که بگوییم با یک گل و یک روز مثبت بازار درست نمی شود یک مسیر را باید طی کرد !

و حرف دیگر با ناشران و شرکتها و مدیران دولتی و هیئت مدیره برخی از همین شرکت هاست که دولت مشغول افزایش خورد و خوراک خود در آنهاست واقعاً از خودتان خجالت نمیکشید ؟! شما خیلی سرتان صاحبان این شرکت هستید سهامدار خرد و حقیقی باید به جای شما اعتراض کند ؟! شما زبان ندارید؟! از چه میترسید ؟ این میزها می آید و می رود ! چند صباحی که در آن میز می‌خواهد بشینید حداقل ازاده باشید … به واقع این یکی از بزرگترین دردهای ماست … آن کسی که مورد عنایت قرار می‌گیرد خود لذت میبرد و دم نمی زند و نقش مفعول منفعل خوبی را بازی می کند . این گام باید اول از سوی شرکتها باشد نه سهامداران خرد و جز … ای کاش کمی شجاعت سهامداران را داشتید

حرف آخر یک نکته در مورد جلسه روز پنجشنبه…

این چند وقت حاشیه های زیادی پیرامون این موضوع شکل گرفته یکی می‌گوید جلسه نروید یکی دیگر می‌گوید بیرون مجلس حرفمان را با نماینده ها بزنیم و خلاصه هر کسی نظری دارد. همه نظرها قابل قبول است و درست. اما فراموش نکنیم قطعا مجلس با جمع کردن فعالین بازار بیشتر دنبال اعتبار بخشیدن به خود است تا به بازار و البته جریانات سیاسی هم این میان وجود دارد که پشت پرده اتفاقات و رویدادهاست .

اما یک نکته را هم باید در نظر گرفت از هر مسیری که بشود به بازار کمک کرد باید وارد شد ،هر مسیری که بتواند به بازار کمک کند می تواند توسط فعالان پیگیری شود از همین رو در عین اینکه نباید بازی خورد و اسیر حاشیه ها شد به نظر مطالبه کردن حقوق سهامداران و بازار از هر مسیری لازم است و این را هم بگویم چند صباحی گذشت و شرایط آرام شد جریان پول اگر قصد ورود جدی به بازار را داشته باشند باید ارزندگی را اینجا ببیند و این ارزندگی وقتی خود را نشان می دهد که در صورتهای مالی شرکت ها همه چیز دیده شود .

دوستانی که می‌گویند نرخ گاز شاید اولویت بازار نباشد به صورت‌های مالی برخی شرکت‌های فولادی نگاه کنید حالا درست است هزینه های دیگر هم موثر بوده اما رشد بهای تمام شده که بخشی ناشی از افزایش همین هزینه هاست اکثر بازار را آزار میدهد و جریان ارزندگی را کدر می‌کند و باعث خواهد شد در چند صباحی که جریان پول بخواهد به بازار بیاید گزینه های جذاب کم باشند از همین رو معتقدیم باید تا می توانیم در جذاب کردن بازار کمک کرده و به بهبود آن بکوشیم تا حاشیه ها کمتر شده و اصول قوی تر …

بگذریم امروز حرف زیاد زدیم و سر شما را درد اوریم هر چه هست امیدواریم اخر هفته با خبرهای کدالی و گزارش ها و ادامه تزریق جریان پول وخبرهای مثبت از بازارهای جهانی وضعیت هفته بعد بهتر باشد .

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *