پاسخ کوروش به ابهامات حذف ارز ترجیحی

به گزارش همفکران موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آتی دولت، یکی از مباحث مهم و تاثیرگذار در شرکت‌ها از جمله شرکت های غذایی است؛ از همین رو بر آن شدیم گفت و گویی را برای بررسی ابعاد این موضوع و پیگیری سایر ابهامات مورد بحث شرکت غذایی کوروش با مدیران این شرکت ترتیب دهیم که به شرح زیر است

دلیل افت قابل توجه تولید در دی‌ماه ۱۴۰۰ عدم تخصیص ارز برای واردات روغن خام عنوان شده است. به صورت شفاف در این خصوص توضیح فرمایید؟ مدت زمان توقف تخصیص ارز، شرکت های مشمول، نهاده های مشمول، زمان عدم تخصیص، زمان آغاز تخصیص ارز و علت عنوان شده برای عدم تخصیص چیست؟

شرکت صنعت غذایی کورش نمی تواند در خصوص چرایی این تصمیم و یا پیش بینی زمان دقیق تخصیص و یا عدم تخصیص ارز دولتی اظهار نظر نماید، زیرا این امر تابع تصمیمات دولت محترم است. لذا ما نیز مطابق سایر بنگاه‌های تجاری تولید کننده کالاهای اساسی که متاثر از این تصمیم می‌باشند، منتظر اخبار و مصوبات رسمی دولت در این خصوص هستیم.

متوسط موجودی روغن خام شرکت در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ متناسب با چند روز تولید در شرکت است؟

استاندارد صنعت، نگهداری موجودی خام به اندازه نیاز یک ماه کارخانه است و متوسط موجودی روغن خام در فصل پاییز درکارخانجات این شرکت در حد قابل قبول بوده ولیکن در فصل زمستان این موجودی به کمتر از ۱۰ روز رسید. اما خوشبختانه در دی‌ماه تخصیص ارزها صورت گرفت و به حالت عادی بازگشتیم. بر این اساس مطمئن‌ایم اتفاقات بسیار خوبی در بهمن و اسفند رخ خواهد داد.

علت افت حجم عملیات مربوط به واردات نهاده‌های کشاورزی (عموما کنجاله) از ابتدای سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته چیست؟ چشم انداز شرکت برای سال آینده در صورت آزادسازی ارز ترجیحی چه میزان است؟

عمده ترین دلیل این افت مربوط به موضوع تخصیص ارز است و البته تمرکز ما نیز بر روی دانه های روغنی و ذرت بوده است. به صورت کلی می توان به دو دلیل اشاره نمود که اهداف مد نظر در این مسیر محقق نشد، به عنوان دلیل اول می توان به افزایش قیمت های جهانی نهاده‌ها و نداشتن مجوز ثبت سفارش با قیمت های جهانی در مقیاس زمانی اشاره نمود و به عنوان دلیل دوم هم به عدم تخصیص ارز مناسب با میزان نهاده‌ها، به عنوان مثال در بودجه این شرکت، سهم بالایی از واردات نهاده به ذرت دامی اختصاص یافته است که عدم تخصیص میزان مناسب ارز به این نهاده منجر به کاهش واردات این نهاده به کشور شد.

علاوه بر موارد فوق، شرکت صنعت غذایی کورش به منظور افزایش سهم ارزش افزوده در واردات نهاده های دامی و کمک به زنجیره تامین و تولید صنایع پایین دستی (کارخانجات روغنکشی) عمدتا به جای واردات کنجاله نسبت به واردات دانه های روغنی سویا اقدام نموده است.

آخرین برآورد شرکت از نرخ هر کیلو روغن خوراکی با نرخ های فعلی نیما (محدوده ۲۴۷۰۰ تومان) چقدر است؟ حاشیه سود ناخالص برآوردی شما برای افزایش نرخ ها پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومان چقدر است؟

متاسفانه توافق و اجماعی در این خصوص صورت نپذیرفته است و اگر پیش‌بینی‌ای هم باشد، خیلی قابل طرح نیست. چون در قیمت‌گذاری،‌ مولفه‌های زیادی وجود دارد. مثل درصد هزینه‌های مالی و تولید، درصد سود خرده‌فروشی و عمده‌فروشی. بنابراین هر پیش‌بینی در این حوزه باعث انحراف اخبار می‌شود. در خصوص حاشیه سود ناخالص نیز طبیعتا در صورت حذف ارز ترجیحی و واردات روغن خام با نرخ نیمایی، لازم است به منظور ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان در راستای تداوم تولید، افزایش قیمت متناسب با درصد افزایش نرخ ارز و سهم روغن خام در بهای تمام شده محصول صورت پذیرد.

همفکران

#گزارش_بازار  #غکورش

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *