قیمت جهانی نفت

به دنبال دومین کاهش هفتگی پس از اعلام برنامه‌ی مصرف‌کنندگان جهان برای آزادسازی حجم بی‌سابقه نفت خام و فرآورده‌های نفتی از ذخایر استراتژیک و ادامه قرنطینه‌های #چین، قیمت نفت در اوایل معاملات روز دوشنبه آسیا ۲ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

نفت خام #برنت با ۲٫۰۴ دلار یا ۲ درصد کاهش به ۱۰۰٫۷۴ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱٫۹۴ دلار یا ۲ درصد کاهش یافت و به ۹۶٫۳۲ دلار رسید. هفته گذشته، برنت ۱٫۵ درصد کاهش داشت در حالی که نفت آمریکا یک درصد کاهش داشت. برای چندمین هفته، معیارهای نفتی بیشترین نوسان خود از ژوئن ۲۰۲۰ را داشتند.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) ظرف شش ماه آینده ۶۰ میلیون بشکه نفت تولید خواهند کرد و ایالات متحده نیز به عنوان بخشی از انتشار ۱۸۰ میلیون بشکه‌ای خود که در ماه مارس اعلام شد، همین مقدار را عرضه خواهد کرد هدف از این اقدامات جبران کسری نفت خام روسیه پس از تحریم های سنگین مسکو پس از حمله به #اوکراین است.

با این حال، مشخص نیست که آیا این امر به طور کامل کمبود نفت روسیه را جبران خواهد کرد، زیرا صادرات ادامه دارد و #هند با توجه به تخفیف های زیاد واردات را افزایش می دهد.

کاخ سفید گفت، روز دوشنبه، رئیس جمهور جو بایدن، به طور مجازی با نارندرا مودی، نخست وزیر هند دیدار خواهد کرد، در حالی که ایالات متحده آشکارا اعلام کرده است که نمی خواهد شاهد افزایش واردات انرژی روسیه از سوی هند باشد.

تولید نفت و میعانات گازی #روسیه در روزهای ۱ تا ۶ آوریل به ۱۰٫۵۲ میلیون بشکه در روز رسید که از میانگین ۱۱٫۰۱ میلیون بشکه در روز مارس کمتر است.

تحلیلگران ANZ Research در یادداشتی اعلام کردند که انتشار ذخایر نفتی می تواند تولیدکنندگان از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (#اوپک) و تولیدکنندگان شیل آمریکا را از افزایش تولید حتی با قیمت حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه باز دارد.

با این حال، اوپک پلاس هیچ تمایلی برای افزایش اهداف تولید خود بیش از ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز که به عنوان بخشی از بازگرداندن کاهش عرضه به آن اضافه می‌کند، نشان نداده است.

در ایالات متحده، شرکت‌های انرژی هفته گذشته برای سومین هفته متوالی دکل‌های نفت و گاز طبیعی را اضافه کردند، زیرا واشنگتن به دنبال تولید بیشتر برای کمک به متحدانش برای کنار گذاشتن نفت و گاز روسیه است.

اختصاصی کانال تحلیلی پارسیس

#تحلیل_بنیادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *