ستاپ معاملاتی چیست؟

ستاپ معاملاتی یا به انگلیسی  trading setup  در ترجمه لغوی به معنای  نصب و راه اندازی معامله می باشد که به صورت ساده به مجموعه روش های تکنیکالی و ابزارهای معاملاتی که در یک تایم فریم مشخص به شما نقاط ورود و خروج به معاملات را صادر میکند ستاپ معاملاتی گفته می شود.

مراحل ۵ گانه یک ستاپ معاملاتی :

◼ مرحله اول:  انتخاب یک بازار با لیکودیتی (liquidity) بالا. یعنی نقد شوندگی آن بالا و طرف های عرضه و تقاضا قوی باشند چون در بازارهای دستوری یا با نقدشوندگی ضعیف قواعد تکنیکالی به خوبی عمل نمی کنند.

◼ مرحله دوم: انتخاب یک تایم فریم مناسب برای معامله گری.

◼ مرحله سوم: مشخص کردن جهت روند با استفاده از ابزارها، تکنیک ها و الگوهای مناسب تکنیکالی یا تلفیقی از آنها.

◼ مرحله چهارم: مشخص کردن شرایط ورود به معامله.

◼ مرحله پنجم: مشخص کردن شرایط خروج از معامله.

الگوی کوازیمودو (QM)

این الگو (Quasimodo Pattern) اولین  بار در سال ۲۰۰۹ توسط شخصی به نام Steve W. در فروم اینترنتی فارکس فکتوری مطرح شد. در ابتدا نام آن Over/Under بود که بعدها توسط اعضایی از همان فروم و موسس آکادمی RTM به الگوی کوازیمودو یا QM تغییر نام پیدا کرد.

این الگو در بسیاری از نقاط چرخش در بازار دیده می‌شود؛ هم در نقاط تغییر روند کلی بازار (به عنوان الگوی بازگشتی) و هم در پولبک‌ها (به عنوان الگوی ادامه‌دهنده). الگوی کوازیمودو در موقعیت‌های مناسب برای ترید بسیار قابل اعتماد بوده و از تایم‌فریم‌های بالا مانند روزانه تا تایم‌فریم‌های پایین مانند ۱ دقیقه مشاهده می‌شود.

مراحل تشکیل این الگو به صورت زیر است (در حالت ستاپ خرید):

◼ قیمت یک کف جدید می‌سازد.
◼ قیمت از کف مرحله قبل به سمت بالا اصلاح می‌کند.
◼ مجدد کف مرحله اول شکسته می‌شود (قیمت از آن پایین‌تر می‌رود).
◼ قیمت به بالاتر از اصلاح مرحله ۲ باز می‌گردد (شکست سقف قبل یا ساختار).
◼ قیمت مجدد پایین می‌رود (اما کف قبل را نمی‌شکند) و در نهایت به مسیر صعودی ادامه خواهد داد.

پرایس اکشن ، الگوی کیو ام

اگرچه این الگو در نگاه اول همان الگوی سر و شانه است اما نحوه استفاده از آن به عنوان یک ستاپ معاملاتی نیازمند تسلط به موارد دیگری نیز هست تا بتوان آن را در موقعیت‌های درست شناسایی نموده و فقط موقعیت‌های با احتمال برد بالا را ترید کرد. تریدرهای جنوب شرق آسیا بیش‌ترین سهم را در توسعه روش‌ها و نکات ترید این الگو داشته‌اند. این گروه از تریدرها به RTM کارهای مالزی شهرت دارند و معروف‌ترین آن‌ها شخصی به نام منصور ساپاری است که تخصصی الگوی QM را ترید می‌کند.

شروع و گسترش این نوع نگاه از منصور ساپاری بوده است و تقریبا تمام افراد سرشناس این سبک مستقیم یا غیر مستقیم شاگرد او بوده‌اند. این دسته از تریدرها عموما در یک جامعه بسته و محلی کار می‌کنند و به همین دلیل اکثر منابع و ویدئوهای آن‌ها پراکنده و به زبان مالایی است.

به‌طور خلاصه نگاه این تریدرها ساده و ستاپی است و مثل یک ربات ترید می‌کنند. اساس ستاپ‌های آن‌ها عرضه و تقاضا و ترید ساختار QM یا همان Over/Under است. (فراچارت)

 

بدین منظور  ویدئوهای آموزشی زیر ارائه شده است:

۱

معرفی دوره و مقدمه

مشاهده
۲

ساختار بازار

مشاهده
۳

نواحی عرضه و تقاضا و ستاپ RBS

مشاهده
۴

قدرت نواحی عرضه و تقاضا

مشاهده
۵

کوازیمودو (QM)

مشاهده
۶

سطح حداکثر درد (MPL)

مشاهده
۷

QML + فیک‌اوت

مشاهده
۸

QML + دایموند

مشاهده
۹

 QML + فشردگی

مشاهده
۱۰

تاییدیه ورود و روانشناسی

مشاهده

فراچارت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *