گزارش بازارامروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

ترس ، ترسم از دست تو بوده !

شادمهر اهنگی دارد که حس ترس را به خوبی منتقل میکند و ابتدای ان با همین تیتر آغاز می شود که ترسم از دست تو بوده !

آیا واقعا بازار ترسیده و امروز رفتار او ناشی از همین حس ترس بود .؟! ولی در کل هر چه که بود رفتار بازار در نزدیکی های مقاومت خود طبیعی است و این منطقی است که با هر صدایی بترسد و این طور فروشنده باشد . برخی معتقد بودند که امروز بازار از تحولات امشب و یارانه بازی و ازادسازی ها ترسیده برخی دیگر هم دلایل دیگری را می اورند ولی معتقدیم اگر بازار بخواهد تغییر جهت دهد یکی ازاین ۴ اتفاق باید برای او رخ بدهد و تازه بازهم معتقدیم این تغییر جهت او موقت بوده و دوباره به مسیر بازمیگردد . در مورد این ۴ مضوع فردا مفصل تر صحبت میکنیم ولی در کوتاه مدت ۴ اتفاق در بازار میتواند چالش افرین شود

۱- گزارش ضعیف و غیرمنتظره از پالایشی ها ۲- اتفاقات غیرقابل پیش بینی در گروه خودرو ۳- تصمیمات عجیب و غیرمنتظره دولت و به طور کلی ریسک دولت و ۴- بازارهای جهانی … به نظر این ۴ عامل اند که میتوانند در هفته های سرنوشت ساز فعلی موثر باشند و هر یک که کمی به حاشیه می روند اوضاع بهتر می شود و صد البته ترس دولت همیشه با ما هست !

این حس ترس طبیعی است که وجود داشته باشد و در نقاط مقاومت این حس و تردید ها به وجود می آید و همیشه تعجب میکردیم که درست در همین نقاط بهانه ای هم برای ریزش جور می شود و شکل میگیرد .

این روزها بسیاری با توجه به تحولات شاخص بازار را رصد کرده و در مورد آن صحبت می کنند برخی شاخص هم وزن را ملاک قرار داده و برخی دیگر شاخص کل و هر کسی روی هر کدام از این گزینه ها صحبت های مشخص و خاصی را دارند . مثلا همین امروز یکی میگفت افت تا ۱۵۱۰ طبیعی است !

در مورد شاخص و به طور کلی روند شرکت ها چه هم وزن چه شرکت های بزرگ می توان سه سناریو را مطرح کرد که در حال حاضر ذهن بازار را درگیر خود کرده است.

سناریوی اول

آن چیزی است که بسیاری منتظر آن هستند و امروز هم برخی معتقد بودند آغاز این سناریو را در بازار آغاز شده و حالا هم منتظرند تا بشود و کف و سوت بزنند… سناریو اول اصلاح همه جانبه بازار است اصلاح تمام عیاری که خیال بسیاری را راحت کرده و نقدینگی را که طی این مدت از بازار دور کردند دوباره در قیمت های کمتر به دل بازار بزنند. معتقدیم با توجه به فضای فعلی و شرایطی که داریم باید اتفاق عجیب و غیر منتظره ای رخ بدهد که این اصلاح را شاهد باشیم و در حال حاضر چنین چیزی در چهره بازار دیده نمی شود این که بازار دو روزی اصلاح کند و باردیگر بازگردد این سناریو نیست و بسیاری منتظر ریزش های عجیب تری هستند …

سناریو دوم

از تقسیم بندی بازار به دو شاخص هم وزن و شاخص کل نشأت می گیرد که در شاخص کل نمایندگی شرکت های بزرگ و شاخص ساز را برعهده دارد و هم وزن شرکت های کوچک تر … به نظر می‌رسد در این سناریو با درگیر شدن گزارش های ۱۲ ماهه و ماهانه یک اصلاح جدی در شرکتها و شاخص هم وزن داشته و در سوی دیگر شاخص کل با ثبات و افزایش مواجه باشد به عبارت دیگر گزارش‌های مالی عاملی برای ثبات قیمت هم وزن ها و رشد قیمت بزرگترها شود . البته در این گیرو دار بازار ممکن است یک اصلاح کوچک را نیز داشته باشد و دوباره در مسیر این سناریو گام بردارد …

اما در سناریو سوم

سناریویی است که بسیاری هنوز آن را قبول ندارند و از چهره بازار دور می بینند و آن هم این است که بازار با تمام فراز و فرود ها چه در کل و چه در هم وزن بعد از کمی اصلاح با یک رشد جدی مواجه شده و مقاومت های پیش رو را خواهد شکست و کوچکترین هدف او ۱٫۷۰۰ است . این سرعت احتمالاً در شرکت های شاخص کل و بزرگ بیشتر و در هم وزن کمتر باشد . به نظر باید رویداد های خوبی پشت سرهم و قطاری رخ بدهد تا این سناریو تکرار شود در غیراین صورت سناریو دومی را محتمل تر میبینیم .

بعداز مطرح شدن این چندسناریو دو نکته را مطرح می‌کنیم نکته اول این است که از نظر شخصی معتقدیم سناریو های اول و سوم برای بازار رخ نمی‌دهد و احتمالاً سناریو دوم را شاهد باشیم.نکته دوم این است که باید یاد بگیریم فارغ از بحث وزن شرکت ها آنها را تجزیه و تحلیل کرد دوستی با شوخی می گفت این موضوع همه جا کاربرد دارد که اندازه مهم نیست عملکرد مهم است و باید بتوانیم بدون توجه و بزرگ و کوچک بودن یک شرکت با توجه به عملکرد آن ، آن را بررسی کرد .

هرچه که هست چون هنوز پول درگیر بازار بوده و بازار ان پویایی خود را ازدست نداده هیچ ایرادی ندارد کمی هم اصلاح ببینیم و بازار دوباره فضای بهتری را بگیرد . این اصلاح حس ترس و تردید بسیاری را نیز از بین خواهد برد .

و اما سراغ بازار برویم که امروز با فشار فروش اغاز کرد و داشت بهتر میشد ولی هر چه پیش رفت فشار فروش بیشتر شد و شرایط را خاص ترکرد به نظر این حس ترس را به بازار منتقل کرد که برخلاف همیشه خیلی خریداران جدی وجود نداشت و اخر وقت هم اتفاقات خوبی رقم نخورد ..

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *