گزارش بازار امروز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

موج خوش حجمی !

بازار امروز روز خوبی برای حجم خوردن ها بود و این چند روز پول خوبی درگیر بازار شده است البته امروز با روزهای دیگر یک تفاوت دیگر هم داشت و ان هم این بود که کمی سهم های بزرگ تر بازار مورد توجه بوده و فضای بهتری را لمس کردند .

کار بازار کمی در این نقاط سخت و دشوار شده است یکی میگفت از نقاط فعلی شاخص و بازار تا شاخص ۱٫۶ قدم به قدم انگار میدان مین است و برای عبور از ان رشادت های بسیاری لازم ! یکی از اتفاقاتی که برای گذر ازاین محدوده بازار را امیدوار کرده همین حجم و جریان پول است و البته به اخبار پیش رو نیز امیدوار است اخباری که مثلا در پالایشی ها ، بلوک خودرو ،دلار و … لمس میکند برای بازار امیدوار کننده است ولی دیروز هم گفتیم عین تیغ دو دم است ! نشدن انها فشار فروش بیشتری به بازار وارد میکند .

این روزها یک عامل بیش از همیشه در چشم بازار است و به نوعی خودنمایی می کند آنقدر که اکثر تحولات بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است و آن حجم معاملات است به یاد دارید و چند بار نوشتم تا وقتی حجم معاملات این روند خوب و منطقی خود را دارد و جریان پول در بازار وجود دارد می توان همچنان به این بازار امیدوار بود و تحولات بنیادی را رصد کرد .

در مورد شرایط خاص بازار هم به واقع روزی میگفتیم اگر حجم بالای ۴۰۰۰ بماند اتفاق خوبی است امروز این عدد به بیش از ۸ هزار رسیده و این خود نشان می دهد که پویایی بازار به روزهای مطلوب خود نزدیک شده و چه جالب که برخی که کار اماری میکنند معتقدند درست از اواخر هفته قبل دست فروشنده ها ضعیف تر و به نوعی فشار فروش کمی کمتر شده است که میتوان حدس زد ناشی از فضای تورمی پیش رو باشد .

این روزها جریان پول حضور قوی تری در بازار دارد برخی معتقدند این جریان حضور قوی ناشی از فاز خاص تحولات اقتصادی و چشم انداز تورمی کشور است که باعث شده جریان پول از سپرده ها به سمت بازارهای مالی و کالایی حرکت کند.

البته بازار سرمایه همیشه بچه زن بابای بازارها بوده و بدترین رفتارها با او شده است و البته همیشه بهترین بوده است معتقدیم در این وادی با مقایسه بین بازارها می توان به این نتیجه رسید که همچنان بازار سرمایه اگر با اتفاقات عجیبی روبرو نشود و دولت سر بازار خراب نشود و بلایی سر شرکت ها و جیب آنها نیاورد یکی از ارزان ترین دارایی های موجود است شما امروز نگاه کنید قیمت خودرو ما چند برابر دنیاست مسکن ما جزو سه شهر گران دنیا شرایط بازار سرمایه جور دیگری است … در بازار سرمایه همه چشم روی ریسک ها گشوده و فرصت ها را نادیده میگیرند و البته حق دارند چرا که چشم انها از دولت ترسیده است !

بحث اینجاست که اگر دولت رفتار منطقی و عاقلانه‌تری داشته باشد با این حجم جریان پول و فضای نقدینگی می تواند بار دیگر این جریان پول را به سمت بازار هدایت کرده و موجبات بروز اتفاقات مثبت برای صنعت و اقتصاد شود .

سعی میکنیم روزهای آینده در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم اما لازمه این اتفاق احترام گذاشتن به حقوق شرکتها و به طور کلی اصول اقتصاد است که با دستور نمی شود آن را مدیریت کرد باید اجازه داد راه خود را برود و اگر دولت دست از این رفتار غیرمنطقی خود برداشت ان وقت می شود گفت در این مسیر این بازار سرمایه است که می تواند مامن و پایگاه خوبی برای جذب سرمایه ها شود و بخشی از تورم احتمالی ناشی از افزایش جریان نقدینگی را کنترل کند در مورد احترام به بازار و محترم شمردن دست عرضه و تقاضا همین بس که در همین مرغ شاهد بودیم که با آزاد شدن قیمت ها حتی قیمت از آنچه بازار فکرش را می‌کرد کمتر شد و این دقیقاً همان دست نامرئی کنترل‌کننده بازار است که می‌تواند به سود اقتصاد کشور تمام شود فقط کافیست دولت دست خود را از این موارد بیرون بکشد و به بازارها اجازه فعالیت بدهد شاید تجربه موفق این اتفاقات اخیر بتواند برای سایر کالاها نیز مفید واقع شود

وقتی از نقش دولت حرف مینزیم در جای جای بازار می توانیم ان را ببینیم و البته در هر رفتاری هم میتواند خود را نشان دهد !

چند روزی بود میخواستیم در مورد رمز ارزها و ریزش و افول انها صحبت کنیم و این که چرا ستاره آنها رو به افول گذاشت و دیگر از شاخ بازی های فضای مجازی و اهداف عجیب خبری نبود !

این بازار این روزها حال و هوای عجیبی پیدا کرده و بالا و پایین شدن شان شبیه ضربان قلب یک بیماری است که نارسایی دارد و نوسانات عجیبی را در این بازارها شاهد هستیم که البته به ظاهر غیرمنطقی اما تا حدودی از دید بسیاری منطقی است …

 

بحث امروز ما تحلیل بیت و رمز ارزها نیست بحث ما این است که عده ای از بورس رانده و زده شده به سراع آن بازار رفتند و انجا هم مانده شده اند ! با ذکر خاطره ای میخواهیم موضوع را بیان کنیم …

در روزهای ابتدای زمستان بود بازار در سراشیبی خود قرار داشت و منفی عجیبی در بازار حکمفرما بود . دولت با تیغ خود سر بازار را با بودجه بریده بود و خلاصه اوضاع عجیبی بود … در جلسه ای در یکی از کارگزاری ها یکی از کارکنان آی تی حضور فعالی داشت و در مورد این بازارها صحبت میکرد . پایان جلسه طبق روال همیشه برخی همکارانش می پرسیدند حالا به نظر شما چه کنیم بخریم یا بفروشیم و بازار چه می شود ؟!

او اجازه حرف زدن به هیچ کسی را نمیداد و با اعتماد به نفس بالایی گفت بورس ایران تمام شده مردم همه به سمت رمز ارزها رفتند ! مردم به بورس بی اعتماد شدند و از این به بعد این بازار رمز ارز است که جولان می دهد و قاطع و راسخ با صدای بلند گفت با این حرکات دولت قبل و این دولت تاریخ مصرف بازار سرمایه و بورس تمام شده و از این به بعد این بازارها هستند که محل جذب سرمایه های مردم خواهند بود !!

شنیدن آن کلمات در آن جلسات شبیه پتک هایی بود که به سر من فرود می آمد و از شدت درد آن دندان می‌فشردم و نمی توانستم چیزی بگویم … دلیل این عدم حرف زدن در آن وقت رفتار عجیب دولت در مواجهه با بازار بود که با بودجه سر آن را بریده بود و موجب بی اعتمادی دوباره فعالان به بازار شده بود و این طرف هم رمزارزها آآآای خوش می‌رقصیدند و جولان می دادند. هر چه با خود کردم ساکت باشم نشد و نمی توانستم در آن جلسه حرف نزنم و از بازار دفاع نکنم اما زبانم کوتاه بود…

فکری به ذهنم رسید تا موقتا از زیر این رگبار فرار کنم و ریسک بزرگی کردم و در حضور ۲۰ ۳۰ نفری که حضوری و مجازی همراه بودند گفتم از این بع بعد هر هفته در جلسه بازدهی رمز ارزی که او مالکش بود و سهم غدیر را با هم مقایسه میکنیم ! تا ببینیم چه بلایی سر هر کدام می آید… نمیدانم کجا کارخوبی کرده بودم که خدا ابروی ما را خرید !

غدیر از ان مقطع با سود مجمع ۴۰% بیشتر و ان رمز ارز ۶۰% کمتر است ! این میان اما بازنده کسی نیست جز خود دولت که با تزریق این بی اعتمادی مردم را ازبازار سرمایه دور کرد !

هیچکس این کوچ شاعرانه و غم انگیز و حزن انگیز مردم از بورس به رمز ارز را فراموش نخواهد کرد معتقدیم این کوچ که زیان این گروه رابه همراه داشت مقصر اصلی اش رفتار دولت بود .

همچنان این رفتار دولت است که میتواند هم ایجاد جذابیت و هم ناهنجاری کند ! امیدواریم فقط عاقل باشند ! گذر زمان نشان داده که بازار سرمایه می تواند جذابیت های خاص خود را داشته باشد و این بازار جذاب باشد .

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

گزارش بازار گزارش بازار گزارش بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *