گزارش بازار امروزسه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

رقص پای دلاری وسط رینگ ریالی !

امروز کمی بازار زخم های دیروز را التیام بخشید و دراین راند سنگینی که چند دور زیر مشت و لگد فروشنده ها بود امروز کمی بهتر شده بود و شروع میکرد که رقص پاکند ولی هنوز تردیدهای جدی نسبت به بازار وجود دارد البته این تردیدها را باید در کنار روند قیمتی دید روندی که نشان میدهد اوضاع میتواند بهتر شود ولی همچنان تردیدهایی با توجه به افت حجم وجود دارد . البته بسیاری معتقدند این طبیعی است و روزهای بعد بهتر می شود .

بازار به نقاطی رسیده که باید همه گفت در حال حاضر همه جور اتفاق و رویداد منفی در آن لحاظ شده . از قدیم عاشق این جمله بودیم که میگفت همه چیز خود را در قیمت سهم نمایش میدهد و به نوعی پیشخور کردن اخبار منفی و مثبت بازار هم تا حدودی با همین شکل و شمایل می توانست بروز کند

اگر این فرض را بپذیریم که در حال حاضر نیز همه چیز خود را در قیمت سهم نمایش دو شکل رفتار را در بازار می توان تجزیه و تحلیل کرد رفتار اول رفتار ترس گونه و به نوعی جو بازار و حرکت دسته جمعی در خرید و فروش هاست که از دید ما روز دوشنبه و تا حدودی اول وقت امروز شاهد آن بودیم فروشنده‌ها بدون دلیل خاصی و بدون تحلیل مشخص فقط بابت اینکه چون می فروشند ما هم بفروشیم دست به فروش سهم زده و نقد می‌کنند . به واقع دلیل صف فروش دیروز خودرویی ها و صف خرید امروز برخی از انها چیست !!

استدلال آنها این است که جلوی زیان را گرفتن خود منفعت است که البته نمی‌توان گفت استدلال درستی نیست چرا که در بازار ما در بسیاری از اوقات این سناریو و این استراتژی جواب داده است ولی در کل فاز این فروش ها عمدتا منطقی نیست و از سر جو و فشار روانی بازار است …

اما موضوع اصلی این است که این دسته از فروشندگان بدون توجه به شرایط و تحلیل بنیادی و فضای فعلی و حتی تحلیل های نموداری سهم می فروشند که به نوعی در دل آنها خستگی ناشی از نگهداری سهم و فضای این چنینی هم دیده می‌شود که جو بسیار منفی و فاز نسبتاً سنگین فروش را تشدید میکند .

برای رفع این موضوع باید اذعان داشت جریان پول علاج کار نیست و نیاز به شوک های خبری دارد که دیروز هم چند باری نوشتیم این شوک باید به بازار وارد شود تا بتواند از این مرحله و از این شرایط عبور کند و تنها و جریان پول و حمایت های روی تابلو که این چند روز شاهد آن بودیم این موضوع محقق نمی شود . صدالبته در گرفتن زهر فروش موثر است ولی بازی اصلی و کنده شدن از این نقاط به این شوک های خبری بستگی دارد …

پس اگر می خواهیم تابلو را به همراه جو بازار تحلیل کنیم باید ابتدا بر این ترس فروش غلبه کرده و بعد با رو شدن اخبار مثبت و جو مثبت شرایط کمی تغییر کند و بسیار جالب است که در بسیاری از اوقات موج خبرهای مثبت انگار با نمودار های بازار هم همراه شده مثلاً هیچ تعجب نیست اگر آخر این هفته خبر های مثبت خودروی و یا اخبار دلاری و … به بازار برسد چرا که بنیادی و از نظر نموداری و تکنیکالی هم بازار جایی است که باید با خبر ها و اتفاقات واکنش نشان داده و برگردد

اما نکته دوم و یا بحث دوم این است که

قاعده همه چیز خود را در قیمت نشان میدهد این است که برای بررسی این سناریو باید فضای بیرونی را هم در نظر گرفت بسیاری معتقدند ریزش ۲۰ تا ۲۵ درصدی اخیر بازار بسیاری از خبرهای منفی بازار را پیش خور کرده و به نوعی این خبرها خود را در قیمت سهم نشان داد و حالا نوبت به آن رسیده که با تغییر فاز احتمالی اخبار فضا کمی تغییر کند البته از نظر محاسباتی هم بسیاری معتقدند ریزش اخیر بازار با فضای بنیادی اقتصاد کشور همخوانی ندارد زمانی قیمتهای انواع محصولات که در بازارهای جهانی و در بازار داخلی ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از حالا بود ، نرخ دلار در محدوده ۲۷ هزار تومان قرارداشت ، نفت ۷۰ دلار را آرزو می کرد و خلاصه قیمت‌های جهانی این قیمت های امروز نبود .

تازه در مقطعی که سودی هم در دل شرکت ها مثل امروز وجود نداشت و به مجامع انقدر نزدیک نبودیم قیمت سهام بالاتر بوده و امروز که در این فضای خاص هستیم پایین تر بوده و این درست حرف بسیاری از فعالان بازار است که از روی جو نفروشید و به فضا دقت کنید …

و حرف آخر اینکه اگر فرض کنیم بازار دقیقاً با فاز تکنیکال حرکت کرده و به۱۶۰۰ رسیده ، واکنش نشان داده و اصلاح کرده و حوالی ۱۴۹۰ دوباره واکنش نشان می‌دهد!

اگر این فروض و حرکات تکنیکال را بپذیریم و قبول داشته باشیم به نظر مقطع فعلی اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد حداقل به نقاط فروش نباید فکر کرد باید کمی صبور بود و تحمل کرد کسانی که در بازار بتوانند طی این روزهای سخت و کشنده کمی صبر و تحمل و البته نگاه تحلیلی خود را گسترده تر کنند به نظر شرایط منطقی‌ترین را خواهند داشت از همین رو نه به عنوان یک پیش بینی بلکه به عنوان یک فرض فکر می کنیم بازار اگر بخواهد نموداری هم رفتار کند به نقاطی نزدیک شدیم که بتواند واکنش منطقی و نسبی را بروز دهد .

همه این موارد را گفتیم و حرکت اخیر دلار هم نشان میدهد که بازار سرمایه چه میزان از سایر دارایی ها عقب تراست و این میتواند نکته خاص و مهم ماجرا باشد .

شاید عاملی که باعث و بانی این حس مثبت و برگشت بازار شود همین خبرهای ارزی باشد و شک نکنید با توجه به رویدادهای فعلی بورس کالا این حس کم کم به بازار هم منتقل می شود . فردا سعی میکنیم در مورد بورس کالا و رویدادهای ان مفصل تر صحبت کنیم .

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که به نظر وقتش بود که کمی ازاین فضا فاصله میگرفت و بهتر عمل میکرد . البته فکر میکردیم اوضاع بهتر پیش برود و کمی فضای امروز پر عرضه تر باشد و از نیمه دوم بازار امروز و فردا این روند بهبود یابد ولی خریدار عجله داشت امروز خوب خرید. البته هنوز معمای کاهش حجم را داریم و این نشان میدهد پای بازار در حرکات بعد بسیار لغزان خواهد بودو قطعا با قدرت گام برنخواهد داشت.

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

 

فروشنده  فروشنده  فروشنده  فروشنده  فروشنده  فروشنده  فروشنده  فروشنده  فروشنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *