گزارش بازارامروز دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱

آقای امیدوار!

امروز بازار سرمایه با پای لرزان و ترس از تحولات نرخ ارز و بازارجهانی کلاه خود را قاضی کرده بود و در مسیر رشد گام برمیداشت و سعی میکرد فضای نسبی اتفاقات پیش روی بازار را درک کرده و با کمترین ریسک اقدم به خرید وفروش نماید.

بسیاری در این لحظات و این دقایق معتقدند انقدر خبرهای مختلف روی سر بازار اوار شده که تصمیم گیری را دشوار کرده است ولی امروز نشان داد اقای امیدوار به روزهای آتی بیشتر امیدوار شده است .

بازار از دلار کمی میترسد و امروز هم با خوف و رجا در بازار گام برمیداشت و یک چشم به کدال و این گزارش های خوب داشت و چشم دیگر به نرخ ارز و ترس ازاین نرخ و البته بازارهای جهانی و ثبات این بازارها هم از بعد روانی کمی دل او را قرص تر کرد تا ان جو منفی ایجاد شده کمی فروکش نماید . البته از حق نگذریم گزارش های ماهانه هم ته دل بازار را قرص کرده و اتفاق خوبی برای بازار است .

این روزها برجام ،جام جهان نمای بازار شده و یکی در این جام شرابی به قرمزی خون بازار می بیند و دیگری موهیتویی سبز و خوشمزه !! بسیاری حالا این سوال را می پرسند که توافق در چه مرحله ای است و چه خواهد شد و تکلیف بازار چه میشود ؟!

قبل از بررسی موضوع بگوییم که احساس می کنیم این بار کمی فضای مذاکرات متفاوت تر و شرایط خاص تر شده است و همین اتفاق باعث این شده است که بروز توافق در روزهای پیش رو محکمتر و منطقی تر گردد بدین معنی که احتمال حصول توافق با توجه به تحولات پیش رو بیشتر است. به قول یکی همین که قطر به عنوان محل نهایی مذاکرات انتخاب می‌شود خود به معنی این است که بیش از نیمی از راه طی شده البته هیچ چیز قابل پیش بینی نیست !!

اما مشکل بازار کجاست و چرا این حجم تردید در دل فعالان بازار است ! یا اصلا برخی میپرسند بازار مشکلش با توافق چیست و چرا این قدر از حصول توافق می ترسد ! چند باری در مورد این موضوع صحبت کرده و اگر بخواهیم با فضای فعلی موارد را یک باردیگر ذکر کنیم باید بگوییم بازار از نرخ ارز و تحولات نرخ ارز واهمه دارد به خصوص حالا که بازارهای جهانی کمی شل کرده اند و هوای این بازارها نیز خیلی آفتابی نیست …

واهمه بازار از نرخ ارز با مذاکرات تکمیل میشود بدین معنی که ترس از افت نرخ دلار و انتقام سخت دولت از بازارهایی که عمری او را تحت فشار قرار داده بودند آغاز می شود .

بخشی از استدلال بازار قابل قبول است و معتقدیم اتفاقاً این دولت به واسطه این که نشان دهد موفق است و فضای موفقی را بین عموم جامعه میخواهد ممکن است شلاق چرمی را به دست گرفته و بتازاند ! و در ابتدای کار کمی هم به سرکوب نرخ ارز دامن زدن به فضای با ثبات و یا پایین نگه داشتن آن حرکت کند

اما این موضوع به این شکل نخواهد بود که نرخ دلار افت عجیبی داشته باشد در بازار آزاد ممکن است تقاضای سفته بازی برای ارز کمی کاهش یابد اما باز شدن واردات و افزایش واردات به کشور در کالاهایی که ثبت سفارش می شوند باعث خواهد شد اوضاع جور دیگری شده و یک تقاضای پنهان نرخ ارز برای کالا ها شکل بگیرد و احتمالاً اینجاست که دولت به فکر نظام تک نرخی ارز افتاده و دو نرخ آزاد و نیما به هم نزدیک می شوند نزدیکترین حالتی که ممکن است رخ خواهد داد و ممکن است که حتی اختلاف آن به حوالی ۵ درصد برسد .

در مورد نرخ نمی توان از حالا گمانه زنی کرد ولی اگر برای بازار بدترین سناریو را فرض کنیم این احتمال را می‌دهیم که دلار بازار آزاد در حوالی ۲۸ و۲۹ دلار نیما هم به محدوده ۲۶ و یا این حوالی برسد این بدترین سناریو ممکن است البته کیفیت توافق و کم و کیف آن در این موضوع موثر خواهد بود … هر چند سناریوهای بدتری را هم برخی دیگر بیان میکنند .

اما این یک طرف داستان است و بازار هم فقط همین طرف را می بیند به نظر بازار درک درستی از توافق نداشته و فقط آن را در اثر گذاری نرخ ارز میبیند و کسی از اثر جدی کاهش هزینه پول ، چشم انداز کاهش تورم ، چشم انداز کاهش نرخ سود، افزایش پیبه ای بازار، کاهش ریسک ها ، کاهش هزینه شرکتها در نقل و انتقال پول ، کاهش تخفیف شرکت ها در فروش و صادرات حرفی نمی زند و تازه از همه مهمتر هوشیار شدن و سر هوش آمدن دولت است که رخ میدهد .

در حال حاضر حال خماری و بی پولی و عدم فروش نفت باعث شده تا تیغ به دست زنگی مستی باشد که از هر راهی برای پول درآوردن و جبران درآمدها استفاده می کند این امید می رود که با برداشته شدن تحریم ها و افزایش درآمدهای نفتی دست بزن بهادر و در جیب شرکت های دولت کمی کوتاه شده و فضا برای حرکات محیرالعقول کمتر شود در واقع بهتر است بگویم ریسک دولت به عنوان یکی از پراثرترین ریسک ها و تصمیم گیرندگان منفی بازار نقش کاسته شده و این خبر مهمی برای بازار است که می توانند در این فضا و با این اتفاقات سر و سامان بهتری را بگیرند

این موارد را نوشتیم برای این که بازار اگر می خواهد برای نخریدن سهام و فروش و منفی کردن بازار وزنی به اثر توافق بدهد نباید یک طرفه و فقط به واسطه جریان نرخ ارز به موضوع نگاه کند و عوامل مختلف را باید در تحلیل‌های خود ببیند.

و اما نکته آخر در مورد گزارش های ماهانه است که به کدال می رسد اگر به خاطر داشته باشید در ابتدای تیرماه از ۵ هفته خوب بازار گفتیم که می‌تواند با رویدادهای خود تحولات مختلفی را رقم بزند .

به نظر در شرایط فعلی گزارشهای کدالی میتوانند نقش مهمی در این بازی داشته باشند در حال حاضر نیز گزارش‌های ماهانه در حال انتشار است که تقریباً این گزارش‌ها شرایط خوبی را نشان می دهد و این موضوع را به بازار گوشزد می‌کند که از نظر بنیادی شرکت ها مشکلی در فروش ندارند البته این که در بهای تمام شده چه اتفاقی رخ میدهد به صورت جدا بررسی می شود اما فروش شرکت ها روی روال خوب و درست و منطقی قرار دارد این باعث خواهد شد فشار فروش به هر قیمت در بازار کمتر شده و شاید کمی فضای بازار را آرام تر کند

درست شبیه امروز که کمی بازار با خود فکر میکرد و با اندکی جو مثبت از فروش پشیمان شده بود البته احساس میکنیم بازار ترس نرخ ارز را در خود میکشد و پیش می رود.

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

بازار سرمایه  بازار سرمایه  بازار سرمایه  بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *