سامان در بهار سال گذشته ۸۴۴میلیارد ريال درآمد تسهیلات داشته که در بهار سال جاری به ۱۲٫۵هزار میلیارد ريال رسیده است که تقریبا دوبرابر زمستان ۱۴۰۰ است.

خالص درآمد کارمزد در بهار ۱۴۰۱ تقریبا ۱۰برابر بهار ۱۴۰۰ بوده و البته از زمستان ۱۴۰۰ کمتر است.

این بانک ۶۴۴ريال سود در سال ۱۴۰۰ ساخته یا به عبارتی ۲٫۲همت سود خالص اما توجه کنیم که ۱٫۵همت از محل فروش دارایی ثابت و وثائق تملیکی به دست آمده است که ناشی از فعالیت بانکداری نیست و طبعا تکرار پذیر نیست اما در سال ۱۳۹۹ نیز ۷۶۰میلیارد تومان از همین محل سود شناسایی شده است.

همچنین از محل خرید و فروش ارز، در سال ۹۹ به ۲۵۱میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ به ۷۷۳میلیارد تومان سود رسیده است.

این مساله باعث می شود که پیشبینی سود محقق در بانک سامان طی فصل بهار با احتمال انحراف فاحش مواجه باشد به شکلی که حداقل سود بهار ۷۲ريال بدون فروش دارایی و ارز است.

هرچند در این مطلب فرض کردیم که ۱۸۶ريال EPS در بهار محقق شده اما میزان فروش املاک و وثائق به همراه میزان خرید و فروش ارز، می تواند دامنه گسترده ای از سناریوها را ایجاد کند.

ولید هلالات

#تحلیل_بنیادی

برای دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری و استفاده از سامانه آنلاین معاملات بورس و خرید و فروش سهام ، و همچنین ثبت نام در سامانه سجام ، به وبسایت www.kargozari.org مراجعه نمایید. با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *