۵ نکته پیرامون بازار سرمایه

۱) چیزی که از اخبار مذاکرات بر می آید تعیین تکلیف امکان توافق خیلی دور نیست.

فعلا گمانه زنی ها وزن بالایی به تحقق و امضای متن نهایی می دهد. اگر بخواهیم این گمانه زنی ها را جدی بگیریم باید انتظار داشته باشیم در کوتاه مدت بخشی از سهم های تاثیرپذیر بازده مثبت داشته باشند و البته بعد از مدتی رفته رفته فضای اقتصادی بهتر شود. البته ممکن است تا رسیدن به آن شرایط تعادلی ابهام کماکان بالا باشد. اما فعلا اولین و مهمترین خبری که همه پیگیری هستند، مذاکرات است. به منابع خبری و متن دقیق مصاحبه ها و نقل و قول دقت کنیم تا متضرر نشویم

۲) تورم ماهانه امریکا بعد از مدتها صفر شد.

همین مساله باعث شد بازارهای جهانی کمی از بدبینی به ادامه سیاست های انقباضی شدید توسط فدرال رزرو دور شود و شاهد رشد قیمت کامودیتی ها و بازارهای مالی و کریپتوکارنسی باشیم. فعلا نمی توان گفت ریسک بوجود آمدن یک رکود همه جانبه دور شده است اما می توان انتظار داشت فعلا فضا منفی شدید نشود و قیمت های فعلی حداقل برای مدتی حفظ شود.

۳) کاهش قیمت های جهانی خصوصا در مشتقات نفت و پتروشیمی برای برخی شرکت ها احتمال کاهش درآمد و حاشیه سود را بالا برده است.

اما از طرف دیگر شرکتهایی که از این محصولات به عنوان مواد اولیه استفاده می کردند و بسیار تحت فشار بودند، کمی در حال نفس کشیدن هستند. بد نیست به این شرکت ها نیز توجه کرد.

۴) یکی از گروه های پر خبر بازار در این روزها، گروه خودرویی است.

هم به هوای برجام طرفدار دارند، هم بحث بورس کالا مطرح است و هم فروش زیرمجموعه ها و دارایی ها. اول از بلوک که ظاهرا فعلا فروش بلوک تودلی تبدیل شده به استراتژی فروش زیرمجموعه ها و دارایی ها. به نظر می رسد برنامه فعلی از سوی سازمان خصوصی سازی در حال راهبری است. احتمالا فرخوان برای آگهی زیرمجموعه ها در ایران خودرو و سایپا هم با همین نیت است.

۵) بانک مرکزی به یکباره فرمان را شکاند و با یک چرخش ۱۸۰ درجه ای از سیاست انقباضی به سمت سیاست انبساطی چرخید و کماکان در حال ادامه دادن آن است.

خیلی ها معتقد هستند اگر برجامی امضا شود، فضای کشور از تورم مضمن فاصله بگیرد، ادامه سیاست های فعلی بانک مرکزی به شدت به نفع بازار سهام خواهد شد و احتمالا مقصد سرمایه ها بازار سهام باشد. بسیاری از بازارهای همانند ملک، دلار و طلا، خودرو و غیره، در شرایط توافق و کاهش انتظارات تورمی هیچ توجیه سرمایه گذاری ندارند.

ولید هلالات

#تحلیل_بنیادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *