گزارش بازار امروز چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

ویراژ خودرو ، پرفراژ بانک !

امروز بازار وضعیت جالبی را داشت تقریبا اگر خودرو و بانک و چند تک سهم را بیرون بکشیم،خیلی فرقی با روزهای قبل که همه می نالیدند و بازار منفی بود و رنگ سرخ صفحه را برداشته بود نداشت. البته که حال و هوای بازار تغییر کرده ولی این روزها فقط سهم ها و گروه های برجامی هستند که شرایط بهتری را گرفته اند البته تک و توک مثبت های بازار بیشتر است ولی چهره یکپارچه مثبتی را نداریم و البته نکته مثبت دیگر افزایش نسبی حجم و گردش معاملات بازار است که نکات خوبی را رقم زده است .

امروز ارزش کل معاملات امروز بازار ۱۳٫۱۳۲ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۳۸۲۱ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. نکته جالب تر این است که در ۱۰هفته اخیر در چهارشنبه ها چنین حجمی نداشتیم و این هم یک نکته خاص است .

البته هنوز چالش های بازار تمام نشده و ماجراها همچنان ادامه دارد هنوز بخشی از بازار از دلار میترسد و این نشان میدهد ابهامات حول محور بازار کم نیست . البته روزهای قبل هم در مورد این موضوع صحبت کرده بودیم.

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که شب ها انگار توافق می شود و مثل خیلی از اتفاقات کشور این شب ها هستند که روزها را می سازند !! و در برجام هم اخبار شب ها جور دیگری پیش می رود اما هر چه که هست بازار به شدت به مذاکرات گره خورده و رفتار و خبرهای این امر حال و روز بازار را تغییر میدهد در مورد فضای فعلی بازار امروز تا حدودی جو اخبار دیشب و خوش‌بینی به مذاکرات باعث شد تا اوضاع بهتر از آن چیزی باشد که دیروز شاهد بودیم و فضای معاملاتی و حجم بهتری را تجربه کرد

اما این میان یک نکته را نیز فعالان بازار باید در نظر داشته باشند

و آن هم این است که انتظارات عجیبی از برجام و توافق در کوتاه مدت و اثرات آن در بازار نباید داشت . بازار قفلی و عجیب و سریع رشد نمیکند ! باز جارو جنجال نکنید این چه حرفی است !! منظور ما کوتاه مدت است ! و این را برای این عرض میکنیم که ناگهان اگر خلاف آن رخ داد همه دلسرد و دل زده و منفی باف نشوند ! این حرف به چه معناست ؟! فرض کنیم همین امشب همه اوکی دادند و پنجشنبه و جمعه وزرا قرار شد برجام را امضا کنند و همه چیز در همین آخر هفته به پایان رسید.

انتظار بازار روز شنبه چگونه باید باشد؟ قطعاً شوک مثبت این موضوع باعث تشکیل صفوف خرید قوی در بازار می‌شود اما اصلاً دور نیست که حتی همان روز شنبه نیز همه صف ها داده شود و بازار پر عرضه پیش برود

این رفتار بسیار حائز اهمیت بوده و نشان دهنده این است که در کوتاه مدت نباید انتظارات از توافق را بیش از اندازه بالا برد و صد البته این را هم باید بیان کرد که رشد کوتاه مدت بازار هم محقق می شود اما این طور نیست که بازار قفلی و یکپارچه و همه جانبه حرکت شارپی را تجربه کند به نظرت انتظارات از تحولات کوتاه مدتی بازار را باید کمی کند کرد اما شک نداریم که در میان مدت و بلند مدت رفتار دولت مسیر بازار را مشخص کرده و او را به سمت اتفاقات بهتر و رویدادهای خاص تری پیش خواهد برد

بار دیگر با خودمان این موضوع را مرور کنیم که حتی اگر برجام به نتیجه رسید و شنبه توافق روی میز بود ممکن است بازار شارپ و قفلی بالا نرود و عرضه های زیادی در این میان داشته باشیم که طبیعی است اما توافق باعث خواهد شد چشم انداز بازار روشن تر و حضور جریان پول در بازار قوی تر و خاص تر باشد .

دیروز در مورد قاعده جریان پول و اخبار اندک توضیح دادیم فکر می‌کنیم این اتفاق و این رویداد حتی برای روزهای پس از برجام هم صدق خواهد کرد و باز هم جریان های خبری در بازار اثرات مهمتری از جریانات پولی داشته و می توانند هدایتگر مسیر جریان پول و مسیر بازار باشند.

از همین رو به نظر بهتر است سازمان بورس از همین حالا در گوش برخی مسئولین و وزرا و شرکت ها بخوانند که بازار پس از برجام به نگهداری و مراقبت نیاز دارد به اعتماد سازی نیاز دارد به ساختن دوباره دیوار اعتماد نیاز دارد با اظهارنظرهای صد من یک غاز جو بازار را بر هم نزنند !!

چطور با فعالان بازار اگر حرفی بزنند برخورد می شود،همان برخورد چه از نظر قضایی و چه از نظر قانونی با این عزیزان بشود مگر میشود با حرف و سخن دارایی و سرمایه مردم را به بازی گرفت این موضوع را از همین حالا در ذهن خود داشته باشید چرا که ما پس از برجام به این موارد نیاز داریم که اعتماد سازی شود و کار منطقی و درست پیش برود.

و حرف اخر …

امروز یک رویدادمهم در بورس کالا رخ داد و گروه بهمن بخشی از خودروهایی که تا پیش ازاین با قیمت کمتر می فروخت در بورس کالا با نظام عرضه و تقاضا فروخت و بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان از پولی که تا همین دیروز وارد چرخه دلالی میشد مستقیم به جیب شرکت واریز شد . ببنید این ۱۳۵ میلیارد تومان تا پیش ازاین در جیب کسانی می رفت که تا حرف از بورس کالا به میان می آمد مخالف بودند و امروز این اتفاق باعث افت اندک قیمت در بازار هم شده است . یعنی هم مصرف کننده سود کرده و هم تولید کننده …

بی تعارف یا ژست کمک به تولید میگیرید و فقط شعار میدهید و یا واقعا در فکر تولید هستید . به نظر رویداد امروز راه را برای کسانی که واقعا قصد کمک در این مسیر را دارند باز کرد .

این مبلغ قطعا در شرکت میتواند منجر به رشد بیشتر تولید شده و در یک فرایند درست افزایش تولید و کم کم افزایش عرضه و حتی رشد سود و باقی موارد را رقم بزند ولی مدت هاست این پول در جیب دلالان میچرخد و به ریش تولید کننده و مصرف کننده و سهامدار و کارگر می خندند !! تکلیف متولیان این موضوع نیز روشن است یا قصد کمک به تولید را دارید یا ندارید ولی به نظر مسیر بازار امروز راه را روشن کرد …

روزهای بعد در مورد این موضوع بیشتر صحبت میکنیم ولی تقریبا مطمئن هستیم که اگر روند قیمت گذاری دستوری ادامه داشته باشد به زودی شاهد کمبود عرضه و صف نشینی و دوباره چالش و داستان های قدیمی را داریم …

و اما سراغ بازار امروز برویم که امروز بانک و خودرویی با خبرهای برجامی خوب بودند و بقیه تماشای دلار میکردند و از ابهام ایجاد شده می ترسیدند … به نظر خیلی ها سعی کردند همه چیز را به اخر هفته بسپارند و با توجه به عرضه های مستمر از قفل شدن بازار نمی ترسند و سعی کردند پسا جریانی عمل کنند و اول اتفاق بیافتد و بعد در شرایط خرید یا فروش قرار بگیرند .

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

خودرو خودرو خودرو خودرو خودرو خودرو خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *