گزارش بازار امروز دوشنبه آخرین روز مرداد ۱۴۰۱ !

مرداد پرحادثه رفت !

انگار دیگر خرداد نیست که برای ما پرحادثه دنبال می شود و این مرداد است که این چند ساله برای بازار پر سر و صدا بوده و امسال هم با این خبرها و اتفاقات و سرد و گرم شدن های توافق و دلار بسیار پر چالش بوده و البته بازار در مرداد امسال نسبت به ماه های قبل خود کمی بهتر عمل کرد .

چند روزی است که بازار دقیقا عین دونده های تازه کار عمل میکند و سر صبح با قدرت می دود و نیم ساعت نشده انرژی اش تمام می شود و تا اخر وقت نیرویی نیست که جلوی رنج های منفی بایستد و بازار پلکانی نزولی می شود امروز هم تقریبا همین بود و بازار بسیار خوب شروع کرد ولی هر چه پیش رفت منفی تر و پر عرضه تر شد تا جایی که فشار فروش بازار را شاهد بودیم و کار گره خورد و در نهایت اوضاع خوب پیش نرفت …

یک بار قبل ترهم عرض کرده بودیم که ظرف سرمایه در بازار محدود شده و وقتی پول جدیدی وارد بازار نشود اوضاع به همین شکل پیش می رود و پول بچه های بازار فقط میتوانند روند های چندساعته و نهایت یکی دو روزه را ایجاد کند و موج قوی میان مدت و طولانی تر شکل نخواهد گرفت

حقیقت امر این است که بسیاری از خود می‌پرسند حالا که گذاره های دلاری و نرخ سود در بازار خود را بیشتر نشان داده و تقریباً بسیاری از افراد به این نتیجه رسیدند که بازی نرخ دلار نمی‌تواند آنقدر عجیب و خاص و دستوری و پرفشار پیش برود چرا باز حجم معاملات این است و کسی دل و جرات خرید ندارد! معتقدیم این به رفتار غیرقابل پیش بینی دولت باز می گردد و البته زمزمه هایی که به شکل پنهانی از دل خود دولت بیرون می‌آید.

طیف‌های اقتصادی این موضوع نیز در دولت دو دسته اند دسته اول با قاطعیت در مورد اهمیت تحلیل‌های اقتصادی و خروج ارز و سرکوب ارز و مواردی که روزهای قبل بیان کردیم واقف و آن را هشدار می دهند و دسته دوم افرادی هستند که معتقدند باید شیرینی برجام به کام !! مردم و اقتصاد چشانده شود و این موضوع جز با کاهش نرخ دلار و سرکوب و یا بهتر بگوییم انتقام گرفتن از بازارها میسر نیست و دقیقا واژه انتقام گرفتن از بازارها واژه ای است که در همان مقطع عرض کردیم و به نظر درست می آید !

بازار حالا بین این دو طرز فکر افتاده و نمی‌داند به سمت کدام حرکت کند گذر زمان حلال بسیاری از مسائل و مشکلات هستند اما در حال حاضر جریان پولی که بخواهد این فضا را شکسته و بر این تردیدها غلبه کرده و شرایط بهتری را ترسیم کند خیلی قدرتمند نیست و حجم معاملات این را به خوبی نشان می‌دهد که مردد های بازار و به قولی کسانی که دیروز نوشتیم لنگ در هوا مانند نمیداند چه کند روز به روز در حال افزایش است هر چند که همین حالا که می نویسیم دوباره خبرهای سیاسی خوب رسیده ولی دقیقا این رفت و امد خبرها ان لنگ در هوایی را تقویت می کند .

و اینجاست که درست به این جمع‌بندی باس می رسیم که مسیر حرکت بازار بعد از برجام به شدت وابسته به رفتار دولت است و این رفتار دولت است که مسیر آینده را تعیین می کند … نگاه او به نرخ ارز نرخ سود و رخداد های این چند روز گذشته به خوبی نشان داد نرخ ارز این بار لایه های سخت و خاصی دارد که شاید با دفعات قبل خیلی قابل مقایسه نباشد .

اما یک موضوع خاص را این روزها می شنویم که قرار است صندوق های پالایش و دارای یکم با تغییر ساختاری مواجه شده که قیمت های آنها به بینی نزدیک تر شود

یک نکته را قبل از هر چیز بیان کنیم چون تا حدودی در جریان ریز این موارد بودیم عرض می‌شود که از ابتدای ابتدا تشکیل این نوع صندوق‌ها اصلاً طرح این نبود که دولت قبلی اجرا کرد … تصور کنید طرح چه بود و به چه تبدیل شده بود ! از ابتدا قرار بود این شرکت ها وارد صندوق شوند.

یونیت‌های این صندوق در پذیره نویسی به مردم فروخته شود و ۳۰ درصد آن نقد ، دقت کنید ۳۰ درصد آن نقد و ۷۰ درصد آن به شکل اقساط سه ساله از مردم اخذ گردد مدیریت در این صندوق ها به عهده مجمع بوده نه دولتو هر کسی به اندازه پولی که پرداخت می کندو بعد قسط میدهد می تواند فروشنده سهم باشد و حقوقی ها نیز می تواند خریدار هر تعداد از سیستم بوده و در صورت خرید مدیریت مجموعه را در اختیار بگیرند پیشنهاد و ماهیت آن پیشنهاد این بود حالا ببینید تبدیل به چه شده !صندوقی که به نظر حقیر فقط با زدن و گرفتن پول مردم زده شد !!

شنیده میشود گام‌هایی برداشته خواهد شد تا حقوقی ها مشارکت بیشتری در خرید این صندوق ها داشته و بتوانند حداقل فضای مدیریت برخی زیرمجموعه ها را در اختیار بگیرند

اما این را برای چه ذکر کردیم و نوشتیم برای اینکه دوباره شنیده میشود بعد از برجام قصد هدایت و حرکت نقدینگی به سمت برخی پذیره نویسی پروژه ها و مواردی از این دست وجود دارد قبل از هر چیز یک باردیگر بگوییم شما وقتی چنین رفتاری را در بازار داشتید جیب شرکت ها و مردم را زدید و فضای بازار منفی شده نمی توانید در بازار اولیه پذیره نویسی موفقی داشته باشید باید ابتدا این بازار را سر و سامان داده و بعد سراغ آن پروژه بروید.

نکته بعد در هر گونه فروش سهم دیدگاه زدن جیب سهامدار را از سر خود بیرون کنید نقدینگی و جذب نقدینگی به هر قیمت قطعاً میسر نیست

اگر می خواهید بازی را به شکل مداوم و برنده برنده و متناوب تکرار کنید باید قواعد بازی را رعایت کنید تاکید می‌کنیم این را برای این می نویسیم که میدانیم احتمالاً تا هفته‌ها و ماه‌های پیش روی این موارد دوباره مطرح خواهد شد شاید حافظه تاریخی بازار شبیه بچه ماهی ها کوتاه و کمی زود گذر باشد اما بعضی چیزها را اصلا فراموش نخواهد کرد!

رفتار دولت و فضایی که ایجاد کرده یکی از آنهاست

اما به واقع اگر قواعد این بازی را رعایت کنید از پروژه های پالایشی بگیر تا ساخت یک میلیون مسکن به راحتی و با استفاده از ظرفیت نقدینگی و بازار سرمایه و ابزارهایی که در اختیار است محقق می شود. عزیزان و بزرگان مالی و پولی حضور دارند که کافی است سری به آنها بزنید منتهی ابتدا برای این موضوع باید بستر فضای سرمایه گذاری را فراهم کنید.

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دلار دلار دلار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *