گزارش بازار امروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

گرم ولی دور از آتش !

امروز چهارشنبه در یک روزبین تعطیلی بازار در عین کم حجم بودن توانست تاحدودی خوب ظاهرشود و خود را از آن بحران عجیبی که گرفتارش شده بود دور کند . امروز گرم و دلنشین  بود ولی مهم برای بازار دور شدن از آتش بحرانی بود که به خرمن او زده و فضا را سخت و غیرقابل تحمل میکرد .

البته بازار امروز هم  بیشتر منتظر بود تا اخبار قوی تری برای تایید ادامه روند بهبود خود دریافت کند که معاملات خوب بانک و سپس خودرو و برخی گروه های دیگر این تایید  را به او میداد  . نکته مهم  بازار امروز این بود که در عین سخت بودن و فضای خاص به آینده کمی امیدوار تر شده و فضای امید و برگشت پول ها کمی روشن تر بود  .

سپری کردن بحران اصلاح و ریزش قیمت ها یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که بازار به ان احتیاج دارد چرا که معتقدیم جریان پولی که برخی از آن  به عنوان پیشران  بازار یاد میکردند از بازار خارج نشده و مترصد یک فرصت برای ورود  دوباره است .

چرا چنین چیزی را میگوییم  یک  باردیگر به این برمیگردیم که از چند روز قبل معتقد بودیم این اصلاح است و در یک مسیر صعودی این موارد طبیعی است و بیس اصلی تمامی این موارد چیزی به نام شرایط بنیادی است  .

در همین رابطه اگر بنیادی تر و دقیق تر بخواهیم نگاه کنیم باید گفت میانگین ماهانه نسبت P/E ttm بازار در اردیبهشت ۱۴۰۲، به ۱۰٫۶ مرتبه رسید. کافی است کمی به روزهای ۹۹  برگردید و یا حتی این اعداد  را  با  میانگین خود مقایسه کنید … میانگین نسبت P/E ttm بازار در سه سال گذشته ۱۲٫۴۷ مرتبه بوده است و این یعنی هنوز حتی با میانگین فاصله داریم.

البته  در بین این حساب و کتاب ها قطعا  برخی شرکت ها کمتر و برخی بیشتر اند ! اما این عدد  بازهم کم  می شود چرا که  در روزهای آینده دو عامل کاهنده P/Ettm در بازار (با فرض ثبات قیمت سهام) وجود خواهد داشت. یکی گزارش های ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ که اکثرا به دلیل رشد سود سودآوری فصل زمستان ۱۴۰۱ نسبت به زمستان ۱۴۰۰ باعث افزایش سود خالص TTm و به تبع آن کاهش P/Ettm خواهد شد و دیگری در هفته های آتی و یا بهتر بگوییم در ۸ هفته  آتی  تقسیم سود در مجامع پیش رو به بهبود  این موضوع کمک میکند.

این  به این معنی نیست که بازار بی حساب و کتاب رشد میکند خیر … بیشتر منظور ما از بیان این حرف ها این  بود که از رشد و ریزش های اخیرنباید دلهره داشت و باید همه چیز را در قالب مداری به نام ارزندگی تحلیل کرد  …

و اما بازار …

بازار امروز را در حالی پیش بردیم که طبیعی بود بعد از تعطیلی و در یک روز خاص بین تعطیلی هم حجم معاملات خیلی قابل توجه نباشد و هم فشار فروش و عرضه افزایش داشته باشد که این موضوع در یک  ساعت اول وجود داشت ولی هر چه پیش رفت بازار بهتر شد . این که فروشنه های بالقوه در شمال بودند و سفر هستند هم البته موثر بود !

اما در مجموع برای روزی که فضای بازار پر از تردید و ابهام و فضای سردرگمی در تصمیمات است به نظر معاملات امروز معاملات نسبتاً خوب و قوی برای بازار به شمار می رفت  و یک گام دیگر از ماجرای ریزش اخیر دور شدیم.

اما در مورد بازار بسیاری بر این عقیده اند که آنچه در بازار این روزها رخ می‌دهد فضای متفاوتی است که برای شکست آن نیاز به یک حرکت و تغییر دارد یعنی بازار بعد از آن رشد اخیر و آن ضربه سنگینی که دریافت کرد، برای قرار گرفتن در مدار درست و منطقی به محرک های بیشتری احتیاج دارد و این محرک های جدید هستند که باید مسیر او را تغییر دهند.

برخی این محرک ها را گزارش های دوازده ماه بیان می کنند که گروه پالایش مثال واضحی است که فضا را تغییر داد و در سایر گروه ها نیز می‌توان شاهد آن بود و برخی دیگر معتقدند جریان خبرهای دلاری و دلار است که این بازی را مشخص می‌کند و چون دلار طی این مدت به واسطه تحولات و اتفاقات سیاسی شل کرد و خیلی فضای محکمی را ندارد بازار واکنش کمتری را نشان داده و بی تفاوت شده است

یک نکته را در لابلای این ماجرا حتماً خواهیم گفت و آن هم بحث دلار است.

اما عامل سومی که به نظر می تواند محرک قوی حرکت بعدی بازار شود نقدینگی است و منظور از نقدینگی دقیقاً همان موج جریان پول و نقدینگی بود که در بازار حضور داشت و دیوانه وار حرکت می‌کرد و میچرخید و می‌رقصید و می نوشید از این جام و یک دست جام باده داشت و یک دست زلف یاز و همه را مبهوت خود کرده بود … این نقدینگی و جریان پول میتوانست همچنان حرکات ادامه داری را داشته باشد ما فعلاً بنا به هر دلیلی سکوت اختیار کرده و تماشاچیست . هر حرکت و هر تغییر دیدگاهی ازاین جریان پول همه تحلیل هارا تحت تاثیر خود  قرار میدهد  .

معتقدیم این سه عامل به مانند سه حلقه به هم متصل هستند و دوتای اول به سرعت می توانند جریان نقدینگی را از خواب بیدار کرد و دوباره در بازار به رقص درآورد منتهی باز هم تکرار می‌کنیم که فضای هیجانی روزها و هفته های گذشته در بازار با آن شدت به این زودی تکرار نخواهد شد.

یک نکته در مورد نرخ ارز بیان کنیم این موضوعی که گفته می شود و برای چندمین بار طی روزهای گذشته به گوش رسید و می تواند یک نقطه قابل اتکا و مورد توجه برای تحلیل گران باشد

ما با  دولتی مواجهیم که خوش بینانه نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد فضای متفاوتی در بازار ایجاد کرده و حالا با توجه به فضای فعلی کشور و جریان کسری بودجه تمرکز خود را روی دو موضوع گذاشته است موضوع اول عدم افزایش قیمت بنزین و به تبع آن برای جبران ، افزایش قیمت خوراک و سوخت و مواردی که در اختیار اوست که بتواند بخشی از کسری درآمدی خود را جبران نماید

و نکته دوم که دقیقاً در ادامه مسیر اول است این بود که دولت به زودی از سیاست ۲۸,۵۰۰ برای نرخ ها و رویدادها عقب نشینی کرده و نرخ سامانه نیما به رسمیت شناخته خواهد شد و ۲۸۵۰۰ برای برخی کالاهای خاص ارائه می شود و این دقیقاً مهمترین اتفاق و رویدادی است که می تواند یکی دیگر از عوامل تحرک بازار و عاملی برای حرکت برخی سهام ها و صنایع شود البته افزایش نرخ حامل‌های انرژی نظیر نرخ گاز و سوخت و برق اتفاق مثبت و منطقی نیست اما به نظر در راستای تغییر نرخ پایه ارز از ۲۸۵۰۰ به نرخ دلار نیما این موضوع نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود

از همین‌رو بازار سرمایه یک گام دیگر به سمت منطقی شدن شفاف شدن برمیدارد و معتقدیم این ماجرا به سود بازار خواهد شد و البته کنترل نرخ ارز اگر به هر دلیلی رقم  بخورد سایر بازار ها اسیب جدی تری را نسبت به  بازار سرمایه خواهند دید .

البته یک نکته دیگر را نیز در نظر داشته باشید دولت بی پول دهانش شبیه تمساح هایی که شکار می کنند باز است و به دنبال طعمه می گردد .افزایش نرخ حامل‌های انرژی ضربات سختی به بدنه صنعت خواهد زد و شاید در این مقطع حساس فعلی بازار ،خبر خوبی برای بازار سرمایه نخواهد بود اما در هر صورت حرکت به سمت منطقی شدن نرخ ها با افزایشی شدن در میان مدت به سود بازار است البته روشن شدن این نرخ برای بازار می تواند رویداد مناسبی باشد چرا که بازار را از ابهام و سردرگمی نجات می دهد هر چند که شنیدیم کمی عقلانیت و منطق هم در این نرخ ها دیده شده و امیدواریم  درست باشد  …

و نکته آخر در مورد بازار و سناریوهای آن این که برخی چارتیست ها در مورد آن صحبت می کنند به نظر در نقطه ای قرار داریم که نه سقوط به زیر ۲.۱۰۰ را میشود برای بازار متصور بود و از آن سو فعلاً بالایی به جز سقف قبلی را در کوتاه مدت در چهره بازار نمی توانید ببینید نوسان بین این دو سطح احتمالا بازی چند روز و چند هفته آتی بازار خواهد بود

ما معتقدیم تمایل به شکست تاکید می‌کنیم تمایل به شکست در هر دو نقطه وجود دارد یعنی بازار در نقطه ای است که برخی از مرددین و کسانی که بدبین هستند ممکن است او را به سمت زیر ۲.۱۰۰ سوق داده و برخی از خوشبین ها نیز او را بالای سقف قبلی می بینند اما حقیقت امر با توجه به گزارش ها و شرایط معتقدیم اگر دولت لگد به بازار نزند آرام آرام حرکت به سمت سقف قبلی را خواهیم داشت و در یک مقطع با هیجان و فشار نقدینگی و خبرهای نسبتا مثبت از این فضا عبور خواهیم کرد تاکید میکنیم این دولت است که اگر نقش‌آفرینی منفی خود را کنار بگذارد خیلی زود سقف های قبلی خاطره شد و اعداد جدیدی پیش روی بازار قرار می گیرد.

فقط و فقط اگر این بار بحث حضور دوباره جریان پول و اتفاقات خاص آن و حرکت  بازار مطرح شد خواهشا دست به این تنظیمات فعلی نزنید و سعی کنید با عرضه های اولیه و پذیره نویسی و در نهایت عرضه های صندوق های تثبیت و توسعه مدیریت کنید .هنوز لکه های خونریزی قبلی روی لباس شما و ما پاک نشده …

و حرف اخر بازهم همان حرف همیشگی … بازهم موعد گزارش ها شد و شرکت ها این  گزارش ها را برای انتشار تا دقیقه ۹۰ نگه داشتند ! بازهم همان حرف ها مشکلات متعدد  بروز اطلاعات نهانی و .. بمان  بازار بازهم این ریسک  را می بیند که همه اطلاعات در یک  مقطع و یک روز به کدال می رود . نمیدانیم  چرا  برای این مووضوع سازمان  فکری نمیکند .

اگر نمیتوانید شرکت ها را برای این موضوع مجاب کنید حداقل برای آن دسته از ناشرانی که به موقع اطلاعات میدهند  مزیت های تشویقی قراردهید تا  در یک پروسه بلند مدت تعداد این  شرکت ها افزایش داشته  باشد  .

بتا سهم

 

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *