گزارش بازار امروز دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲

در به در دنبال حجم !!

امروز، بازار یک روز نسبتا با آرامش را سپری کرد و انگار همه دست به دست هم داده بودند تا فضا آرام دنبال شود. البته امروز، بازار بسیار آرام و بی‌دغدغه پیش رفت و برای اولین بار، حجم هم روند کاهشی جدی‌تری را به خود گرفت که این موضوع، کمی نگرانی را در بازار افزایش داده است. البته با توجه به ریزش اخیر، بحث تعطیلی پیش رو و تحولات سیاسی، طبیعی است که سیاست صبر کردن در بازار دامن زده شود.

بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که انگیزه برای حرکت بازار همچنان در نبود نقدینگی قوی، حرکت پایداری نیست و همین موضوع باعث بروز چالش‌های ریز و درشت در بازار شده است. هرچند فضای بازار امروز، فضای آرام‌تری نسبت به دیروز بود که البته ناشی از آرامش مرزی و حضور پادشاه عمان و انتشار برخی گزارش‌ها است. هرچند بسیاری از فعالان بازار معتقدند که این روزها، رنگ عمامه پادشاه عمان از گزارشات کدال مهم‌تر و خاص‌تر است! اما به هر حال می‌توان شاهد این موضوع بود که به زودی اخبار سیاسی هم اثرات ویژه و خاص خود را در بازار خواهد داشت؛ البته اگر داشته باشد و پادشاه نهار خوبی خورده باشد!!! چه اثر منفی و چه مثبت!

هرچند به دنیای سیاست نباید دل بست! به قول یکی، ما چشم‌مون از ایی چیا پره عامو! رفت و آمدها و نامه زیر باسن‌ها و میانجی شدن آن خدابیامرزها را زیاد دیدیم! البته امیدواریم این بار اوضاع متفاوت باشد، اما در هر صورت اثرات و پس‌لرزه های این موضوع را احتمالاً بر تحولات نرخ ارز شاهد خواهیم بود. هرچند دیروز در مورد نرخ ارز صحبت کردیم و معتقدیم تحولات و تغییرات آنچنانی را شاهد نیستیم، اما بازار عاشق داستان‌سرایی و خیال‌پردازی است!

در هر صورت آنچه این روزها بازار به آن احتیاج دارد، جریان پول است؛ جریان پولی که باعث بروز اتفاقات مهم در بازار شد و به نوعی شبیه بنزین است که روی آتش می‌ریزند و هر یک از عوامل خاص را شعله‌ورتر می‌کند. برای مثال عامل گزارش‌ها می‌توانست با وجود جریان پول، عامل مثبتی برای بازار شود، اما بدون حضور جریان پول شبیه بذر ریختن در دشت بی‌آبی است که شاید اگر باران بیاید، سبزی خوبی را بدهد. اما در حال حاضر نبود نقدینگی مهم‌ترین چالش بازار است.

برخی از بدبین‌ها به بازار و طرفداران نظریات توطئه معتقدند جریان پولی که در بازا ر حاضر شده بود، با دستور و فشار دولت متوقف و خارج شده و به بازارهای دیگر رفته است. حقیقت امر این است که نشانه‌هایی از خروج این جریان پول قوی از بازار نداریم و ندیدیم، اما یک نکته را می‌توان در کنار این موضوع مطرح کرد؛ آن هم این است که دولت بدش نمی‌آمد که با داغ کردن بازار خودرو و ثبت‌نام طرح های این‌چنینی، حجم عظیمی از سرمایه‌های مردم را بلوکه کند و امروز می‌بینیم که گفته می‌شود صد هزار میلیارد تومان برای طرح ثبت‌نام خودرو واریز شده است. این موضوع دقیقا نتیجه سیاستی است که توی سر قیمت خودرو می‌زند و آن را پایین نگه می‌دارد تا مردم به لاتاری خودرو امیدوار شوند و این چنین پول خود را واریز نمایند.

به طور حتم ممکن است این میان فشاری هم به بازار سرمایه بیاید و بخشی از نقدینگی از این بازار به آن سمت کوچ کند.

بخواهیم یا نخواهیم، این موضوع می‌تواند عامل موثری باشد. البته باز هم تاکید می‌کنیم جریان پول‌های بزرگ، چنین بازی را نداشته و ندارند. اما فشار پول‌های خرد هم کم نیست. در مورد این ماجرای لاتاری خودرو، نکته دیگری که می‌توان بیان کرد این است که هوشمندی بازار نسبت به این ماجرا نیز افزایش خواهد یافت و از این پس هرگاه اسم ثبت‌نام به میان آید، بازار گارد تدافعی خواهد گرفت و احتمالاً اتمام قرعه‌کشی و مشخص شدن شرایط، بخشی از پول‌ها را به این سمت حرکت دهد.

نکته مهم دیگر این است که این اتفاق به خوبی نشان می‌دهد که جریان پول پرپتانسیلی بیرون بازار وجود دارد که حتی با بخشی از آن می‌توان این بازار را متحول کرد. به نظر می‌رسد سازمان بورس باید جذابیت‌های بازا ر سرمایه را چندین و چند برابر کند که دم دست‌ترین آن، عرضه‌های اولیه بزرگ بوده که یکی از عادی‌ترین و اولیه‌ترین مسیرها برای هوشیار کردن و جذب کردن این پول به بازار است.

اما نکته آخر در این موضوع؛ ببینید به کجا گرفتار شدیم که برای نهیب زدن و افسار بستن به نقدینگی، مردم را به لاتاری خودرو دعوت می‌کنند. شک نکنید این ابزار موقتی است که در حال حاضر کارایی و کاربرد دارد و با گذر زمان این چاقو نیز کند خواهد شد، اما هزینه این موضوع را ابتدا خودروسازها و بعد بازار سرمایه می‌دهد و فقط و فقط یک بازی کوتاه مدت برای کنترل موقت جریان نقدینگی است که به سایر بازا رهای موازی نظیر ارز و سکه نرود و کمی در آرامش باشند.

پولی که می‌توانست در مسیر تولید قرار بگیرد و در مسیر واقعی سرمایه‌گذاری پیش برود، با سیاست‌های دولت به این سمت رفته است و انگار خود دولت هم می‌خواهد مردم سفته‌باز، دلال و نوسان‌گیر باشند.

اما همینجا که بحث خودرو، نقدینگی و لاتاری مطرح شد، گریزی به جریانات اخیر خودرویی می‌زنیم و این موارد را بررسی می‌کنیم؛ همه می‌دانند که چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه زشت و چه زیبا، گروه خودرو لیدر روانی بازا ر است و اثرات بسزایی در جریانات خرید و فروش کل بازا ر دارد. به نحوی که بارها و بارها این موضوع باعث شده است که با رونق این گروه، بازار هم حرکت کند. باز هم تاکید می‌کنیم چه درست و چه غلط، ما وضع فعلی را می‌بینیم…

در روزهای گذشته، حرف و شایعاتی مطرح شد که این دو خودروساز به واسطه زیان‌های سنگین احتمالی و عدم رعایت برخی الزامات، راهی بازار پایه می‌شوند، اما ماجرا چیست؟! ماجرای بازار پایه رفتن خودرویی‌ها، موضوع جدیدی نیست.

پیش از این سازمان بورس این شرکت‌ها را مجاب و ملزم کرده است که در جهت حفظ حقوق سهامداران، راهکارها برای جلوگیری از تکرار زیان را پیش بگیرند و اگر این اتفاق رخ ندهد، تنبیهات این‌چنینی در انتظار این شرکت‌ها خواهد بود که از هیئت مدیره آغاز و به بازار پایه ختم می‌شود.

این یک بعد ماجرا است. بعد دیگر ماجرا این است که خودروسازها هم به واسطه این نامه و این حرف‌ها، به دولت نوشتند که آقاجان شما میخواهی جیب مردم را به واسطه لاتاری خودرو بزنی، چرا هزینه‌اش را ما و سهامداران باید بدهیم؟ بیاید و تکلیف ما را روشن کنید و چند راهکار برای جبران ماجرا نوشتند که در نهایت، دولت نیز به این موضوع تن داد و راهکارهایی برای نجات خودروسازان از این وضعیت خواهد داشت. اما زمانی که بازار به دنبال بهانه می‌گردد، تنها بخش منفی ماجرا را نگاه می‌کند و بعد مثبت آن به حاشیه می‌رود.

هرچند با توجه به فضای فعلی بعید است که دولت، زمین بازی جذاب و شیرین لاتاری و ثبت‌نام خودرو را رها کند و به دنبال منافع سهامداران باشد.

اما باید قبول کند که هزینه ماجرا را نیز بپردازد؛ هزینه‌ای که امروز به بهای گزافی برای این دو شرکت و حتی بازار سرمایه تمام شده است.

در مورد خودروها و خودروسازی‌ها یک دنیا حرف وجود دارد. چند باری است که قصد داریم در مورد عملکرد صندوق‌های تثبیت و توسعه روی این دو سهم و روی گروه خودرو صحبت کنیم، اما هربار به دلیلی بحث باز نمی‌شود. سعی‌ می‌کنیم با هماهنگی‌های بیشتری وارد این ماجرا شویم و این موضوع را نیز کم کم شفاف‌سازی کنیم. در هر صورت، بازار فعلی باید در فضای خودروسازی‌ها نیز نکات منفی و مثبت را باهم ببیند. نکاتی مثل اینکه مارکت کل زیرمجموعه خودروسازی‌ها از این دو بیشتر می‌شود و بازار توجه زیادی به این ماجرا ندارد. در هر صورت بازی خودرو، بازی بازار است و در یک شکل و فرمت پیش می‌رود.

بتا سهم

 

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *